ogtt suikertest

Discussion in 'Gezondheid' started by tanja14, Mar 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb morgen een ogtt suikertest.
    Dat is het 75gr suiker drankje en dan 2 uur wachten...
    Nou lees ik veel gekke verhalen op Internet maar in principe
    Kan je toch niet heel slap er van worden? Je krijgt zo veel glucose binnen dat dat wel goed moet zitten toch? Verder hoor ik dat je helemaal niks mag doen maar als je naar de wc moet is het niet anders toch... ben zo benieuwd naar morgen! Ook hoeveel buisjes bloed ze afnemen? 1 voor het drankje en 1 buisje na het drankje of meer??
    Ben benieuwd naar ervaring en natuurlijk ook de goeie ;)

2. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Succes! Ik weet geen antwoord op je vragen, maar moet er zelf ook aan geloven over een week of 7 en ben ook wel benieuwd. Kijk er niet echt naar uit eerlijk gezegd. Vooral het niet eten gedeelte.. Ik val al flauw bij de gedachte.

3. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja dat heb ik dus ook.. alleen al als ik er over na denk... bah! En zeker als ik 2 uur maar wat moet zitten en nergens heen kan maar ja dat heb ik met meer dingen ;)
    Mijn vriend zegt steeds och joh dat is zo veel glucose dan kan je echt niet meer van flauw vallen... nou, ik ben benieuwd... ik kan jou morgen mijn ervaring vertellen...
    Weet wel dat ik vaak tegen van alles op zie en later denk was dat nou echt nodig? Soms is een onderzoek nou eenmaal nodig hè.... nou, je hoort morgen in elk geval van me. Ik hoop nog een fijn verhaal te horen vanavond...

Groetjes

4. cinniz

cinniz Actief lid

Jul 19, 2011
    365
    45
    28
    Niet druk om maken!
    Heb hem vandaag gehad....
    Was lekker vroeg naar het zh gegaan zodat het nuchter zijn meeviel.
    Even nuchter bloedprikken dat drankje en 2 uur wachten...tja dat is lang maar heb t overleefd ;) en je mag wel plassen maar je moet je niet teveel gaan inspannen.
    Na die 2 uur weer prikken en dat was t.
    Was ook bang om duizelig te worden enzo omdat ik van die fijne aderen heb om te prikken maar nergens last van gehad.
    En eerlijk gezegd ook niet echt honger terwijl ik daar echt bang voor was.
    Dat drankje is zo zoet dat je tanden bijna uit je mond springen :p

Succes morgen

5. mjs

mjs Fanatiek lid

May 14, 2009
    2,128
    2
    0
    Ik heb hem ook gehad , vond de laatste paar slokken echt om van te kotsen .. Zo stond het mij tegen maar goed het moet .
    Na een uur werd ik niet lekker maar dat zakte snel weer af . Bloed prikken maal ik niet om maar ik was blij dat ik de test gehad had , ik hou niet van die zoete troep . Waardes waren trouwens mooi , fijn !! Succes !!!

6. thirza72

thirza72 Actief lid

Dec 28, 2009
    259
    0
    0
    Hier ging het trouwens via 2x een vingerprik.
    Suikerdrankje viel echt mee, leek op hele sterke 7up.
    De 2 uur duren idd lang, maar met een boekje lezen was het wel te doen.

Moest ook gelijk gewoon bloed laten prikken maar dit was voor HB.

7. Snne

Snne Bekend lid

Feb 10, 2011
    840
    8
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb het 2 jaar geleden moeten doen. Vond het drankje echt super goor!! Blegh!!Er werd eerst nuchter bloed geprikt en daarna nog een aantal keren met steeds iets van een half uur ofzo (weet niet meer precies) ertussen. Verder viel het me wel mee mijn moeder was gezellig mee dus tijd ging redelijk vlot. Het vingerprikkej vond ik opzich niet heel vervelend alleen 2x werd er op bijna dezelfde plek geprikt dat was niet prettig. Les voor de volgende keer... want zal deze zwangerschap vast ook wel weer moeten :(
    Sterkte en succes morgen!!

8. LCLL

LCLL Bekend lid

Jan 14, 2010
    845
    0
    0
    NULL
    Ik heb 'm 4 weken terug ook gehad en ik vond het drankje op zich wel te doen.. alleen de laatste paar slokken waren ranzig en moest ik kokhalzen :D Verder 1 buisje bloed voor het drankje en daarna nog 1. Ik had een slechte uitslag helaas en moest daarna nog eens bloed laten prikken.

9. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een fijne berichten zeg!
    Ach, het is dan ook misschien 2 uurtjes even misselijk zijn, waar heb ik het over? Hihi ;)
    Alles wat nieuw is vind ik altijd even spannend.. nou, ik ga straks proberen het drankje zo snel mogelijk achter over te slaan en mijn moeder gaat ook mee dus vermaak me vast wel :)
    Kan om 8 uur terecht dus nog even wachten. Heel erg bedankt allemaal en van jullie dus 1 met verkeerde uitslag? Heel naar lijkt me dat maar had wel al begrepen dat als je zwangerschaps diabetes hebt het niet een heel groot probleem is??? In elk geval succes er mee en ik hou jullie op de hoogte! Bedankt allemaal!

10. mjs

mjs Fanatiek lid

May 14, 2009
    2,128
    2
    0
    Nou je babietje kan er behoorlijk ziek van zijn hoor na de geboorte en jouw lijf moet ook behoorlijk aan de bak als je suiker hebt.
    Hopen op een goede uitslag voor jou

11. mjs

mjs Fanatiek lid

May 14, 2009
    2,128
    2
    0
    Zwangerschapsdiabetes

Wanneer een vrouw tijdens haar zwangerschap diabetes krijgt, noemen we dit zwangerschapsdiabetes. Net als andere vormen van diabetes wordt de aandoening gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel. Zwangerschapsdiabetes is vaak onder controle te houden door eenvoudige bijsturingen van uw levensstijl. Alleen wanneer de ziekte onbehandeld blijft of niet goed onder controle wordt gehouden, is er reden tot bezorgdheid. Uw diabetes-team zal u uitleggen hoe u uw bloedsuikerspiegel kunt doen dalen, zodat u kunt genieten van een probleemloze zwangerschap.
    Wat veroorzaakt zwangerschapsdiabetes?
    Vóór u zwanger werd, maakte u net genoeg insuline aan om in de behoeften van uw lichaam te voorzien. Lijdt u aan zwangerschapsdiabetes, dan betekent dit dat u niet genoeg insuline aanmaakt voor de extra behoeften van uw zwangerschap. Door dit tekort aan insuline kan uw bloedsuikerspiegel stijgen. Een hoge bloedsuikerspiegel tijdens de zwangerschap kan ook het gevolg zijn van hormonale veranderingen die interfereren met de insulinefunctie.
    Hoe wordt zwangerschapsdiabetes behandeld?
    Zwangerschapsdiabetes is meestal te behandelen door het bijsturen van de levensstijl. Een eerste stap bestaat erin om uw eetgewoonten te veranderen en de hoeveelheid suikerrijke dranken en voedingsmiddelen te beperken. Uw medisch team kan u helpen bij het samenstellen van een gezond dieet dat uw bloedsuikerspiegel doet dalen. Wellicht krijgt u ook het advies om meer lichaamsbeweging te nemen. U doet er overigens goed aan om slechts onder medische begeleiding uw voedingsgewoonten te veranderen en meer beweging te nemen, vooral wanneer u zwanger bent. Het medisch team kan uw vorderingen van nabij volgen. Indien het merkt dat u uw bloedsuikerspiegel niet onder controle krijgt door gewoon uw levensstijl aan te passen, krijgt u misschien een insulinebehandeling voorgeschreven.
    Heeft zwangerschapsdiabetes een invloed op mijn baby?
    In de meeste gevallen heeft zwangerschapsdiabetes geen invloed op de gezondheid van de baby. De meeste vrouwen ontwikkelen deze aandoening namelijk tegen het einde van hun zwangerschap, wanneer de voornaamste organen van de baby al gevormd zijn. Er bestaat een klein risico op gezondheidsproblemen wanneer u zonder het te weten aan diabetes leed vóór u zwanger werd of wanneer uw bloedsuikerspiegel gedurende lange tijd zeer hoog was.
    Bij zwangerschapsdiabetes kan de hoge bloedsuikerspiegel doorgegeven worden aan uw ongeboren baby. Die reageert hierop door zelf extra insuline aan te maken. De combinatie van te veel glucose en insuline kan leiden tot een hoog geboortegewicht. Na de geboorte is de baby afgesneden van de hoge glucoseaanvoer waar hij gewoon aan is geworden. Zijn bloedsuikerspiegel kan daardoor te sterk dalen (hypoglycemie). Dit duurt normaal gezien slechts tot een dag of zo na de bevalling.
    Zal ik nog steeds zwangerschapsdiabetes hebben na de geboorte van mijn baby?
    De meeste vrouwen die zwangerschapsdiabetes ontwikkelen, stellen vast dat de ziekte na de geboorte van hun baby verdwijnt. Een klein aantal vrouwen blijft echter diabetes hebben. Indien u zwangerschapsdiabetes hebt gehad, is de kans groter dat dit bij volgende zwangerschappen zal terugkeren. U loopt ook een groter risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 op latere leeftijd. U kunt uw langetermijnrisico om diabetes te krijgen, beperken door uw levensstijl te veranderen. Het belangrijkste is daarbij dat u regelmatig lichaamsbeweging neemt en uw gewicht onder controle houdt.

12. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

Dec 21, 2013
    1,805
    655
    113
    Ik vond de test echt meevallen hoor. Ik had gewoon zelf tijdschriften en een boek mee genomen. Ik heb me prima gevoeld. Niet misselijk en niet duizelig geweest. Hier kreeg ik 2 keer een prikjein mijn vinger. Succes straks.

13. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja inderdaad het doet wel wat met je lichaam en die van de baby maar zoals ik heb begrepen is het niet heeeeel erg.. zeker niet als je weet dat je het hebt en er wat mee kan doen...

Nou, ik heb de test gehad hoor! Ik ga nooit meer op Google zoeken naar ervaringen en hou me aan deze site haha!
    Ook ik vond het reuze mee vallen! Kreeg een vingerprik, was nuchter 5 en was heel goed zei ze??? Daarna 2 buisjes bloed, 1 hoorde bij het onderzoek en 1 voor Hb.
    Toen het heerlijke ;) drankje gedronken en mocht wel even slokje water om na te spoelen, daar kwam ze zelf mee en was wel fijn! Ik kreeg een fijne bureaustoel in de wachtkamer gezellig naast mijn moeder en ze kwam zo nu en dan kijken hoe het ging maar ze zag steeds aan mijn kleur dat dat wel goed zat haha. Kwamen ook veel mensen in en uit de wachtkamer dus dat was wel leuke afleiding... verder gezellig gekletst met mijn moeder en hup de tijd was om!!! Af en toe een vlaagje misselijkheid maar stelde echt niks voor! Ik zou het zo weer doen... ik zeg altijd maar zo, je hebt er geen dagen last van dus waarom niet? ;)
    Ben altijd meer beetje ongerust om het onbekende maar ja ook dit was weer achteraf zo makkelijk. Ik hoop dat de mensen die nog moeten het ook zo mogen ervaren.
    In elk geval vind ik jullie reacties fijn en ik laat de uitslag nog weten.. donderdag moet ik weer bij de vk zijn en zou het dan wel horen....
    Groetjes

14. Snne

Snne Bekend lid

Feb 10, 2011
    840
    8
    18
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat het je allemaal is meegevallen!! Hopelijk is de uitslag goed :)

15. twoboys

twoboys Fanatiek lid

May 30, 2013
    3,707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ja valt mee he?

Ik had vorige zw diabetes en was insuline afhankelijk .. Nu met 16 weken getest en ik moet morgen weer.

Wij mogen hier niks doen na inname. Je gaat gewoon 2 u lezen en mag dan opnieuw prikken en dan pas plassen. Dus van te voren goed plassen ;)

Vond t insuline spuiten en je bliedwaardes de hele dag bijhouden vervelender dan die test! Vorige zw vanaf week 25 al aan de insuline.

Zoontje is geboren met inleiding met 38.1 omdat z'n buik 4.6 weken voorliep op groei. Hij woog 3760 bij geboorte.

Ook mochten we niet naar huis ivm bloedsuiker controles bij zoontje. Hij kreeg om de paar uur hielprikjes, gillen dat hij dan deed... Vreselijk :(

16. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja snne was echt een goeie ervaring hihi..
    Nou ben ik wel heel erg benieuwd naar de uitslag! Ben vrijdag geweest en ga donderdag naar verloskundige maar zou je uitslag niet eerder bekend zijn?? Ben zo benieuwd!

en twoboys heel veel succes morgen maar je weet al wat het is. .. ik kan me dat goed voor stellen dat je liever even die 2 uurtjes hebt...
    Ik mocht inderdaad ook niks doen maar ze zei wel als je naar de wc moet is dat niet anders... ik heb ook van die leuke darmen dus tja als je moet moet je maar gelukkig hoefde dat niet.

En dat klinkt dan toch in eens minder mooi he als je al die dingen mee maakt... terwijl je de laatste weekjes vooral nog wil genieten maar ja als je lichaam iets nodig heeft is het niet anders.... Hoe gaat het nu dan met je zoontje? Heeft hij er schade van? En vond je het nadelig voor een volgende zwangerschap of dat ook weer niet? Nou, in elk geval heel veel succes morgen en hopelijk een goeie uitslag! Misschien weet jij nog wel van de laatste keer Hoe lang dat duurde? Nuchter was bij mij trouwens 5 maar dacht dat dat best wel al hoof was???

Groetjes

17. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

Oct 28, 2013
    1,554
    0
    0
    Limburg
    De test zelf viel mij ook mee. Ik mocht gaan en staan waar ik wilde zolang ik het ziekenhuis zelf niet verliet. Dat kwam mooi uit want ik moest tussendoor naar een andere arts om mijn been te laten zwachtelen omdat de dag ervoor bij mij een trombose been was ontdekt. Heel Fijn :)

Helaas bij mij ook zwangerschapsdiabetes vast gesteld.
    Maar tis bij mij met een aangepast voedingspatroon onder controle te houden. Dus dat valt reuze mee. Enige wat vervelende is de bloedwaardes bij houden. Ik moet echt een wekkertje zetten om dat niet te vergeten. :) Maar omdat die waardes bij mij zo goed blijven mag ik al 1 keer overslaan

Moet wel vaker op controle komen omdat ze het gewicht in de gaten wilden houden van de kleine. Ons kindje is qua groei gewoon "gemiddeld".

18. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh dat is wel erg fijn zeg dat je lekker mocht bewegen... ach, uiteindelijk was het stil zitten ook best te doen. Maar zoals ik begrijp had je de uitslag gelijk al? Dat is wel erg fijn zeg! Wou Dat ik hem ook had... je vraagt je toch af wat de uitslag is...
    Had jij dit verwacht of helemaal niet? Ik heb in principe geen klachten dus lijkt me raar maar ja je weet maar nooit. Weet jij ook wat je nuchtere waarde was?? In elk geval succes met het steeds controleren ;) en gelukkig is het met een dieet makkelijk aan te passen :) Hoe ver ben je?

19. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh domme vraag.. Zie dat je bijna 37 weken bent ;)

20. tanja14

tanja14 Lid

Mar 25, 2014
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou, uitslag is binnen... suiker mocht 7.8 zijn en had 8.0...
    Dus zwangerschaps suiker... word vanmiddag gebeld voor afspraak met gynaecoloog en diëtist.... ben heel benieuwd wat dat allemaal voor stelt.... eigenlijk wel gek hoor want naar mijn idee was er niks aan de hand....

Share This Page