OGTT test (Glucose)

Discussion in 'Zwangerschap' started by Babyke34, Aug 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cheiba010

Cheiba010 Lid

Feb 11, 2012
    88
    0
    0
    Rotterdam
    Ik werk op de bloedafname en doe deze test dagelijks bij meiden/vrouwen en heb 'm zelf ook moeten doen.

Eerlijk gezegd vind ik het drankje zelf echt heel erg meevallen..
    Het is een suikerdrankje, als je een zoetekauw bent valt het helemaal mee.

Het klopt idd eerst word je geprikt (wij doen dit altijd via de arm, zoals "normaal") 1 klein buisje. (maar het kan zijn dat je verloskundige meer onderzoeken aanvraagt)

Daarna 2uur lang zitten, weinig beweging dus geen rondjes lopen anders verbrand je de glucose wat je met het drankje hebt ingenomen en is de uitslag waarschijnlijk niet optimaal, ook drinken/eten/roken mag niet. Ik geef wel altijd een half bekertje water na het suikerdrankje zodat je de zoete smaak even weg kan spoelen maar daarna niets meer.

Na 2 uur word je nog 1x geprikt via de arm en mag je naar huis.

Ikzelf vond het echt reuze meevallen en ik ben totaal geen held in drankjes, ik HAAT ze maar dit vond ik echt reuze meevallen.

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Grappig dat de OGTT blijkbaar bij elk lab weer anders is. Werk zelf ook op het lab en hier worden vrouwen inderdaad nuchter in de vinger geprikt (tenzij er bijv. ook een HB wordt gevraagd door de vk, dan word er in de arm geprikt en in de vinger). Drankje drinken, uur later weer vingerprik en een uur later weer. En idd weinig bewegen verder.

3. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Ik heb hem gehad.

Je wordt inderdaad nuchter geprikt, vervolgens moet je 3 bekertjes met die zooi drinken, gewoon je neus dichtdoen, haha.

Na 2 uur moet je terug en prikken ze weer.

Uitslag hier was goed, niks aan de hand.

Succes!

4. MHR

MHR Actief lid

May 17, 2011
    180
    0
    0
    Noord-Brabant!
    Ik heb de test een paar weken geleden gedaan en bij mij werkte het eigenlijk precies zoals Cheiba010 omschreef.
    Ik hoefde geen dieet te volgen van tevoren. Moest wel vanaf 21:00 uur de vorige avond nuchter blijven. Om 7:30 uur werd er een buisje bloed afgenomen en moest ik zo'n flesje "suikerwater" opdrinken (in totaal ongeveer 2,5 plastic beker). Het leek iets dikker dan gewoon water en ontzettend zoet. Het eerste bekertje vond ik eigenlijk wel meevallen, maar de rest viel me toch wat tegen, haha. Maar het ging goed. Ik kreeg 1 bekertje water daarna, tegen de vieze smaak, en daar moest ik 2 uur op teren. Mocht dus verder niks drinken ofzo. En ik mocht ook de afdeling niet af. Ik moest per se daar 2 uur gaan wachten en zo min mogelijk bewegen. Na die 2 uur werd er weer een buisje bloed afgenomen en toen mocht ik naar huis.
    Ze deden bij ons in het ziekenhuis geen vingerprik meer, omdat dat toch iets minder nauwkeurig zou zijn. Ik kreeg dus ook niet gelijk de uitslag. Deze kreeg ik bij de eerstvolgende controle bij de vk: 3,9 nuchter en 3,9 na 2 uur. Niks aan de hand dus, gelukkig.

5. melissie6

melissie6 Actief lid

Feb 7, 2012
    373
    0
    0
    USA
    Ik heb de test bij 28 weken gehad (wordt hier standaard gedaan als je zwanger bent). Ik woon in Amerika en hier gaat het ook weer heel anders.

Ik mocht tot een uur voor de test niks eten en alleen water drinken. Heb dus wel gewoon ontbijt en lunch gegeten, want de test was pas einde vd middag.

Daar aangekomen het drankje gedronken. Het zat in een soort van klein frisdrankflesje en ik vond het 100% meevallen. Er zat een sinasappel smaak aan en ik vond het een beetje naar hele zoete aanmaaklimonade smaken. Enige probleem was dat ik binnen 5 minuten het hele flesje leeg moest hebben. En ik drink al niet zo snel.

Toen een uur wachten en daarna hebben ze bloed afgenomen uit m'n elleboog. Ik zou gebeld worden als de waardes te hoog waren. Bij volgende bezoek aan de vk zei hij dat alles prima was.

Ben er trouwens niet ziek van geworden ofzo, was na het drankje alleen heel erg hyper en druk volgens mijn man, haha.

Share This Page