Ogtt test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Linnii, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnii

    Linnii Actief lid

    8 mei 2014
    228
    1
    18
    Zuid-Limburg
    Hoi dames,
    Een vraag waar ik duidelijk niet uitkom.
    Afgelopen do de OGTT gehad waarbij uitkwam dat mijn nuchtere waarden niet goed waren (5.2) deze mochten 5.1 zijn maar ik zat er dus 0.1 overheen, een rede om mij door te sturen naar de gynaecoloog/diabetes arts, nu moet ik een week lang mijn suiker curve testen 4x per dag , vandaag dus mijn eerste dag erop zitten maar ik kom er niet uit of deze nou goed of slecht is.

    Nuchter 4.3
    1,5 na ontbijt 5.9
    1,5 na lunch 5.6
    1,5 na diner 4.7

    Er is hier vast wel iemand met meer ervaring ;)

    Groetjes Linda (28+2)
     
  2. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    De nuchtere is prima , de rest vind ik vrij laag vooral voor na een maaltijd .
    In de middag hoor je wel te stijgen richting de 15 plus minus .
    Eet je wel voldoende ? En ben je er niet rillerig onder ?
     
  3. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Nuchter prima en de rest aan de lage kant voor na de maaltijd. Helemaal die na het diner!
     
  4. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    15 is echt veel te hoog 1.5 uur na maaltijd.
     
    maaike3, Sado, Pipo30 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Ik zij plus minus , het verschilt echter per persoon .. wat voor de een te hoog is kan voor een ander acceptabel zijn ;)
     
  6. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Louise11110 vindt dit leuk.
  7. Linnii

    Linnii Actief lid

    8 mei 2014
    228
    1
    18
    Zuid-Limburg
    Ik heb naar mijn idee normaal gegeten gister, geb aard, kipfilet en salade en zelfs nog een glas ijsthee (zonder prik) erbij omdat ik zin had in iets zoets.. ben benieuwd vandaag.
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  8. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    #8 Djoess, 17 jan 2019
    Laatst bewerkt: 17 jan 2019
    15 is gewoon te hoog. Voor zover ik weet is 11 wel de max, na het eten.

    (Onder de 3,9 is trouwens pas zorgelijk, niet nuchter, dus in principe zit je goed)
     
  9. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Bij mijn ziekenhuis houden ze als max na de maaltijd 7.8 aan. Lekker handig dat alle ziekenhuizen anders werken.
     
  10. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Zelfs plus minus is het te veel. In de protocollen van ziekenhuizen is meestal rond de 8 echt wel max. Het verschilt ook niet per persoon. Je krijgt niet per persoon een eigen min en max waarde. Iedereen moet binnen de zelfde grenzen vallen.
     
    Sado, Pipo30, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Linnii

    Linnii Actief lid

    8 mei 2014
    228
    1
    18
    Zuid-Limburg
    Ja heel handig dat ze overal andere regels hebben :thumup:
    Nuchter was die vandaag 4.0 en na ontbijt 4.9 met een glas verse sinasappelsap:D
    Kan het ook zo zijn dat mijn lichaam toch gewoon de suikers afbreekt en ik geen zs heb? Die gtt test is ook maar een moment opname lijkt mij?!
     
  12. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Wat houden sommige van jullie hoge waardes aan... 7.8 is echt de max hoor wanneer je zwangerschapsdiabetes hebt. En dat is echt nog aan de hoge kant. Ik vind die na het diner te laag, de rest is prima.

    Kan zeker zijn dat je geen zwangerschapsdiabetes hebt. Hier tijdens de ogtt een waarde van 7.8. Maar de rest van de zwangerschap prrrrrrima waardes. Ook geen te zware baby en ik hoefde ook geen 24 uur in het ziekenhuis te blijven.
     
  13. Swaan7

    Swaan7 Actief lid

    8 mrt 2016
    370
    266
    63
    Ik doe ipv een OGTT test dagcurve bijhouden.
    De richtlijnen vanuit het ziekenhuis in Den Haag zijn:

    nuchter: onder de 6
    1.5 uur na elke maaltijd: 6.8

    Volgens mij zijn jouw waardes heel netjes zeker na het eten.
     
  14. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat een onzin!Tijdens de zwangerschap plus minus 15 na de maaltijd betekent voor iedereen(echt zonder uitzondering) insuline spuiten!!!
     
    Sado, spruitje80 en Dalysa vinden dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Ja dat klopt! Normale bloedsuikerwaarden liggen tussen de 4 en 8.
    Bij diabetici wordt echter vaak 'op tijd' gereageerd dus bijv. onder de 5 moet je iets eten of drinken net koolhydraten (al dan niet snelwerkend, ligt aan t protocol).
    Ook zal er vaak vanaf de 10 iets gedaan worden dmv insuline of veel water drinken+ bewegen (per persoon verschillend wat te doen).
    Boven de 10 kan er echt al schade ontstaan dus daaronder moet je zeker blijven. Maar omdat diabetici wat sneller en makkelijker fluctureren in glucosewaarden wordt bij hen meestal tot 10 geaccepteerd zonder iets te doen.
    Jouw waarden zijn zover ik kan beoordelen best prima. Maar weet niet hoe 'streng' ze zijn bij vermoeden van diabetes in de zwangerschap.
    Bij diabetes zit je nuchter vaak erg laag en na iets eten vrij hoog juist omdat je eigen insuline-aanmaak (of opname, dat kan ook!) blijkbaar niet voldoende werkt om je glucosewaarden snel weer stabiel te houden.
    Insuline zorgt juist dat je niet acuut naar de 15 kan schieten na t eten. Ons lichaam hoort dan meer insuline te produceren om de waarden binnen de perken te houden.
     

Deel Deze Pagina