Vorige week hadden wij de GUO en was ik 20+1. Op alle metingen liep het kindje een week achter. De echoscopiste maakte ons behoorlijk bang door allerlei nare vragen te stellen tijdens de echo. Of we bijvoorbeeld wel de NIPT hadden gedaan met nevenbevindingen (ja) of ik wel zeker was van mijn termijn (ja op zich wel) en of er kleine mensen in onze familie voorkomen (nee). Ze heeft ook de doorbloeding gemeten van mijn placenta, die was goed. Kindje was ook verder helemaal goed. Uiteindelijk ging ze alles invoeren in de computer en bleek de achterstand nog binnen de marge te vallen. Dus mochten we weer gaan. Nou zei ze wees maar blij want als de achterstand groter was geweest had je weer hier terug moeten komen en hadden ze allemaal vervelende vragen gaan stellen (!). Dit is mijn derde kindje en de andere twee kinderen waren juist altijd erg groot. Ik heb zelfs extra echo's gehad omdat het hoofdje van mijn zoon P98 was! En nu dus een kindje wat over de hele linie te klein is. Ik heb mijn vk gebeld en die gaf aan geen zorgen te maken. Want als de placenta niet goed zou werken bijv dan zou het hoofd groot worden maar de rest niet. En als ik niet genoeg voedingsstoffen zou doorgeven dan zou alleen het buikje heel erg achterlopen. Zoiets zei ze, het kwam erop neer dat het kindje dan in ieder geval niet over de hele linie te klein zou zijn. Maar als ik dan lees op internet (big no no natuurlijk) dan lees ik dat kindjes die algeheel achterlopen dus eerder een genetische afwijking/syndroom hebben. Ik maak me dus toch zorgen en ga zo even mijn ziekenhuis bellen. Ik zou sowieso extra groeiecho's krijgen deze zwangerschap, alleen weet ik niet wanneer de volgende dan is. Ik zou het wel fijn vinden als dat niet te lang duurt. Iemand ervaring met een groeiachterstand van een week rond de 20 weken echo?
Mijn jongste liep ook achter. Met 20 weken meette ze 18.6. Met 32 weken was hij geschat op 29.5. Hij werd geboren op 40+1 en was net aan 3010 en 48 cm. Er is nooit gesproken over nipt of nevenbevindingen of zorgen dat ie klein was. Het is nu nog een redelijk klein ventje. En zijn vader is toch echt 2 meter lang en een meter breed.
Dat geeft moed @mutskuh! Was je andere kindje ook zo klein? Ik heb het ziekenhuis net gesproken en mijn gyn belt me morgen even terug. Ik heb normaal pas met 28 weken weer een echo namelijk. 7 weken wachten trek ik zeker niet.
Ja ik.. met 20 weken liepen we 10 dagen achter. Dat liep de gehele zwangerschap op naar uiteindelijke bijna 3 weken. We hadden gewoon een kleintje omdat mijn vriend en ik ook niet groot zijn, hij is nu 3 jaar en 2 maanden . Een kleine dunne ukkepuk maar verder gezond. Ik ben na de 20 weken onder behandeling gekomen bij de gyn. Veel groei echo’s en metingen gehad. Moest wel in het ziekenhuis bevallen. Bij ons hebben ze nooit over een syndroom gehad of vervelende vragen gesteld.
@Nuage makkelijker gezegd dan gedaan, maar 1 week achterstand is niet zorgelijk. Aangezien ook niet het hoofdje of buikje specifiek extra achterloopt is er niets aan de hand. Bij ons is met 21 weken echo werd een achterstand van ongeveer 2 weken gesignaleerd, hoofdje was kleiner ten op zicht van de rest. Om deze reden deed de verloskundige zelf 4 weken (ongeveer) weer een groei echo. Uit deze echo bleek dat het hoofdje toch te veel achter liep en werden we doorverwezen naar de gynaecoloog. Daar een groeiecho (28 weken) gehad en weer teruggestuurd naar de verloskundige, want metingen waren binnen de marges. Het is gewoon een klein kindje. Met week 31 weer een groeiecho bij de verloskundige helaas begon was de groei teruggezakt naar ruim 3 weken achterstand en was nu het buikje achter gaan lopen. Dus weer doorverwezen en nu wekelijks controle van het ziekenhuis. En ik moest per direct stoppen met werken. Gelukkig is de groei nu niet verder afgezakt! Dus ik zou me proberen niet te druk, want 1 week achterstand mag gewoon. En ieder kind is uniek en volgt zijn eigen lijntje. Beste vriendin is zwanger van 3e kindje en die is vergeleken met de eerste 2 ook kleiner. Enneh absoluut niet gaan googlen! Ik vind het wel erg naar wat voor uitspraken de echoscopiste deed, want dat zorgt voor (onnodige) onrust. Laat je niet gek maken!
Niet met 20 weken maar met 28 weken. De kleine liep achter, elke 2 weken moest ik een nieuwe groeiecho ivm complicaties. En iedere keer zaaide ze paniek. Op een gegeven moment hadden ze het over eerder halen zodat ze in de couveuse verder kon groeien. Dat is niet gebeurd... geboren met 39 weken 2990gram en 47 cm. Vond het allemaal reuze meevallen
Bedankt voor de fijne reacties! Dat is zeker heel erg geruststellend. Ze maken je soms echt bang voor niks.
Erg vervelend dat dit zo bij jullie is! Ik ervaar de begeleiding gelukkig niet zo. Ze zijn wel open en duidelijk, maar plan wordt pas bepaald als er weer uitslagen bekend zijn. Maar je hebt hebt ook wel een behoorlijke voorgeschiedenis dat helpt denk ik ook niet mee.... Succes!
Mijn zoontje liep met de 20 weken 5 dagen achter op groei en ik was zeker van de termijn ivm cryo terugplaatsing. Met 29 weken liep hij 2 weken achter op de groei en bij 35 weken nog steeds 1,5 week. Uiteindelijk geboren met 37 weken en het is gewoon een klein fijn mannetje.
Ik had met 36 weken een echo waarbij de groei p10 was en er weinig vruchtwater was en ik maakte me ook best zorgen. Baby was vier weken later 3580 g en is tot nu toe de dikste van de drie hier. Ik zou me er niet te druk om maken ook al is dat gewoon veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Wat vervelend @Nuage, kan me voorstellen dat het je onzeker maakt! Hier ongeveer hetzelfde verhaal als @Bootcamp babe .. bij 28 weken extra echo en groei liep achter en moest na een aantal weken nog een keer en toen was de groei nog iets verder afgebogen. Mocht wel zwangerschap uitlopen maar ze zou klein zijn. 40+2 bevallen: 3900 gram en maar liefst 54 cm! Het zegt dus lang niet altijd iets. Sterkte, ik hoop dat de volgende echo gewoon goed is!
Bij de 20 weken echo liep ons dochtertje ook ongeveer een week achter, maar zij gaven aan dat het niet erg was. Heb afgelopen week nog een groeiecho gehad met 37+1 en toen kwamen alle metingen uit op 35 weken. Ze loopt dus 15 dagen achter qua groei, of hoe de verloskundige het vertelde: ze zit onderaan de groeicurve. Niks ernstigs aan, alles zag er verder perfect uit maar het is gewoon een kleintje.
Mijn beide dochters liepen met de 20 weken achter in groei. Oudste P5 en de jongste P2/3. En ja klein geboren en nog steeds niet groot maar beide kern gezond
Ik lees wel in de verhalen dat alle kindjes gewoon wat kleiner waren of het een eerste kindje is. Dat is het enige waar ik nog mee zit. Mijn 2 kinderen waren groot. Het zal vast goed zijn. Ik moet vertrouwen proberen te hebben.
Oef, dan ben je inderdaad niet echt gerust gesteld. Ik kan je alleen het verhaal van mij (kort) vertellen en dat kwam inderdaad overeen met wat je vk zegt. Mijn mannetje was met de GUO perfect, daarna moet de placenta echt zijn werk doen en door een stollingsprobleem slipte deze als het ware dicht. Het hoofdje was groter t.o.v. de rest van het lichaam. Hoofdje liep 2w achter en het lichaampje zelfs 3. Hoofdje zat ook in noodtoestand, buikje te klein en slechte doorbloeding op de placenta. Precies zoals je eigen vk het zei je zit sowieso binnen de marges en ik zou je angst toch ook nog eens met je vk bespreken. Het lijkt er (zoals je het omschrijft) erop dat je vk gelijk heeft en er geen reden is voor paniek zoals gesuggereerd werd door degene die de GUO deed.
1 meting zegt helemaal niks! Het kan zijn dat de uk net voor een groeispurt zat en het de volgende echo gewoon weer is bijgetrokken Een beeld wat veel voorkomt trouwens Daarbij is 1 week achterstand nog tot geen reden tot zorg hoor. Is de achterstand groter dan 10 dagen, dan moeten er even meer controles gedaan worden en de groei even bekeken. Knuffel!
Alle metingen zijn gebaseerd op gemiddelden. De een net wat groter de ander net wat kleiner. M was ook een kleintje maar bij de echo erna helemaal bijgetrokken. groeispurtje gehad.
Vandaag gebeld door mijn gynaecoloog zoals ik had gevraagd. Hij had de echo bekeken en zei dat het echt helemaal goed was en dat hij niet begreep waarom zulke dingen gezegd waren tijdens de GUO. Gelukkig vond hij het geen enkel probleem om voor mijn volgende afspraak een extra groeiecho te maken. Ben onwijs dankbaar dat hij dat wil doen!
Nee andere kindje was 3160 bij 38+1. Heb je de gyn al gesproken? Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan. Ik zat ook helemaal in de stress na die metingen, maar alle gyn zeiden allemaal het is gewoon een kleintje
Gelukkig. Wat een fijne reactie. Ik zit mij nu ook te bedenken dat de gyn zei een groei achterstand mag zolang de kleine op zijn/ haar eigen lijn een stijgende lijn vertoond