Hmm ik heb gisteren heeerrrlijk asperge soep gemaakt! Twee sjalotjes fruiten met wat kerrie poeder in twee eetlepels olijfolie. Asperges schillen en 2cm van de onderkant halen. Giet een liter water toe aam de sjalotten en twee groente bouillion bloljes voeg daar de schillen en de onderkantjea aan toe en laat 30 min koken. Haal vervolgenz de schillen er uit snijd de asperges in stukken van 2/3cm en kook deze 15min mee. Haal de helft van de asperges er uit (of als je geen stukke in je soep wilt alles laten zitten) en maak het met de staafmixer fijn. Voeg vervolgens 50ml room toe en klaarrrrrr
Ik heb nu ook alles in de pan... Spannend Vind asperges heel erg lekker maar gewoon nog nooit zelf gemaakt. Hopen dat het goed lukt dus
Wat ik hier niet lees is dat je ruim de onderkanten af moet snijden, centimeter of 4/5. En dan opzuigen, gmjammjam. Hier eten wij er ook zo 10 per persoon. In zo'n lullig droog bosje van de super zitten er soms maar 10, dat is dus 2 bosjes! Helaas wordt het hier in de omgeving niet geteeld, anders wist ik het wel!!
Hier gaat er makkelijk 1 kilo (2 bussels van een halve) door voor 2 personen. Ik schil ze, snij de onderkanten eraf, snij ze in twee en kook ze zo'n 15 à 20 minuten in gezouten water. Serveren met gekookte of gebakken aardappelen, gekookte eieren en / of gerookte zalm Als ik er te weinig heb, durf ik er ook wel es een paar wortelen bij te smijten.
Mijn omgeving ook niet maar wij kregen een mooie doos inclusief wijn. Tja, dan ga ik niet klagen En ja ze waren echt heel lekker! Wel authentiek met ham en ei. Maar het recept van eylem heb ik net doorgestuurd naar manlief met de vraag of we volgende week niet weer asperges kunnen eten Ongeschild was het 950gr en het ging precies op. Iemand zei: 5 per persoon dus dat heb ik aangehouden. Maar mijn 6-jarige heeft de overige 4 grotendeels opgesmikkeld. Het restant verdween zonder enige moeite in papa's buik
Zo'n asperge is 15 cm lang ofzo? Ik snij ze in 2 zodat ze deftig in mijn pot kunnen (dus 2 x 7 ofzoiets) en dan zijn ze ook sneller gaar. Ik snij uiteraard in de lengte, niet in de breedte.
En om het af te maken... Vandaag gelunched met aspergesoep. Van schillen (Daarna wel de schillen eruit gevist he... Maar ze hebben lekker paar uur staan koken en het smaakte echt prima!)
Zo doe ik het ook altijd. Alleen laat ik ze vaak wel 15 minuten staan, zeker als het wat dikkere asperges zijn. Wat vooral heel belangrijk is, is GOED SCHILLEN. De schil is echt heel hard en die wordt met koken niet lekker zacht. Slecht geschilde asperges zijn echt heel smerig. Ik haal er waarschijnlijk altijd iets te veel vanaf, maar dat boeit me niet, want ik heb ze één keer niet genoeg geschild en dat overkomt me nooit meer!
Van de schillen kan je inderdaad bouillon trekken! Super lekker! En qua afsnijden: gewoon het vieze gedroogde stukje vanonder. Hoeven geen cm's te zijn. Gewoon topje er af. Vrienden van mijn ouders zijn aspergetelers (grootste teler van Belgisch Limburg ) dus altijd asperges in de buurt... Weet niet hoe dat bij andere is, maar zij geven vaak "slechte" stukken gratis weg (asperges die kort zijn of krom, en niet "mooi" genoeg in de winkel kunnen liggen) Super handig, zeker voor soep en als ze niet super mooi recht hoeven te zijn. Smaak is natuurlijk zelfde als anderen, dus maakt geen verschil Geloof dat m'n mama er een kruidenroomsausje bij doet (room en peterselie of bieslook of iets geloof ik, weet niet precies)
Mijn moeder had vroeger een aspergeboer in de buurt en daar gaven ze ook "onbruikbare stukken" mee met vaste klanten. Mijn moeder maakte er dan bijvoorbeeld soep van. Helaas, maar haar boer is vorig jaar op pensioen gegaan . 't Waren nochtans altijd lekkere asperges en spotgoedkoop . (Ze teelden ook voor de veiling in Hoogstraten of Mechelen - geen idee welke van de twee - maar hielden dus een deel apart om thuis te verkopen.) Vorige week heeft mijn moeder toevallig een nieuw kraam in de buurt gevonden. En die waren ook héérlijk .
asperge is heerlijk. het ligt eraan waar je koopt of de onderkantjes eraf moeten.. als je het vers bij de teler of boer koopt is dat vaak al gedaan. soms kun je ze daar ook laten schillen.( ik heb een hele poos bij een asperge teler gewerkt vandaar dat ik weet dat het soms al zo is dat de onderkantjes eraf gaan, bij ons deed de machine dit al automatisch) verder wordt er gemiddeld een pond per persoon gerekend. je kunt van de onderkantjes ( als je ze er wel af haalt en van de schil heerlijk soep maken) mee koken van de schil is ook erg lekker. voor wie het gaat eten de komende periode eet smakelijk!