Wat balen zeg! Hier een vergelijkbare situatie. Mijn contract is ook niet verlengt terwijl dat wel zo goed als toegezegd was. Ik kwam met 20 week zwangerschap thuis te zitten ivm bekkeninstabiliteit. Heb nog voorgesteld om evt. met een stagiaire op de groep te werken en ook voor andere oplossingen stond ik open maar dat wilden ze allemaal niet dus volledig de ziektewet in. Mijn contract liep tot 1 januari maar wat betreft mijn inkomen veranderd er niks. Ik krijg gewoon 100% uitbetaald van het UWV omdat het zwangerschap gerelateerd is. Deze uitkering houd ik tot na mijn verlof pas daarna gaat het over in ww en krijg ik dus maar 70%. Ik neem aan dat het bij jou net zo gaat als je contract niet verlengd word en dan heb je dus t/m je verlof verzekerd van een inkomen.
Ik werk op een uitzendbureau en volg hierbij een juridische opleiding richting P&A. Neem maar van mij aan dat dit dus NIET mag. Ze mogen niet ontslaan vanwege zwangerschap. Dit staat zelfs in het BW. Mondeling aangeven dat het misschien daarom niet verlengd wordt is een domme fout geweest voor de organisatie. Dit laat jou weer iets sterker staan. Het mag dus absoluut niet!!!!!! De draaideurconstructie die ze toepassen mag eigenlijk ook niet (3 mnd eruit en dan weer terug), maar dat is weer een ander verhaal.... Daar kan je veel minder tegen beginnen, helaas
Ze mogen je contract niet niet verlengen omdat je zwanger bent, en ziek. Maar een contract niet verlengen hoeft niet onderbouwd te worden. Slechte economie en noem maar op, maar niet verlengen hoeft niet met opgaaf van redenen. Het is gewoon het einde van een contract. Het mondeling toezeggen is zeker bindend, echter jij moet kunnen bewijzen dat dit gezegt is. In dit geval een is eissen bewijzen. En je zal dus een getuige, onafhankelijk, moeten hebben die kan getuigen voor je. Als je rechtbijstand heb zeker inschakelen!! Rechtwinkel kan eventueel ook advies geven. (zoals je misschien weet zit ik in t zelfde schuitje, ongeveer, leef met je mee, is gewoon ronduit klote!!)
Zoals al gezegd.. een contract niet verlengen is heel wat anders dan iemand ontslaan. Dit mag dus wel maar een mondelinge toezegging is even rechtsgeldig als een papieren overeenkomst. Probleem daarbij is alleen dat je het wel moet bewijzen (een verslag is voldoende). Helaas is dit laatste vaak heel moeilijk. Gezien de economische situatie van het bedrijf lijkt het onwaarschijnlijk dat ze je een contract voor onbepaalde tijd zullen aanbieden (wat ze wettelijk wel moeten). De zwangerschap is hierin dus niet het probleem waarschijnlijk maar de wet. Heel vervelend maar wel waar.
Dat is helaas niet zo, ze mogen je 1 dag voor het einde van het contract melden dat het niet verlengt word. Menselijk gezien doe je dat niet, maar wettelijk mag het gewoon.
Nee linana het mag idd niet maar bewijs dat maar eens dat dat de reden is. Ec crisis en doei en je kunt er niks aandoen.
Het probleem is alleen dat JIJ het moet bewijzen dat het gezegd is. En als ze sneaky willen spelen, zegt ze dat ze dat niet heeft gezegd of dat het inderdaad de 'intentie was' om je aan te nemen. Ik zou het wellicht proberen met het sturen van een mailtje. Geef aan dat je er heel erg mee zit en dat je graag van haar duidelijkheid wil over het feit dat zij gezegd heeft dat je contractverlenging krijgt. Heel veel sterkte in deze situatie, onwijs kl*te.