Getuige bruiloft

Discussie in 'De lounge' gestart door Linda, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hoi meiden,

Wij gaan op korte termijn trouwen, alles is al bijna geregeld of in ieder geval bedacht.

We hebben dit nog niet zo lang geleden defintief besloten. Even kort: na mijn 2e mislukte ivf poging hebben we besloten ons ondertussen in te schrijven voor adoptie. Getrouwd zijn is hiervoor straks wel 'handig'. Aangezien we altijd al wilden trouwen (eigenlijk met kindje) willen we deze dag niet zomaar voorbij laten gaan dus we gaan wel een echt feest geven en er een mooie dag van maken.

Nu gaan we dit komend weekend aan mijn ouders vertellen. Mijn vriend gaat dan (als grapje) mijn vader om mijn hand vragen. Nu wil ik mijn vader vervolgens als getuige vragen. Dit omdat ik het wel iets vind hebben dat je 'vader' hiervoor zijn handtekening zet. Als 2e getuige vraag ik mijn zusje.

Nu zit ik een beetje met schuldgevoel want ik vind het zo zielig voor m'n moeder. Straks had zij gehoopt ooit getuige voor mij te zijn. Ik weet dat zij het gewoon ontzettend leuk gaat vinden dat wij gaan trouwen.

Ik was benieuwd naar jullie mening. Een vriendin of iemand anders wil ik eigenlijk niet.

2. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik zou het gewoon doen.

Kun je je moeder niet tot ceremoniemeester benoemen? Dan heeft ze wel een eervolle taak om te vervullen.

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ja als dit jouw keuze is, moet je hieraan vasthouden, wellicht sneu voor andere mensen maar die moeten wel jou keuze respecteren. Ik denk dat je vader het een eer zal vinden. Is het niet een idee om je moeder als getuige te vragen en je vader je weggeeft (of gaat hij dat ook doen?).

Ohja, en natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!

Het idee van liza is trouwens ook erg leuk.

4. carlijn

carlijn Actief lid

24 okt 2005
    440
    0
    0
    zwolle
    Als je het uit kunt leggen aan je moeder dat je het mooi vind als je door je vader 'weggeven' wordt, dan zal ze dit misschien wel begrijpen? En waarom je moeder niet ipv van je zusje? Ik denk dat iedereen dit 'probleem' heeft of herkend. Je moet in ieder geval doen waar jij je goed bij voelt.
    Succes!

5. Fairy11

Fairy11 Fanatiek lid

14 dec 2008
    1.227
    0
    0
    ik ben vorig jaar getrouwd en mijn broertje en pa zijn getuige geweest, mijn pa heeft mij ook weggegeven...
    Mijn ma heeft de teksten in de kerk voorgedragen.

Uit een eerder huwelijk heb ik 3 kids, die van 11 heeft de akte voorgelezen die van 9 is (voor spek en bonen) getuige geweest en die van 5 heeft de ringen mogen geven.

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    weet je wat je ook kan doen, zo doe ik het ook:
    2 getuigen dus je vader en je zusje
    en je mag ook nog 2 personen extra in je trouwboekje laten tekenen. Dus eigenlijk mag je vier getuigen. Mijn ouders tekenen officieel en mijn broertje als extra!

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik zou persoonlijk niet je moeder vragen om ceremoniemeester te willen zijn.

Ceremoniemeester zijn is leuk, maar best pittig en kan stress geven.
    Je moeder moet gewoon in volle teugen van jullie huwelijk kunnen genieten en zich niet druk maken of de gasten wel op de juiste plek zitten (bij wijze van).

Ik zou gewoon eerlijk zeggen hoe jij het graag wilt. Het is jou dag. :D
    En idd, als je vader je weggeeft? en je moeder en zusje als getuige.... is ook een optie.

8. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Mag je geen drie getuigen per persoon hebben. Of was het minimaal 1 per persoon en max. 2 per persoon.
    Ik vind dat je zelf je getuigen mag kiezen.
    Vraag wel in het gemeentehuis of je vader, als hij je getuige wordt wel naast je moeder kan zitten. Bij ons was dit mogelijk.
    Ik denk dat je moeder ook wel begrijpt dat je je zusje wil vragen.
    Maar het blijft lastig om te moeten kiezen

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik weet niet of jullie evt ook "voor de kerk" trouwen? Maar mijn vriendin heeft het als volgt opgelost. IN het gemeentehuis had het bruidspaar 4 getuigen (dus elk 2), weet zo snel niet meer wie het waren hoor. In de kerk hebben alle broers en zussen (van haar broer en zus en van hem 3 broers en 1 zus) opgetreden als "getuigen" bij het kerkelijk huwelijk. Op die manier was iedereeen 'vertegenwoordigd'. Zijn ouders hebben in de kerk nog bijbelteksten voorgelezen, aangezien haar gezin/familie verder niet kerkelijk is.

En ik was ceremoniemeester :D

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. als dat je vader is moet je je vader kiezen.

11. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Moeilijk Linda, maar ik denk niet dat je moeder zou willen dat jij je hierdoor schuldig voelt. Leg het gewoon uit en inderdaad zoals de andere meiden zeggen misschien is er een andere tak voor je moeder.

Overigens mag je volgens mij ook 3 getuigen hebben, maar hoe ik daarbij kom weet ik eigenlijk niet.

Liefs Zora

12. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    getuige zijn is een eer, maar ceremoniemeester zijn is een taak ;)

Een getuige hoeft alleen te tekenen...
    Ik heb er geen ding van gemaakt en de mensen gevraagd die ik wilde vragen. Je kunt moeilijk je hele familie laten tekenen.
    En moeder van de bruid is ook al een bijzondere eer natuurlijk! (vond mijn moeder iig wel!)

13. diaan

diaan Bekend lid

3 apr 2007
    920
    0
    16
    Mijn vader gaf me weg en liep dus gearmd met mij door de kerk....., mijn moeder was getuige samen met mijn broer.

14. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Mijn vader en mijn broer waren mijn getuigen. Ik heb er bewust voor gekozen om mijn moeder niet te doen omdat zij altijd in de belangstelling staat. En ze mocht ook mee om mijn jurk uit te zoeken enz. Allemaal dingen die mijn vader niet deed. En mijn oudste broer om hem ook eens te 'zeggen' hoeveel ik hem waardeer. Mijn jongere broer daar ga ik veel meer mee om, we hebben dezelfde interesses dus die mocht eens een keer niet vooraan staan.

Het is jouw keuze! Je hoeft je niet te verantwoorden

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Helemaal mee eens. Voor een moeder is het meestal al een stuk emotioneler. Haar dochter gaat trouwen.
    Mijn idee was ook om haar misschien als getuige te doen omdat je vader je kan weggeven. Als je dat niet wil kun je haar misschien extra betrekken bij de voorbereidingen zoals jurk passen.

16. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik had ook mijn vader en mijn zusje als getuigen. Mijn moeder vond dat helemaal geen probleem en begreep het heel goed. Ik heb een super goede band met mijn moeder en die met mijn vader is jaren niet zo best geweest. Na zijn hartinfarct is hij helemaal veranderd en zachter geworden. Mede omdat mijn vader er 5 jaar terug bijna niet meer was geweest door dat infarct en dat ie daardoor veranderd is vond ik het heel fijn om hem nu als mijn getuige te hebben. Onze band is nu dan ook zeer goed. Gr. Puck.

17. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Volgens mij mag je met zijn tweeën vier getuigen hebben, dus stel je man heeft er één, dan mag jij er drie.

Ik had mijn broer en zus als getuigen omdat mijn ouders al getuigen zijn geweest bij de huwelijken van mijn nichtjes.

18. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Heeel herkenbaar.

Ik zou zelf niet kunnen kiezen tussen mijn ouders en zelfs niet tussen mijn broertje en zusje.
    Ik ben echt een gevoels mens en begin daardoor meteen te piekeren over hoe de ander die ik dan niet zou vragen het zou vinden.
    Tuurlijk moet je diegene doen die jij wil... maar ik snap je gevoel volkomen.

Wij gaan volgend jaar trouwen.. maar kan helaas nog niet vertellen welke keus ik heb gemaakt omdat hier mensen die ik ken meelezen en ik wil het eerst aan de getuigen zelf vragen ;)

Succes met het maken van een keus.. Het blijft moeilijk!

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb zelf mijn broertje en mn zus als getuige...aankomende maandag gaan we trouwen...

Ik vind zowiezo dat het jouw keuze is en als iemand zich dan gepasseerd voelt is dat hun probleem...het is jouw dag...niet die van hun...
    Dan zou ik 10 getuiges moeten hebben want ik heb ook nog zusjes en stiefouders...en ze zijn allemaal even belangrijk voor me...

wij hebben trouwens in totaal 3 getuigen...ik mn broertje en mn zus en mn vriend heeft zijn zus gevraagd.

20. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Hardstikke bedankt meiden!

Ik ben er nu ook wel uit. Ik blijf bij de keuze van mijn vader maar ik ga hem vragen of hij namens mijn ouders de handteking wil zetten. Dat is ook zoals ik het voel. Mijn vader vertegenwoordigd in die zin mijn ouders. Mijn moeder zal inderdaad veel meer bij de rest betrokken zijn, over alles fantaseren en nadenken e.d. dat doe ik niet echt met mijn vader. Mijn vriend doet trouwens zijn broertje en een vriend dus helemaal geen ouders. Hihi lastig he maar wel leuk om over na te denken hoor! Ik ga uiteraard ook even bij mijn moeder benadrukken dat zij dus de moeder van de bruid is, dan is ze waarschijnlijk al helemaal happy.

Morgen is het trouwens zover dus nogmaals iedereen bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina