dat klopt idd, zeker in deze tijd. mijn ervaring is dat banken op dit moment de voorwaarden zo vaak veranderen dat het niet bij te houden is
Wij hadden een offerte van een bank, tegen de tijd dat wij beslist hadden was de rente al weer een stuk hoger, maar omdat we de offerte hadden kregen we de hypotheek wel tegen de lage rente!
Ja, met offertes werkt dat wel zo, maar daaraan zit ook altijd een 'houdbaarheidsdatum'. Zolang je binnen de tijd tekent is die lagere rente altijd nog wel geldig. Wat LadyXochi bedoelt is als je bij diverse banken berekeningen laat maken (of zelfs offertes laat uitbrengen) dat dan vaak de eerste al niet meer geldig is tegen de tijd dat de laatste bank met een aanbod komt. In dat opzicht is het dus heel lastig om zelf goed alle banken te vergelijken.
Absoluut niet bij DSB een hyp afsluiten. Daar krijg je op langere termijn alleen maar ellende mee. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, wil alleen niet noemen via welke bank we de hyp genomen hebben, omdat ik bij die bank werk. Ga idd naar een onafhankelijk tussenpersoon en laat ze meerdere offertes voor jullie opvragen. Dan kun je vergelijken. Als advies wil ik je meegeven om alleen een hypotheek af te sluiten die je helemaal begrijpt. Het gebeurd nog vaak dat mensen een hypotheek afsluiten omdat die de goedkoopste is, maar op langere termijn blijkt dan dat ze geen idee hebben hoeveel ze aflossen en wat de situatie over 30 jaar na afsluiten hypotheek zal zijn.
Wij hebben een spaarzeker hypotheek bij de rabo en ik ben er erg tevreden over. Deze hebben wij ruim 5 jaar geleden afgesloten trouwens. Het is wel één van de duurdere hypotheken maar je hebt wel alles dichtgetimmerd rondom zekerheid van aflossen e.d. Ik denk dat het inderdaad slim is om hier en daar offertes te laten maken, ga eens praten bij banken, ga ook bij verschillende vestigingen van dezelfde bank kijken etc etc. Wij hebben dat ook gedaan en kregen bij de rabobank in een ander dorp een betere offerte..raar maar waar. Ik zou me gewoon goed laten voorlichten overal en niet alleen kijken naar wie het goedkoopst is, je moet er ook een goed gevoel bij hebben. Tis natuurlijk geen E100,- Kijk wat voor jullie interessant is, wil je een huis kopen waar je over 30 jaar nog woont? Of denk je straks groter, beter etc te gaan wonen over 5 jaar? Weet je wat het is...je moet er toch een beetje ervaring in op doen en het is zo persoonlijk. Aan variabele rente zou ik bijvoorbeeld nooit beginnen maar een ander zou niet anders willen. Tis maar net hoe je zelf bent. Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn mannetje accountant is en dat dat voor mij natuurlijk ook wat makkelijker was/is.