Oh jee.. Parmaham mag niet..??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Inge88, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nog nooit gehoord dat parmaham niet mag, het is toch bewerkt en gedroogd vlees daar kan de listeriabacterie helemaal niet in gaan zitten. Als je op bewerkt vlees zoekt op google kan je dat ook vinden. Hammen worden bijna altijd bewerkt, dus zou gewoon mogen in de zwangerschap.

Als listeria in pakjes kaas is aangetroffen :$ dan is die kaas niet goed geweest, harde kazen is dat niet in mogelijk wordt altijd gezegd. Scary!

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

desiree laatst bij de lidl hebben ze heel erg veel kaas terug moeten roepen omdat er listeria in zat.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Door kruisbesmetting kan overal listeria op komen:

Voorbeeldje: sla snijden op en plank waar eerder rauw vlees op heeft gelegen.

4. moi78

moi78 Fanatiek lid

19 jul 2010
    4.213
    0
    36
    Op deze aardkloot!
    Ik heb gisteravond een toastbroodje met gerookte zalm op! En je leest ook overal dat haring hartstikke gezond is tijdens je zwangerschap!!

5. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    Parmerham rauwe ham mag je gewoon hebben uit nederland al die gekke worsten hammetjes uit t buitenland niet

6. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Het wordt ons toch ook gewoon erg moeilijk gemaakt! De één zegt dit, de ander zegt dát. Op de ene site staat dat je het wel mag en op de andere weer niet. Mijn verloskundige heeft weer een andere mening dan één van jullie verloskundige.

:(

Zo kom je er toch ook niet goed uit??
    Ik zeg, gewoon lekker genieten dus en niet te streng zijn voor onszelf! Oke, de carpaccio en filet laten we zeker staan net als de alcohol. Gerookte zalm halen we gewoon goed vers bij de visboer net als onze zalm voor de sushi :)

En de parmaham.. Tja.. Ik weet niet of ik er nu nog zo goed van kan genieten :) Terwijl mijn voorgerechtje van laatst met meloen en parmaham me toch echt wel héél goed smaakte! ;)

7. ja eh dat heb ik ook wel gelezen hoor :) waarom zou ik anders over kaas beginnen.

@ moi78
    VERSE haring mag gewoon voorverpakte niet.

@ polletjepiek
    ik probeerde te zeggen dat ik het eng vond dat er listeria op kon komen doordat de hygiëne dus niet goed is daar..

@ Inge88
    Ik eet gewoon parmaham hoor, die hammen zijn hier bewerkt, gezouten en gedroogd bij normale hygiëne kan daar geen listeria in gaan zitten.

Rauw onbewerkt vlees moet je absoluut laten staan, rauwe vis alleen nemen als het absoluut vers is.

8. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Dan neem je toch andere rauwe gerookte ham of rookvlees? Dat mag namelijk wel al moet je wel uitkijken voor je bloeddruk ivm zout.

Gerookte zalm mag je wel hebben als het van de visboer komt. Als je bij een goede visboer vraagt of jij als zwangere die gerookte zalm mag, weten zij wat je bedoelt (niet ingevroren of gevacumeerd) dus dagvers.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik heerlijk gerookte zalm van de visboer gegeten, lekker dat dat was;)

9. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rauwe ham is niet rauw, maar gerookt.
    Je kunt het dus gerust eten, het is geen rauw vlees.
    Salami e.d. is wel rauw. Dit wordt enkel gedroogd dus mag je het niet eten.
    Neel mog lekker wat Parma, het geeft niks!

10. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat bij rauw vlees om met name Toxoplasmose. En rauwe ham is niet rauw, dus kun je gerust eten :)

Salami is wel rauw, dat mag dus niet!

11. listeria kan ook op rauw vlees komen, maar toxoplasmose kan uiteraard ook gevaarlijk zijn

12. Iefie

Iefie Niet meer actief

huh, nu ben ik helemaal het spoor bijster..salami (in Nederland) is toch niet rauw?
    Ik dacht ook dat listeria niet op rauw vlees voor kán komen maar juist op ongewassen groente, vieze vatendoekjes en alles wat vacuum verpakt is (vis, kaas etc). En voor zover ik weet kán listeria afwijkingen veroorzaken bij je kindje en toxoplasmose zelfs een miskraam. Toxoplasmose kán voorkomen op rauw vlees en in de kattenbak toch? Lees hier allemaal verschillende reacties, maar hoe zit dit nou?

13. ynnel1

ynnel1 Actief lid

27 mei 2008
    251
    0
    0
    Kapster
    Krijg steeds vaker het idee dat ik beter niets meer kan eten..Alles is slecht of kan je beter niet eten!!!

Zo hoorde ik van de week weer over de voorverpakte sla (zoals ijsbergsla in de supermarkt) is ook niet goed vanwege de listeria!!!

14. Mystic Rose

Mystic Rose Nieuw lid

13 aug 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb het gevraagd aan de gyn en je kan gerust gerookte dingen zoals parmaham eten, je moet het alleen eerst geen week laten liggen in je koelkast, het is als je charcuterie de te lang laten liggen da die bacterien er kunnen beginnen opkomen. en dan nog is het zeldzaam.

15. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik heb enorme honger in parmahammm!!!:d:d:d:d

:)

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Parmaham, de voorverpakte uit nl mag gewoon hoor.

17. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik denk dat je er ook allemaal niet te veel mee bezig moet zijn.
    Als je eens een keer iets eet wat niet mag is dat echt niet gelijk schadelijk hoor, vroeger keken ze daar toch ook niet naar. Tuurlijk je moet het niet opzoeken maar ik ga er ook niet een "big deal" van maken hoor. Geniet gewoon lekker!

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    jeetje, lees nu dat salami, chorizo en gedroogde worst ook niet meer zouden mogen?!
    is toch een hoop veranderd sinds mijn eerste in 2007 geboren is. pf.
    zo mag je straks niks meer eten. toch knullig dat mijn koelkast momenteel vol ligt met chorizo, aangezien het in de bonus is bij de ah. net nog 2 crackers mee gehad, waren errug lekker!

19. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hm.... de 'kundige' wereld is het ook niet met elkaar eens. volgens de verloskunigen praktijk amstelveen mag salai best, het rivm zegt dat gefermenteerde worsten gemeden dienen te worden.

20. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    specifiek nog nagevraagd aan mijn verloskundige over salami, gedroogde worst etc, omdat wij op vakantie zijn geweest naar italie en zwitserland. (vreet me normaal gesproken, met name dan als we in frankrijk zitten, helemaal misselijk aan de ambachtelijke boerenworstjes van de plaatselijke marktjes) Zij zegt dat er in de gyno voedingskundige zwangeren wereld een flinke discussie bezig is over dit soort vleeswaren. De ene keer mag het wel en de andere keer mag het inene niet. Zei heeft het me op grond daarvan afgeraden. Vondt het ook vaag, toen ik net zwanger was stond volgens mij nog op de site van het voedingscentrum dat het niet mocht, en nu staat er niets meer over.

Deel Deze Pagina