Waarom kreunen premature babietjes eigenlijk?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 19 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Waarom kreunen premature babietjes eigenlijk?
    Mijn babietje maakt nogal een hoop herrie, veel kreunen. maar daar zal toch een reden voor zijn.
    Ik vraag het me af, zal het binnenkort even vragen als we weer naar het UMCG gaan. Ben toch benieuwd wat jullie denken dat het is. Soms denk ik dat hij aan het `kletsen` is met zichzelf, of gewoon geluid wil horen. en dat babietjes die atherm zijn geboren daar geen behoefte aan hebben omdat ze nog heel lang naar de hartslag van de moeder in de baarmoeder hebben kunnen luisteren. Als hij in de box ligt en wij zijn met elkaar aan het praten dan is hij stil, maar via de babyfoon hoor ik hem heeeel vaak, ook als ie aan het slapen is.

2. 4days

4days Niet meer actief

We hebben er geen wetenschappelijke verklaring voor kunnen vinden. Maar met name verpleegkundigen geven aan het wél te kennen. Het verschijnsel wordt ‘prematuren-kreunen’ genoemd.
    In tegenstelling tot op tijd geboren kinderen hebben prematuren - en ook ex-prematuren, dus na thuiskomst - de neiging om te kreunen in plaats van te huilen als ze niet lekker in hun vel zitten. Vaak zit er dan een poepje dwars dat ze er niet uitgedrukt krijgen, of de luier zit niet goed, ze zijn moe, hebben het te koud of te warm, honger, behoefte aan contact, het kan van alles zijn. Waarom ze kreunen in plaats van huilen is niet duidelijk, er wordt wel eens gedacht dat ze de energie niet hebben maar als een kind thuis is zou dat toch niet het geval mogen zijn.
    Maar: het kan natuurlijk ook duiden op iets anders of iets ernstigs. Dat kunnen wij van hieruit natuurlijk niet beoordelen! U kunt waarschijnlijk zelf het beste beoordelen of het kreunen alarmerend is, in dat geval moet u natuurlijk wel contact opnemen met de (kinder)arts!

Staat op de site van kenniscentrum prematuren! :)

3. Ons Kleintje

Hoi, ik ben het absoluut niet eens met het stukje van deze site. Ik bedoel het niet richting Cossy, die dit bericht heeft geplaatst. Ik begrijp dat je antwoord wilde geven op mn vraag, maar ik sta er versteld van wat er in het bericht staat. Kan me voorstellen dat ouders hiervan heel onzeker worden!

We hebben er geen wetenschappelijke verklaring voor kunnen vinden. Maar met name verpleegkundigen geven aan het wél te kennen. Het verschijnsel wordt ‘prematuren-kreunen’ genoemd.
    In tegenstelling tot op tijd geboren kinderen hebben prematuren - en ook ex-prematuren, dus na thuiskomstook deze zin slaat nergens op, je bent gewoon geen prematuur meer als je ouder dan 37 zwangerschapsweken bent, dat heeft er niets mee te maken of je thuis bent of niet - de neiging om te kreunen in plaats van te huilen als ze niet lekker in hun vel zitten. wij hebben een heel tevreden kindje dat kreunt, en hij kreunt de hele dag door. Hij kreunt vaak mee als wij praten, dus ik dacht dat hij probeerde mee te praten oid, maar ik weet 100 procent zeker dat het niet zo is dat hij zich dan ongelukkig voelt! Vaak zit er dan een poepje dwars dat ze er niet uitgedrukt krijgen, of de luier zit niet goed, ze zijn moe, hebben het te koud of te warm, honger, behoefte aan contact, het kan van alles zijn. Waarom ze kreunen in plaats van huilen is niet duidelijk, er wordt wel eens gedacht dat ze de energie niet hebben maar als een kind thuis is zou dat toch niet het geval mogen zijn. Nou hij kan absoluut huilen hoor, al vanaf de geboorte (29weken)
    Maar: het kan natuurlijk ook duiden op iets anders of iets ernstigs. Dat kunnen wij van hieruit natuurlijk niet beoordelen! U kunt waarschijnlijk zelf het beste beoordelen of het kreunen alarmerend is, in dat geval moet u natuurlijk wel contact opnemen met de (kinder)arts!
    Tjonge jonge zeg. Het is wel een site waar je als ouder van een prematuur kindje onzeker van kan worden

4. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Ik zat ook een beetje met 'gekrulde tenen' dit stukje te lezen. Als je kindje kreunt zou er dus iets 'ernstigs' aan de hand moeten zijn. Dat maak ik tenminste uit het stukje op. Zeker niet echt geruststellend.

@Ons Kleintje; Misschien probeert jouw kindje inderdaad op deze manier aandacht te trekken. Is het het begin van 'kletsen'. Waarom niet? Onze jongens zijn qua 'praten' sneller dan de rest van hun fysieke/motorische ontwikkeling. Dat kan bij jouw kindje natuurlijk ook aan de orde zijn.
    En mocht je het nu echt niet vertrouwen dan zou ik zeker de KA even bellen. Die weet misschien wel een geruststellender antwoord te geven.

p.s. Ik heb die site ook een aantal keren bezocht om te kijken of ik wat info kon vinden. Persoonlijk voldoet die site echt niet aan mijn verwachtingen en geeft deze weinig concrete antwoorden op mijn vragen. Best teleurstellend, want als (ex-)prematuurouder zit je toch regelmatig met vragen...

5. iep75

iep75 Lid

21 dec 2008
    35
    0
    0
    Hoi ons kleintje,
    Er is hier bij ons ook heel veel gekreund. Dat ging dag en nacht door. Ook in haar slaap. Wij hebben ook nooit een echte oorzaak voor kunnen vinden. Voor ons gevoel was ze wel tevreden en geen ziekelijke baby. Wij zijn er op een gegeven moment ook gewend aan geraakt. En wij hebben ons ook geen zorgen meer gemaakt. En als het kreunen heel erg werd troostte en knuffelde ik haar een beetje of een aaitje over de bol en dat hielp ook wel. Op een gegeven moment waren er steeds meer momenten dat ze niet kreunde. En die periodes werden steeds langer. Tot ze op een gegeven moment tegen de 5 maanden was.. toen is het kreunen helemaal gestopt. Een hoop mama's vertelden mij dat het echt ooit een keertje overgaat, maar kon me dat niet voorstellen, maar uiteindelijk gaat het toch weg.
    Ik vind dat Eden nog steeds niet echt veel huilt en als ik merk dat ze honger krijgt laat ze dat ook niet zien met echt hysterisch huilen maar gaat dan ook een beetje smakkend kreunen.

De verpleegkundigen noemen het idd prematuren gedrag dat kreunen. Eden deed zich ook echt heel veel uitrekken (zoals je doet als je slaap hebt of wakker wordt, niet overrekken) maar dan ook echt heel veel alsof ze bijna niet wakker kon worden. Dat was ook prematuren gedrag werd me verteld. Komt misschien bekend voor?

6. Dinnah

Dinnah Actief lid

9 mei 2008
    136
    0
    0
    Bij ons hield het kreunen op nadat we haar tussen ons in lieten slapen. Gebrek aan geborgenheid dachten wij.

7. Ons Kleintje

ik merk dat het kreunen inmiddels al heel veel minder is geworden. Hij is inmiddels alweer 14,5 weken oud. Ik kon bij het UMCG helaas mijn vraag niet stellen ivm tijdnood. Maar ik maak me er geen zorgen over, vond het gewoon interessant onderwerp.
    Dank jullie wel voor je reactie :)
    @ iep75 Dat uitrekken doet hij inderdaad best vaak, wel lief lijkt dat :)

Deel Deze Pagina