Beste vriendje van mijn zoon gaat ver weg verhuizen, iemand ervaring?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door missmamsie, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Mijn zoon raakte in groep 1 binnen 1 dag hecht bevriend met 1 van de jongens uit zijn klas, die vriendschap is gebleven en ze hebben het samen heel fijn. Morgen verhuist het vriendje naar de andere kant van het land, mijn zoon is hier erg verdrietig om en zou het liefst elke dag contact houden. Ik heb met mijn man en de moeder van het vriendje afgesproken het contact in stand te houden en ben nu erg benieuwd hoe ik/ we dit vorm gaan geven. Heeft iemand hier ook ervaring met verhuisde vriendjes en is het contact gebleven en zo ja, hoe word dit vormgegeven??

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Goh wat moeilijk voor je zoontje.
    Ik heb er geen ervaring mee, maar wel wat ideeen. Zee kunnen bijv. skypen, gewoon bellen. Eens per maand een kaartje of tekening sturen. Logeren in de vakantie.

3. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Hi, dankjewel:) Ik had jouw opties inderdaad ook in gedachten, ik zou wel een termijn van contact willen 'weten', zodat de jongens èn verder kunnen met de nieuwe situatie èn het contact niet hoeft te verwateren... :)

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Idd net wat Bonnie zegt. Mijn ervaring is wel dat ze zich al heel snel bij de situatie ne leggen en verder gaan met hun leven. Het heeft even tijd nodig het gat te vullen maar bij kleine kinderen gaat dat best snel.

Zo zeg ik mijn dochtertje al een week dat ze haar vriendinnetje weer eens moet schrijven.

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hij begint te leren lezen en schrijven, dus ze kunnen perfect briefjes schrijven naar elkaar :). En gaandeweg misschien mailtjes op de computer van de ouders ;).

En skype en telefoon is er ook nog altijd. En als ze er echt achter vragen zou ik ze in de vakantie (of lang weekend) wel met elkaar laten spelen. Desnoods de ene keer 2 dagen bij de ene en de volgende keer 2 dagen bij de andere logeren. Als 't echt de andere kant van 't land is, zou ik niet over en weer gaan voor 1 dag immers (tenzij je er kan bij blijven). En niks dat je belet om als je de volgende keer een pretpark doet à la Efteling of Artis hen - het hele gezin - ook uit te nodigen :).

En tuurlijk verwateren die dingen voor een stuk waarschijnlijk na een jaar ofzo. Maar je zoon is intussen bijna 7 en ze hebben elkaar dus wel 2 à 3 jaar gekend en met elkaar gespeeld. Dus wie weet zijn ze op hun 16de alsnog nog steeds bevriend :).

6. Filifjonka

Filifjonka Actief lid

13 jun 2012
    177
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf als kind ver weg verhuisd en heb altijd contact gehouden met een van mijn oude vriendinnetjes. (Ik was wel wat ouder, acht.) Inderdaad brieven schrijven, in de vakanties soms logeren, wel naar de verjaardag gaan ook al is het ver... Het kan echt, maar ik weet wel dat mijn ouders en haar ouders er ook moeite voor hebben gedaan om het mogelijk te maken.

Met mijn andere vriendinnetjes is het contact toen trouwens snel verwaterd en dat was ook geen probleem, zoals in de berichtjes hierboven ook al staat.

Succes! Het zal best even lastig zijn voor je zoon. Hopelijk kunnen jullie het contact in stand houden zolang ze dat leuk vinden.

7. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man had een vriendje die ver weg was verhuisd... ik weet dat ze veel bij elkaar logeerde.. verder contact weet ik niet.... maar het heeft stand gehouden... ondertussen zijn ze allebei volwassen, getrouwd (en getuigen van elkaar geweest), en vader.. heel bijzonder..

8. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Aaaah, wat leuk om te lezen dat het bij sommigen echt stand heeft gehouden!! Dat is wel ons streven en daar gaan we ook zeker ons best voor doen. Gelukkig kan ik het ook goed met de moeder vinden, waardoor ik er best een dag lang bij kan blijven en logeren hebben we ook al afgesproken. Het komt wel goed en als het om een andere reden toch overgaat, dan is het zo, dan zal het ook goed zijn... Maar ik ben wel blij om te lezen dat het wel echt kan en echt bestaat:):):)

9. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Twinkle star, als ze zich er bij neerleggen is het ook prima, hoor. Maar deze twee jongens zijn denk ik wel trouw aan elkaar en allebei zo verdrietig/boos dat het zo moet gaan. Zijn ouders zijn uit elkaar en dat is natuurlijk al rot genoeg, maar nu moet hij helemaal opnieuw beginnen en dat is natuurlijk allemaal erg heftig... Als dit contact iig blijft bestaan, hebben ze hun vriendschap in elk geval niet voor niets opgebouwd...

10. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier heb ik contAct gekregen via zp met drie meiden en hun kinderen ( ieder tweemeiden) Onzekinderen hebben niet bij elkaar in de klas geZeten maar spelen wel graag samen ook zien ze elkaar maar 2-4 keer per jaar. Grappige is dat ze bij binnenkomst het zo weer oppakken en meteen met elkaar spelen vanuit eenbepaalde vertrouwdheid. Over anderhalve week komen zeallemaal weer een weekendje hier en ik heb er alzin in. Ik hoop dat dit nog lang zo mag gaan al kan ik me voorstellen dat mijn jongens mogelijk op zeker moment wat minder aansluiting gaan vinden met aldie meisjes.
    Maar het kan dus echt contact houden. Wij wonen in linmburg, brabant, zeeland en noord holland en dat lukt ook. Als je zelf investeert kan het zeker goed gaan. Het kan zijn dát op zeker moment interesses uit elkaar komente. Liggen maar dat kanocok gebeuren als je in hetzelfde dorp/ stad blijft wonen

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben net voor mijn zevende verjaardag ook verhuisd, 2 uur rijden van mijn vriendjes en vriendinnetjes af. Met 1 vriendinnetje heb ik nog een tijd contact gehouden, bij elkaar wezen logeren etc. Daar was ik al vanaf ik een jaar of twee was mee bevriend.
    Later nog contact mee gehad op FB, was ook heel leuk, maar zij woont daar nog steeds en ik woon ook nog steeds op minimaal 2 uur rijden van haar af en kom daar werkelijk nooit.
    Met mijn oude buurmeisje heb ik ook nog steeds contact, die woont ook een flink stuk van mij vandaan. Die nog wel eens opgezocht, was heel gezellig, we konden net weer zo leuk praten als vroeger, verder blijven we via FB wel op de hoogte van elkaar. Verder verwaterde het toch.
    Wij zijn ruim een half jaar geleden verhuisd, wonen een half uur verderop. In de vakanties of soms op een vrijdagmiddag spreekt ze nog wel eens af met een vriendje of vriendinnetje. Ze is er ook wezen logeren. Volgende week hebben we ook weer afgesproken.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik heb er alleen zelf van vroeger ervaring mee. Toen was internet nog niet zo als het nu is, dus wij schreven elkaar brieven. :) En in de schoolvakanties gingen we regelmatig bij elkaar logeren, was hartstikke leuk. :) Hebben we jaren gedaan, maar op een gegeven moment is het contact wel verwaterd, maar dat is niet dramatisch, lijkt me? Dat kan ook als kinderen dicht bij elkaar wonen en bij elkaar in de klas zitten ed.

Wat ik zou doen is vooral je kind volgen. Als hij behoefte heeft aan contact, prima, dan vooral zoeken en stimuleren ed. Heeft hij de behoefte niet meer of minder, ook prima, dan zou ik hem niet dwingen tot contact oid. Ik denk dat kinderen zo iets vaak zelf wel regelen als je als ouder de 'middelen' aandraagt. :)

13. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Duikster, wat leuk zeg!! Inderdaad zul je er zelf in moeten investeren, maar tot nog toe gaat het goed bij jullie. Echt heel leuk!! Het vriendje is gisteren verhuisd, vandaag een paar berichtjes geappt. Het begin is er... Vannacht kwam onze zoon uiteindelijk tussen ons in liggen, hij kon niet slapen en was heel verdrietig omdat hij steeds aan zijn vriend moet denken...
    Jo79, kon je makkelijk los komen van je 'oude wereldje' en na hoeveel tijd is het contact met je oude vriendinnetjes uiteindelijk verwaterd? Jammer dat 'onze' jongens daar nog net even te jong voor zijn... Leuk dat je dochter het contact nog steeds stand houdt. Ik wil mijn zoon ook leren dat je vriendschap moet waarderen en erin moet investeren...

Deel Deze Pagina