vicieuze cirkel doorbreken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door natjes, 12 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. natjes

natjes Niet meer actief

Misschien dat jullie kunnen helpen, ik begin het een beetje zat te worden.
    Laat t me uitleggen:

Onze zoon van 3,5 wil overdag niet meer slapen, prima zou je zeggen.
    Hij gaat rond zeven uur weer naar bed toe. Meteen beetje mazzel slaapt hij de hele nacht door. (Altijd onrustige slaper geweest) echter hier komt het probleem: hij wordt alweer om zes uur wakker, ongeacht hoe laat hij die avond daarvoor naar bed is gegaan. Soms zelfs eerder dan zes uur.
    Gevolg van dit vroege wakker worden is dat hij knettersjacherijnig is, de hele dag omdat hij zo moe is.

Hoe kunnen we dit doorbreken? Hebben jullie nog tips ofzo? Terug naar bed sturen in de ochtend werkt niet, hij gaat dan echt niet meer slapen namelijk..

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    En 6 uur is voor kleine kinderen volgens mij een vrij normale tijd om op te staan?
    Ik denk dat hij er hooguit even aan moet wennen om wat minder slaap te krijgen. Mijn kinderen slapen ongeveer evenveel, dus lijkt me prima?

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Is hij niet gewoon toe aan school?

Ook hier.. Is 6 uur geen bizar tijdstip.
    Ze heeft wel een aquarium op d'r kamer.. Dat springt aan om 7 uur.
    Voor die tijd mag ze enkel uit bed om te plassen en wil ik d'r ook niet horen. Dat werkt eigenlijk gewoon heel goed.

4. natjes

natjes Niet meer actief

Op zich zes uur vind ik geen ramp, maar als het daarna continue mopperen en huilen is omdat hij toch nog moe is...dan is zes uur toch te vroeg voor hem...

5. natjes

natjes Niet meer actief

Hier zaten we ook aan te denken ja. Niet direct in de vorm van een aquarium :D maar wel een lampje met tijdschakelaar.

En school zou goed kunnen...hij moet alleen nog wachten tot oktober..

6. Saskia78

Nouja... Toevallig hier een aquarium.. Maar lampje werkt natuurlijk hetzelfde :)

Alleen is dochterlief toevallig gek op vissen :)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook al vaak rond 6 uur wakker en ontzettend moe de hele dag plus enorm mopperig. Terwijl als ze een keer tot 7 uur slaapt het echt beduidend minder is. Hier zijn we er nu achter dat het zeer waarschijnlijk komt door teveel licht in de gang van buitenaf.. Hier moet ze overigens ook op de kamer blijven en eventueel een boekje pakken of iets totdat het 7 uur is.

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon heeft periodes dat hij om 6 uur wakker is. Het enige wat ik dan kan doen is zorgen dat hij voldoende slaap krijgt door hem 's avonds op tijd naar bed te brengen.

9. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik vind zes uur ook niet extreem vroeg. Mijn dochter was in het begin ook erg moe overdag. Dat loste ik op door na het middageten een rustmoment op de bank in te lassen (tv/dvd kijken).

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als hij net pas van zijn slaapje af is, is het misschien ook gewoon even wennen aan de lange dagen. Mijn oudste doet al langer geen middagslaapje meer, gaat altijd om 19.00 uur naar bed en wordt 9 van de 10 keer tussen 6.00 en 6.30 wakker. Zij wil 's ochtends vroeg vaak ook niet meteen spelen, haar rustig wakker laten worden met Sesamstraat en het Zandkasteel (Sesamstraat begint om 6.40 goede timing, haha) helpt heel goed. En inderdaad na het middageten als de jongste slaapt even rustig op de bank zitten/liggen.

11. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    De cirkel verbreek jou kleine straks vanzelf als de basisschool aanbreekt.
    Hier was het ook bal tot zijn 4de jaar sliep pas erg laat en kwam rustig bij 5 a 6 uur in de ochtend weer.
    De eerste schoolmaanden was het zelfs moellijk hem wakker te houden tot het avondeten en nu slaapt hij bijna klokkie rond van 19.30 tot 7.00 ( en moet ik hem vaak wakker maken).
    Een rust uurtje vind ik een goede tip even op de bank laten hangen met een dvdtje aan.
    Suc6!

12. Saskia78

Ahja.. Hebben wij ook heel lang gedaan in een net andere vorm maar wel zelfde principe.

Of wel naar bed maar dat ze niet hoefde te slapen.
    Gewoon lekker een boekje lezen of muziek luisteren in bed.
    En dan na een uurtje er weer uit.
    Soms sliep ze dan toch.. Soms zat ze zo lekker te spelen dat ze helemaal niet meer naar beneden wilde.

13. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik vind 6u wel extreem vroeg, maar hier hoor ik ze eigelijk nooit voor 8u/half 9 ;)
    Ik zou ook beginnen met een lampje op tijdschakelaar of een kinderwekker.

14. knap

knap Niet meer actief

Mijn meisje is ook vaak zo vroeg wakker. Maar s avond.s ligt ze al vaak rond 18 uur op haar bed dan is het echt einde van de dag. Soms als ze iets rustig.s doet bijvoorbeeld een dvd.tje kijken op de bank doet ze nog een dutje op de bank dat is voldoende en dan gaat ze in de avond weer wat later naar bed.

Dus zou hem in de middag wat rustig.s te doen geven dat hij nog wat rust.

Vanmorgen was ze ook weer 6 uur wakker logisch als ze om 6 uur gisteren avond is gaan slapen. Dan ligt ze naast mijn nog een dvd. tje te kijken. \

Het is wel een fase waar ze door heen moeten. En zal nog wel even blijven dat sjaggo zijn overdag. Beperk de drukken dingen op een dag. Werkt hier vaak prima. Rust momentjes in bouwen en die er in houden.

Deel Deze Pagina