kolfrecht straks voorbij, en dan??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Woezel 25, 14 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben even een beetje aan het zoeken naar een oplossing als mijn kolfrecht er straks op zit.

Even onze situatie. Ik geeft volledig BV. Dit gaat super goed. Hoewel ik door verschillende redenen (o.a. een slechte start) niet verwacht had dat de BV uberhaupt zou lukken is dit toch allemaal goed gekomen en voed ik haar nu nog steeds. Daar ben ik dan ook super trots op. We genieten er beiden enorm van!

Sinds ik weer werk (3 maanden nu ongeveer) kolf ik op mijn werk. ik werk 3 dagen, dochter gaat 2 dagen naar de opvang, 1 dag is papa thuis. Ik kolf dus voor de flesjes. Ze drinkt er 2 op een dag dat ik er niet ben. Ik kolf niet heel geweldig maar altijd net genoeg voor de kdv/papa dagen. Kolven is dan ook niet mijn hobby, het duurt lang (een half uur en dan haal ik er max 120 cc uit). Ook ben ik (en mijn borsten) erg gevoelig voor stress. Is het een beetje drukker op mijn werk dan normaal dan stress ik tijdens het kolven en dat merk ik gelijk. Al met al is dat kolven echt een noodzakelijk kwaad zeg maar.

Nu is over iets meer dan 2 maanden mijn kolf recht voorbij. En het zit er gewoon niet in dat mijn baas mij nog wat extra kolf tijd gaat geven. En kolven in mijn eigen tijd (tijdens de pauze of thuis) dat gaat hem gewoon niet worden. in mijn pauzes zal ik dan zo erg stressen dan het toch niet lukt en voldoende voor 2 voedingen is het toch niet en thuis bij kolven, tja, sorry maar daar heb ik gewoon echt geen zin meer in.

Dus, wat te doen? Mijn dochter krijgt nu 4 voedingen op een dag. ongeveer 7.00, 12.00, 16.00 en 18.30. Ze slaapt 's ochtends 1,5 uur en 's middags slaapt ze lang, soms wel 3 uur. Om 19.00 ligt ze in bed en slaapt ze tot de volgende ochtend 6.30/7.00.

Ik ben nu anderhalve week geleden begonnen met bijvoeding. Dit vind ze heerlijk. Ik bied van alles aan en ze eet alles op. Ze krijgt dan ook best veel (fruit, groente en brood). Ik weet dat er overal discussie is over de hoeveelheid vaste voeding naast BV. De een zal dit veel te veel vinden en de ander niet. Ik ben echter niet op zoek naar die discussie. Het vaste voedsel is in overleg met het CB. Omdat mijn dochter wel goed groeide maar haar curve iets afvlakte en ze niet zelf om meer BV komt vragen adviseerde ze om van alles aan vast voedsel aan te bieden. En dat gaat dus heel goed.

Maar de vraag is nu eigenlijk, hoe ik dat straks met de BV ga doen als mijn kolf recht er op zit. Ik zat te denken om de middag voeding, van 16.00 langzaam af te bouwen door bijv. een tussendoortje te geven, bijv fruit of straks een rijstewafel ofzo? Zodat die voeding al niet meer hoeft zeg maar. Nu is het ook allemaal wat krap op elkaar, 16.00 BV (0mdat ze echt tot 16.00 slaapt), dan om 17.30 groente en 18.30 weer BV. Dat is natuurlijk ook wel veel.

Maar dan zit ik nog met de voeding van 12.00. Ze krijgt dan eerst brood en dan BV (op kdv nog wel eens eerst fles en dan brood maar goed). Wat doe ik daar mee? KV geven? Gaat mijn productie er dan niet op achter uit? Wil wel graag de ochtend en avond voeding nog een tijdje blijven geven namelijk.

Ik hoor graag jullie meningen, zoals gezegd, ben ik een beetje aan het zoeken.

Alvast bedankt!

X

2. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Je zou kunnen overwegen om alleen 's ochtends net voor je weggaat en 's avonds/'s nachts borstvoeding te geven. Overdag dan fruit, groente, brood, en wat water om het mee weg te spoelen. Dan hoef je niet te kolven. Zolang je kind minimaal 500ml per dag aan melkvoeding binnenkrijgt, is het goed. Maar dan moet je wel het gevoel hebben dat je dat redt met minder borstvoedingen.

Ik geef sinds 6 maanden nog 3 borstvoedingen per dag, soms 4, voor de rest is het vaste voeding. Mijn dochter groeit er nog steeds goed op, heeft voldoende plasluiers en ziet er tevreden uit. Ze eet gemiddeld 250 gram per vaste voeding maaltijd. Na elke maaltijd drinkt ze wat water om het weg te spoelen. Tussendoor geef ik haar een broodkorstje.

O ja, je melkproductie gaat natuurlijk achteruit als je minder borstvoedingen geeft. Zolang je minstens 3x borstvoeding per dag geeft, blijft je productie stabiel :) Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier uiteindelijk (ik mocht wel langer doorkolven) gekozen om op de KDV dagen maar gewoon flesvoeding te geven. Ik kreeg het niet meer bij elkaar gekolfd.
    Dat gaat opzich prima. Wel een terugloop waardoor ik nu (helaas) iedere dag 1 voeding (die hij normaal op het KDV dus ook al KV kreeg) heb vervangen door KV, maar de avond (evt. nacht) en ochtendvoeding gaan prima.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    ik dacht dat je 9 maanden "kolfrecht" hebt ik wel in de zorg maar dat lijkt me toch voor iedereen gelden...?

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is tot je baby 9 maanden wordt.
    Wie dat verzonnen heeft weet ik ook niet, zeker omdat als richtlijn 2 jaar wordt aangegeven (of ben ik nou in de war met iets anders?).

6. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL

Ja, totdat mijn dochter 9 mnd is idd en dat is dus over iets meer dan 2 maanden.... vind het ook jammer dat het niet langer kan maar helaas...

7. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Idd 's middags meer fruit dat lijkt me handig zodat die voeding alsvast afvalt
    En verder, 's ochtends vlak voor ik weg ga BV geven is geen probleem en 's avonds ok niet maar dan zit ik maar op 2 voedingen, want ze komt niet meer 's avonds lat of 's nachts of moet ik haar dan wakker maken, dat zie ik ook niet zo zitten...?

X

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.002
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    ik mocht van mijn baas nog 1x p dag kolven totdat mijn kindje 1 jaar is. Ik kolf die ene keer niet eens genoeg voor 1 voeding (vandaag maar 80ml bijvoorbeeld) Maar ik doe het echt alleen maar om mijn niet zo geweldige productie op peil te houden... als ik smiddags niet meer zou kolven stort het denk ik helemaal in.
    Wat ik tekort heb vul ik aan met kv.

Je zou kunnen overwegen om met die reden in je achterhoofd te gaan kolven in je lunchpauze, niet om perse een hele voeding te kolven, maar alleen om je productie te stimuleren. Hopelijk kun je dan de stress dat die fles vol moet een beetje de kop indrukken.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ken mensen die dan voor hun eigen bedtijd kolven elke dag. Dan heb je ook een mooi voorraadje extra, en vaak is dat meer ontspannen dan tijdens de lunchpauze.

Maar een tussendoortje en bijv wat thee overdag kan ook werken.

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik maak mijn dochtertje voor de 3e borstvoeding wakker rond 23 uur 's avonds, da's de tijd dat ik naar bed ga. Ze jammert dan wel een beetje, drinkt ongeveer anderhalve borst, luier verschonen, en dan weer verder slapen. Ze slaapt door tot 7.30.

11. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Ik zou je nu nog geen zorgen maken want wie weet lukt het wel gewoon klofen in je pauze misschien de eerste weken niet maar na een tijdje zal je eraan wennen en je lichaam ook
    Ook al kolf je maar een half flesje dan heb je toch gekolfd .

Ik had gelukkig de mazzel dat ik mocht blijven kolfen en voeden dus ik ben daar heel erg in gesteund.
    Maar anders KV gewoon combineren met bv
    Maar je nu nog niet druk maken hoor is slecht voor je productie .

12. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    #12 Woezel 25, 15 jun 2011
    Laatst bewerkt: 15 jun 2011

doe je dan een flesje met helft BV en helft KV? Dat kan natuurlijk ook. ik kolf nu vaak ook nog even voor ik naar bed ga, dan komt er niet heel veel uit maar toch wel zo'n 60 cc dus dan zou ik dat kunnen aanvullen met KV?

Ik ben echt een controle freak dus vandaar dat ik me er nu al druk om kan maken maar je hebt wel gelijk hoor, het duurt nog even dus zal proberen me er nu nog niet al te veel zorgen om te maken...;)

Heb haar gister na haar slaapje eerst wat fruit gegeven en wat water en toen de borst aangeboden en toen dronk ze ook al niet zo heel veel meer dus denk dat die voeding er wel makkelijk af kan gaan... Blijft er gelukkig nog maar 1 over:D.

@ Bammetjebam; Als ik haar 's avonds laat wakker maak is ze echt uit haar slaapritme. Deed het laatst een keer omdat we bij mijn ouders waren geweest en 's avonds weer naar huis gingen (is 5 min. rijden dus geen lange reis zeg maar), thuis nog even aan de borst, dronk ze goed maar toen kwam ze weer voor een nacht voeding...:(

Thanx voor alle tips die hier voorbij komen!

X

13. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik kolf op werkdagen (4) vlak na de lunchpauze (ik heb nog 20 minuten per dag van mijn baas gekregen tot ze 1 is) en ik kolf voor het slapengaan, en als ik thuis ben krijgt ze live, en kolf ik *ook* voor het slapengaan. Simone drinkt nu met 10 maanden nog 2x 200ml overdag, dat red ik nooit met 1 keer kolven dus vandaar de late kolfbeurt nog.
    Zo heb ik genoeg om alle flesjes te vullen. Je kunt zo in het weekend een beetje bijsparen voor de flesjes. Ik vind die late voeding kolven ook een gedoe maar het is voor een goed doel denk ik dan maar.

Als ze 1 is ben ik van plan niet meer te kolven op mijn werk (en het liefst ook 's avonds niet meer). Gevolg zal zijn dat we misschien een beetje kv bij gaan geven, maar dat vind ik dan niet meer zo'n drama eigenlijk...

Deel Deze Pagina