ik heb 3 kinderen. een van 4, een van 2,5 en een van 7 maanden. mensen met meerdere kinderen weten dat het kraambezoek van de eerste het meeste is en dat de andere steeds minder krijgen. maar dit uit zich ook in de cadeaus/spaarcenten... mijn oudste heeft bijvoorbeeld 500 euro op haar rekening staan, mijn zoontje zal er rond zijn 4 de maar 350 op hebben staan en de jongste zal nog maar iets van 150 hebben... nu is eigenlijk mijn vraag hoe jullie daar mee omgaan. hebben jullie zoiets van "helaas pindakaas en so be it" of vullen jullie bijvoorbeeld de spaarpotten aan? bijvoorbeeld als de oudste met zijn 4de verjaardag 500 euro op de rekening heeft staan je de andere twee het verschil tot 500 euro aanvult met 4 jaar. ik was toevallig de centjes aan het tellen om naar de bank te brengen en toen vroeg ik mij dit af. ik heb er nog nooit eerder over nagedacht. wat is jullie mening of wat doen jullie
Bij cadeautjes heb ik zo iets van 'daar zit nou eenmaal verschil in', maar als het echt om geld wat ze met de geboorte krijgen gaat wat je als spaargeld voor je kind wilt houden, dan zou ik het geloof ik wel aanvullen. Ik denk meteen met de geboorte. Wij hebben geen geld gehad bij de geboortes van de kinderen, ik heb er zelf dus nooit over na hoeven denken.
Wij hebben precies hetzelfde. Mijn zoon is bij 4 en die heeft nu ong 800,- op zijn rekening staan. Als mijn dochter 4 wordt zal dat ong 450,- zijn. Ik denk dat wij (als we genoeg geld hebben) het aanvullen tot hetzelfde bedrag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er best een beetje giftig van word. Mijn schoonouders gaven alleen mijn zoon geld rn nooit voor dochter. Best triest eigenlijk.
Aanvullen of verdelen. Toen alleen de oudste er was, konden we meer voor haar sparen dan nu per kind. Die rekening is inmiddels opgeheven en ik heb het verdeeld over beide zodat ze na 18 jaar op ongeveer hetzelfde uit zullen komen.
Hier sparen we sowieso alleen zelf voor onze kindjes. We hebben nog nooit van iemand geld gehad voor de kinderspaarrekening, wat een luxe! Ik zou het gewoon verdelen denk ik.
hier vullen we het niet aan en zien het wel als ze 18 jaar zijn maar wij sparen maandelijks een bedrag en me ouders en als spaarpot erg vol zit dan deels wat voor kopen en rest spaarpot en daar komt het verschil ook van
Onze dochter krijgt van ons maandelijks een vast bedrag, dat zal ons zoontje straks ook krijgen. Mijn ouders storten vaak iets met kerst en met de verjaardag, daar hebben we natuurlijk geen invloed op hoeveel, dit wisselt per keer. Maar geen idee hoe we dat straks gaan doen. De oudste blijft toch altijd ruim 2 jaar ouder dus zal ze ook meer centjes erop hebben..
Inderdaad aanvullen of verdelen over alledrie. De jongste kan er ook niets aan doen dat ze de jongste is en niet de oudste . Wij sparen zelf voor de kinderen en mijn moeder ook maar dat is een maandelijkse vaste inleg. De jongste heeft dus nu precies evenveel als de oudste op die leeftijd had.
Wij hadden dit ook. We vullen het bij 3 jaar aan tot het gelijk is. Zelf sparen we voor beiden natuurlijk even veel. Maar daarna kan het uit elkaar gaan lopen. Omdat de een meer krijgt of meer spaart.
Hmm mijn moeder... Heeft diverse kleinkinderen. 5 inmiddels. Maar wat ze de ene geeft krijgt de ander dus ook. En nee, als mijn dochter een kralenketting krijgt.. Krijgt mijn neefje natuurlijk niet ook een roze kralenketting maar iets wat hij zelf leuk vind. Nooit gedoe dus. Had er zelfs nog nooit aan gedacht dat het anders zou kunnen zijn
Zoon en dochter kregen beiden hetzelfde bedrag bij de geboorte. Van beiden hebben we daar toen een bedrag afgehaald voor hun gezamenlijke nieuwe kamer. Verder lopen ze aardig op geloof ik want ze krijgen elke maand hetzelfde bijgestort. Ik zou het idd of delen en gelijkmaken of bijstorten als dat haalbaar is.
Hier dus ook zo, hier noemen mijn ouders dat We maken geen stiefkindjes. Dus wat de ene krijgt dat krijgt de andere ook. Zelf sparen we op een spaarrekening elke maand een vast bedrag, mijn schoonmoeder stort hier ook maandelijks een vast bedrag op voor de kinderen. Wat ze zo krijgen van de oma's en opa en op verjaardagen gaat in een spaarpot, daarvan kunnen ze sparen voor speelgoed wat ze graag willen hebben.
Wij hebben 1 spaarrekening voor 3 kinderen, puur om de renteopbrengst te optimaliseren optimaliseren. Tegen de tijd dat ze 18 zijn wordt het saldo door 3 gedeeld.
Dat maakt toch niks uit? Je kunt dezelfde berekening maken als de oudste 18 wordt, rekening houdend met de jaren dat de jongere kinderen nog kunnen doorsparen. Maar ik zou iedereen adviseren om niet tig spaarrekeningen (met dezelfde looptijd) aan te houden houden. Op 18 jaar kost dat echt veel renteopbrengst.