verschil bruto/netto overal zelfde?

Discussie in 'De lounge' gestart door bezigbijtje, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    hallo meiden,

Ik heb een vraagje.

Is overal je bruto/netto verschil hetzelfde?
    Of is dit per werkveld anders?

Ik ben namelijk het eea aan het berekenen enz. voor eventueel een switch in werk. Maar moet echt minimaal hetzelde over houden!

Nu heb ik berekend wat mijn verschil is tussen het bruto loon en het netto loon. En ben dus benieuwd of ik dat aan kan houden dat er "overal" van mijn bruto loon afgaat als ik ong. hetzelfde blijf verdienen....

iemand enig idee?

xxx

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

is volgens mij per cao verschillend

3. Bri

Bri Niet meer actief

Het verschil zou kunnen zitten in secundaire voorwaarden. In de ene CAO heb je onkostenvergoedingen en in de andere niet, bij de ene werkgever heb je een leaseauto en bij de andere niet, bij de ene gaat er meer naar je pensioen dan bij de andere. Denk ook aan vakantiedagen, verlofregelingen, 13e maand, onregelmatigheidstoeslag, variabele beloning.... Dat zijn wel regelingen die een flink verschil kunnen veroorzaken.

Maar voor de rest: als het bruto loon het zelfde is, is het netto loon dat ook, als alle andere elementen gelijk blijven.

4. Lisa1

Lisa1 Actief lid

15 aug 2011
    296
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is per werkveld/CAO/vakgebied verschillend. Maar je nieuwe werkgever zal vast vragen wat je wilt gaan verdienen. Dan zeg je toch: 'ik zou graag € xxxx netto willen verdienen'. Dan laat hij/zij ervan maken wat daar bruto bij hoort.

5. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    ik werk nu kinderopvang en ben me aan het orienteren (als er kindje komt hier) om dan gastouder te gaan doen.

Dus daar zit je met iets wat je betaald krijgt en 1x in de zoveel tijd af moet staan nog deel aan belasting. Vadaar dat ik dat even goed wil weten hihi...

6. Bri

Bri Niet meer actief

In dat geval hangt er ook van af of je in loondienst gaat werken, of dat je als zelfstandige aan de slag gaat. Daar kan belastingtechnisch ook wel een aardig verschil in zitten. Sowieso omdat je als zelfstandige niet automatisch verzekerd bent tegen arbeidsongeschiktheid... (en die verzekering is érg prijzig, reken op enkele honderden euro's per maand, afhankelijk van het te verzekeren inkomen en de wachttijd die je voor eigen risico neemt).

7. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik ben zelf gastouder en de inkomsten hiervan zijn niet te vergelijken met die van iemand in loondienst. De meeste gastouders verdienen tussen de € 3,50 en € 5,- per uur en hiervan moet nog inkomstenbelasting en zorgverzekeringswet (zvw) worden betaald.

Ik weet niet hoeveel uur per week jij nu werkt en wat je inkomen is, maar ik heb nu gemiddeld zo'n 24 uur per week gastkinderen (verdeeld over 3 of 4 dagen) en krijg gemiddeld per maand zo'n € 400,- / € 450,-. Hiervan moet ik nog belasting en zvw betalen.

Het is dan ook absoluut geen vetpot. Wil je goed verdienen, dan zul je toch wel zo'n 3 of 4 kinderen per week voor minimaal 20 uur per kind op moeten vangen.

Voordeel (en daarom doe ik dit werk dan ook) is de gezelligheid in huis met alle kinderen en ik zie het als een leuk extraatje elke maand.

Oh ja, wat Bri zegt klopt ook. Als ik niet werk, omdat ik niet kan, dan heb ik ook geen inkomsten. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering heb ik niet afgesloten, omdat het voor mij puur een extraatje is en geen moeten, dus als ik straks stop aan het eind van de zwangerschap dan heb ik geen inkomsten tot ik weer ga beginnen.

8. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    4.50 is het en dan moet er indd nog wat vanaf. Weet jij wat er ong. vanaf gaat?

Ik wil dit gaan doen in combi. Hoor de 15e meer, maar deel werk voor de gob en deel zelf opvangen. Dit weten hun en ze waren er etnhousiast over, dus ik ben benieuwd.

Ik zit indd wel te denken aan 3kids minimaal en dan wil ik 3(en halve) dag werken. Ik zie dit als een groot voordeel als we zelf kleintje krijgen want dan hoef ik geen opvang kosten te betalen.

Maar ik wil natuurlijk wel de 860,- die ik nu verdien blijven verdienen;) Anders ga ik het niet doen....

dus even goed kijken, rekenen en nadenken.

Dank voor de snelle en duidelijke reacties

9. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik weet dat de zvw 5,65% over de inkomsten bedraagt voor dit jaar. De inkomstenbelasting is afhankelijk van hoeveel je verdient hebt. Dit kan ik moeilijk terugvinden, want ik heb andere aftrekposten, zodat dit er mee verrekend wordt en ik gewoon wat minder terugkrijg van de belastingdienst.

Deel Deze Pagina