WORTEL eten voor de baby, lekker maar....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door giebel, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    maar wat geeft dat een nare vlekken zeg! Onze dochter eet sinds kort vast eten en heeft inmiddels wortel, bloemkool, boontjes, peer, banaan en appel gehad. Ze knoeit uiteraard enorm maar ik neem aan dat alle babies dat doen.

Echter, wortel vind ik echt apart spul hoor. Doordat mijn blender het niet doet heb ik potjes gekocht van het bekende merk. Ze vind het lekker, maar zowel uit de kleertjes/slabbetje als van haar gezicht krijg ik het nauwelijks af! Ik poets het oranje smoeltje schoon met snoetepoetsers en vervolgens met water en zeep maar zelfs dan wil het er bijna niet af. En ik vind het vervelend om met zeep zo vlak naast haar mond te smeren, want ze gaat automatisch slikken ernaar en dat is toch niet gezond lijkt mij.

Is er misschien een tip of een huis tuin en keuken iets, dat de wortel makkelijk van de huid verwijderd of moeten we maar wennen aan de oranje waas;)

Iemand die dit herkent?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, herken het totaal niet....Maar ik maak het vers, denk dat dat wel scheelt. Ik had een proefpotje wortel gekregen en dat rook toch raar....Mijn dochtertje is vorige week begonnen met bijvoeding en heeft nu 3 of 4 keer wortel gegeten en alle vlekken zijn eruit gaan....Ze knoeit ook niet erg moet ik zeggen, het slabbetje spoel ik meestal na het eten even uit omdat ik niet allemaal wortel in mijn wasmachine wil maar ze zijn weer schoon uit de wasmachine gekomen.

3. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

ik heb altijd een slabbertje bij onze zoon liggen toen die dat kreeg en een mond doekje bij de hand... als ik klaar was ging alles in heet water met een beetje cloor want je krijg het er amper uit idd.... ik had 2 slabbertjes en 2 monddoekjes speciaal voor die wortelsshit om het zo maar te noemen....
    maar echt een tip nee... heb nu wel een wasmachine die ook een baby stand heeft ga hem over paar maanden uittesten en hopelijk werk die wel met wortels...

4. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Haha, daar heb ik nog nooit van gehoord :)
    Ben wel benieuwd wat het inhoud, extra voorspoelen, extra heet, extra lang, oid??

Wortel is naar spul. Hier ook een oranje toet die moeilijk schoon te maken is, zie je vooral goed in de "schone" nekplooien...

Gister de tip van het kdv gehad een hele nacht in de vanish zetten, dat ga ik de volgende keer maar proberen want nu is het nog leuk met de olympische spelen, maar straks hoeft het echt niet meer dat oranje...

5. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

verschil zit hem echt tussen vers en potje. Hier hetzelfde probleem. Maak het dus alleen nog maar vers.

6. happymama

happymama Niet meer actief

t is rot spul ja , heb zelfs ergens gelezen dat je t niet vaker dan 2 a 3 x in de week moet geven omdat dan zelfs je kindje kan verkleuren door een stofje wat erin zit .
    in de efteling heb je toch ook die gekleurde duiven !! blauw , rood , geel . dat komt door een kleurstof die ze in t water doen . en in wortels zit dus ook zo'n stofje .
    zal es kijjen of ik nog ergens kan vinden

7. happymama

happymama Niet meer actief

gevonden :

Tips

Niet te veel wortel
    Wortels bevatten de stof caroteen, wanneer je baby te veel hiervan binnenkrijgt kan het huidje oranje kleuren. Geef ze daarom niet vaker dan 2x per week hapjes waar wortel in verwerkt is.

Wortel hapje | Smikkels.nl

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hier ook dol op ( verse ) wortel. In het begin geblenderd en ook veel vlekken. Nu prak ik alles en is het al minder. Ik heb een plastic slab, ideaal :).

9. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Mijn zoontje eet elke dag ochtends blokjes wortel (ivm fruitallergie). Nog geen oranje huid gezien hoor:)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik geloof er ook niet zo in dat het huidje heel snel oranje zal verkleuren...hoeveel eten ze er nou van in het begin? En juist dan geef je het ze vaker dan twee dagen achtereen ivm uitproberen mbt allergie ed...ik doe dat tenminste wel. Maar als ze meer gaan eten, dan eten ze het toch gewoon af en toe...?

Qua vlekken: ik denk ook dat het ligt aan vers en potje. En slab om en kleine hapjes geven. Ik heb al zo veel slabben waar de vlekken niet meer uit gaan...niet alleen van de wortel; pastasaus is ook een goede... Hier werd het 'morsen' pas erg toen ze zelf ging eten...daar komen de meeste vlekken dan ook vandaan. ;)

11. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    bij potje en vers zit geen verschil hoor, bij mij niet iig...

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet nog van mijn oudste dat verse banaan zulke vieze vlekken geeft...Die kreeg ik er echt niet meer uit. Die slabbetjes heb ik weggegooid.

13. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

hihihihi ik wis ook niet tot er een babystand op zat pas toen ik hem binnen kreeg en hem ging proberen...

maar had hem ff op die stand gezet is 90graden wassen en hij duurt 2,5 uur..... maar heb hem nog niet gebruikt omdat onze zoon niet zoveel kleding meer vuil maak...

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nooit gehad, maar hier aten ze vers, in stukken, en ze knoeiden erg weinig.
    Vriendin van me had speciaal voor worteldagen oranje shirtjes :)

15. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Hier ook niet hoor, maakt niets uit.

Het zijn inderdaad nare vlekken, ik deed Dennis (en nog af en toe ;)) gewoon een grote slab om, en als er iets in z'n kleren komt, even met wat afwasmiddel en natte schone doek deppen, meestal gaan de vlekken er dan wel uit als je het daarna gewoon uitwast.
    Vlekken op handjes en toet ook met een klein beetje afwasmiddel afdeppen, voorzichtig bij het mondje natuurlijk, maar het werkt wel (bij mij dan).

Caroteen wat in wortel zit is in het begin inderdaad niet heel erg goed voor ze als je het heel vaak zou geven, maar vaker dan 2 x per week zou ik het sowieso niet geven.

De poep kan er wel prachtig oranje van worden trouwens!! ;)

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier laatst ook (verse) wortel op een wit rompertje, maar na drogen in de zon was er geen vlek meer te vinden.

Slabbers met banaan laat ik gewoon even weken in warm water, daarna banaan eraf wrijven en klaar.

17. Onje

Onje Niet meer actief

Die van mijn eet naakt! Haha

18. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Daar komen die oranje huidjes dus vandaan ;)

19. Silke87

Silke87 Actief lid

19 jan 2011
    258
    0
    0
    Wij gebruiken Dasty afwasmiddel verkrijgbaar bij de Wibra, gewoon puur op de vlek doen even in laten trekken en dan in de wasmachine, hier daarna geen vlek meer te zien! Helpt ook goed tegen diarreevlekken!

En zijn mondje maak ik meteen schoon met warm water en een doekje, gaat meestal meteen eraf en anders wordt het wel schoon met douchen ;)

20. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Bedankt voor alle reacties. Ik ga vanaf morgen ook weer vers maken, maar lees dat dat niet altijd verschil maakt.

Wat ik wel vreemd vind is dat meerdere mensen schrijven ''niet vaker dan 2 keer per week''. Mij is verteld op CB dat ik in het begin alles 4 dagen achter mekaar moet doen, ivm wennen/leren kennen en idd allergieen. Dus dat doe ik ook, dus ook 4 dagen wortel. Aangezien wortel staat in het lijstje van wat ''mag'''neem ik aan dat het geen kwaad kan het 4 dagen achter elkaar te doen....?

In elk geval bedankt voor al jullie tips en ervaringen.

Deel Deze Pagina