Wat er met mijn melkproductie gebeurd is...geen idee, maar feit is dat ik momenteel even een 'organisatorisch probleempje' heb Volgens mij is mijn melk namelijk OP! De kleine heeft al meerdere keren gedronken vandaag...niet superveel of lang, Zeg 'normaal' voor de laatste dagen. Wel wil ze vaker en sneller weer aan de borst en ik heb het vermoeden dat ze gewoon honger heeft omdat ze niet voldoende binnen krijgt. Tijdens het kolven krijg ik namelijk ook praktisch niks uit mijn borst! Om een idee te geven: 50 cc in een half uur (totaal 2 borsten). Net ook weer geprobeerd: 20cc uit een borst. Er komt gewoon niks meer. Tijdens het kolven van de tweede borst begint de kleine alweer te huilen om voeding. En na het voeden valt er dus weinig te kolven...Ik moet voor vannacht een flesje hebben van 80-100cc en dat ga ik niet eens redden vrees ik. Kortom: het lijkt erop dat ik haar vandaag niet meer van de nodige voeding kan voorzien, want of het flesje krijg ik niet vol of ik heb niet voldoende voor drinken aan de borst. Ergens heb ik dus een tekort. Wat nu???
In het begin kolf je sowieso erg weinig hoor... die 50cc is volgens mij heel normaal. Maar als ze er om vraagt: aanleggen aanleggen aanleggen, dat is het enige dat helpt om je productie op te hogen (of kolven kolven kolven). Waarom krijgt ze vannacht een flesje en niet gewoon je borst?
Moet je per se een flesje geven vannacht? Je kan haar toch ook blijven aanleggen? Dit is juist goed voor je productie! Ik denk dat je juist een tekort hebt doordat je een flesje geeft/laat geven 's nachts (of kolf je die voeding dan ook nog?). Met de weinige informatie die ik heb zeg ik aanleggen aanleggen aanleggen, je kindje is pas 2 weken oud, je productie is nog zo onstabiel dat je nog even moet werken om het goed te krijgen.... Succes! edit: hahaha Kruimel2010 en ik hebben vrijwel hetzelfde bericht, maar we zijn echt 2 verschillende mensen hoor!
Waarschijnlijk zit je in de bekende regeldagen. Vaak aanleggen! Ik vraag me ook af waarom je kolft, meestal wordt dat niet zo snel gedaan en ik zou als je kleintje zo klein is, alleen maar aanleggen. Als ze meer wil na 2 borsten, begin je gewoon weer bij de eerste. Het beste recept is lekker je bed in kruipen, kleine naast je en maar laten drinken wanneer ze wil. Zelf goed drinken en eten. En verder rust...
Kolven moest ik in de eerste dagen doen om de productie op gang te brengen, aangezien de kleine veel moeite had met drinken. Dit ging vanzelf beter en toen kon ik het kolven even laten... Tot bleek dat de nachten zo moeizaam verliepen dat het voor mij te vermoeiend werd. Ik kwam niet aan mijn slaap en zat er 's ochtends steeds helemaal doorheen. Op advies van de kraamzorg ben ik toen dagelijks een flesje voor de nacht gaan kolven, zodat mijn vriend 1 nachtvoeding over kan nemen en ik 1 blok kan doorslapen. Dit bleek DE oplossing. Er lijkt zelfs een soort van ritme te ontstaan. Kort daarna onstonden er ineens probleempjes met overgeven, ws. omdat de baby teveel binnen zou krijgen. Dus moet ik haar op advies van huisarts en lactatiekundige nu kortere voedingen geven en aan het begin wat melk afkolven zodat de melkstroom niet 'too much' voor haar wordt. En nu...is dit dus de volgende fase Dat afkolven aan het begin van een voeding doe ik maar even niet meer, maar dat flesje wil ik als het even kan wel doorzetten. Zeker met het oog op het ritme dat we nu net hebben gevonden. Maar met aanleggen, aanleggen, aanleggen wordt de productie vanzelf weer meer? Of zijn er nog andere dingen die ik moet/kan doen?
Idd heel veel aanleggen, goed eten en drinken en veel rust houden. Even geen visite enzo, gewoon alleen met je kindje bezig zijn. Hier merkte ik na een dag al verschil. Maar hier lag ze veel bij mij op bed (had ontsteking down under en borstontsteking) en heb zodoende ook niet veel last gehad van de vele voedingen. Ze lag er toch al naast dus kon ze ook wel drinken. Als het voor jullie goed werkt, moet je gewoon zo doorgaan met het flesje. Ik hoop dat je voldoende kunt kolven voor de nacht. Anders toch even een nachtje de nachtvoedingen doen en waarschijnlijk zul je morgen al wel verschil zien. Weet je hoe je borstcompressie moet toepassen om je borsten goed leeg te krijgen? Anders even googlen.
Juist door de nachtvoedingen blijft/komt je productie mooi op peil in het begin. Natuurlijk is het wel erg vervelend dat je zo moe bent. Kan je vriend je niet op andere wijze ondersteunen: de baby uit haar bedje halen, evt. verschonen, bij jou in bed brengen, daarna laten boeren en weer terug in haar bedje/wieg leggen? Dan hoef jij alleen maar (liggend of zittend) in bed te voeden. Dan slaap je daarna weer snel door. Oh ja, en de 1e 6 weken een middagslaap blijven doen. Al slaap je niet, toch in bed gaan liggen. Geen of weinig bezoek ontvangen en vroeg naar bed gaan!
Ik zou ook zeggen: even niet meer kolven en juist veel aanleggen. Ook 's nachts (helaas). Meestal heb je met 1 of 2 dagen (en nachten) je productie weer opgekrikt. Verder: veel drinken (evt borstvoedingsthee maar uberhaupt drinken is goed), veel rusten en veel met je baby knuffelen.
Theoretisch zou je ook een eisprong kunnen hebben trouwens waardoor je een dip hebt maar dat lijkt me wel erg vroeg (ik had hem hier 3 weken na mijn bevalling met volledige bv). Maar goed als dat het was merk je het over 2 weken
Je kindje is 2 weken lees ik. Dan heb je gewoon regeldagen, dat is heel normaal op die leeftijd. Gewoon op verzoek aanleggen, niet gaan klooien met kolven en flessen. Dat verstoort de stimulatie van je borsten, die nu nog volop in de opbouwfase zitten. En daarnaast, zo jong een fles kan zorgen voor zuigverwarring. Overigens, bij een kind van 2 weken kun je nog niet van een ritme spreken, dus daar hoef je je ook niet op vast te pinnen. Nachtvoedingen AAN de borst zijn in deze periode de beste manier om te zorgen voor een goede melkaanmaak ook in de toekomst. Het is vermoeiend, maar als kraamvrouw (dat ben je de komende 8 weken nog) hoor je ook gewoon overdag nog een dutje te doen, zodat je 's nachts gewoon kunt voeden.
Leg je kindje lekker naast je in bed en dan kan je halfslapend aanleggen en samen lekker verder slapen! Nachtvoedingen zijn de allerbeste stimulans om je productie op te krikken...helaas... Hier een filmpje dat je misschien wel kan motiveren : Kate Evans - The Food Of Love
geloof dat het meeste al wel is gezegd hier: die nachtvoeding is juist goed voor je productie. Tis even flink investeren in de bv nu en gebroken nachten horen er helaas ook bij. Juist doordat je die voeding overslaat loopt je productie terug en houd je dus je probleem in stand. mijn tips: - toch een paar dagen de nachtvoeding live geven - overdag je rust pakken - weer opnieuw de lactatiekundige bellen voor advies - genoeg drinken en eten heel veel suc6 ermee. blijf in jezelf geloven, borstvoeding geven wordt steeds makkelijker en dan zul je blij zijn dat je hebt doorgezet.
Voornamelijk veel aanleggen dus...ga ik doen! Het flesje in de nacht staat wat mij betreft niet ter discussie. Geloof me...alle nadelen ben ik ook echt afgegaan in gevecht met mezelf en in gesprek met de kraamzorg, voor we de stap gingen zetten. Het staat volledig los van motivatie en bereidheid. De begindagen en kraamweek zijn voedingstechnisch zo moeizaam verlopen dat dit de beste oplossing leek. Op advies, in mijn belang én in het belang van de kleine... En het werkt, dus ik zie geen reden om het terug te draaien. Het is ook niet zo dat ik ALLE nachtvoedingen oversla hè?! Het gaat om 1 flesje...meerdere keren per nacht geef ik gewoon de borst. Genoeg drinken en eten is wel nog een goeie...aandachtspuntje voor mij, met name drinken! En extra rust is ook niet verkeerd...we hebben nu ook net een paar drukke dagen achter de rug dus mogelijk speelt dat een rol! De komende dagen maar lekker relaxen en veel knuffelen met de kleine Thanks voor de reacties!
Heel veel succes! Laat je weten hoe het gaat? Rust is idd heel belangrijk. Wat ik hier ook deed was 's avonds met bloot bovenlijf mijn kleintje tegen me aan houden en lekker laten clusteren. En dan mijn vriend (lauwe) kopjes thee laten aanslepen natuurlijk Pakte ik rust, vocht en contact met mijn baby in één.
1 flesje per nacht lijkt mij geen ramp, je kleine wil zo te horen prima de borst. Als het voor jullie werkt, lekker doen! De overige nachtvoeding(en) doen prima hun werk voor je productie. Probeer echt die rust te nemen en goed te drinken, dan zal je zien dat het helpt.
suc6 ermee, hoop dat t snel helpt. Hier helpt veel drinken altijd erg goed. Ik lees hier graag snel dat het goed gaat