Melk lijkt terug te lopen, hoe weer op krikken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sukke, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Zoals de titel al luidt.....

Ik merk met kolven op mijn werk dat het steeds minder is. Vooral mijn rechter borst. De laatste tijd komt er telkens maar ong 50 cc uit terwijl ik voorheen tussen de 80 en 100 eruit haalde. Mijn linkerborst wordt ook minder maar nog niet zo weinig als de rechter.

Ik wil ook een nieuwe voorraad kweken ivm medicijnen die ik waarschijnlijk over mnd moet slikken, die niet in combi gaan met bv. Maar hoe krijg ik nu mijn productie weer op gang.
    Ik probeer soms al wat vaker aan te leggen maar als meneer geen honger heeft drinkt hij niet en helemaal nu hij tandjes heeft gaat hij dan juist bijten! Hij laat zich niet dwingen! ;)

Hij eet nu ong iedere 4 uur. Dus iedere 2 uur kolven zou kunnen maar ik ben bang dat ik dan niet genoeg voeding heb op het moment dat etenstijd is.

Tips/ suggesties zijn meer dan welkom!

2. Alita

Alita Niet meer actief

iets vaker kolven.. dan verhoog je je productie toch weer...?

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Truc is toch om vaker aan te leggen en/of te kolven.
    Ik zie in een ander topic dat je kortgeleden begonnen bent met bijvoeding. Het kan zijn dat je kind daardoor om minder melk vraagt wat natuurlijk ook invloed heeft op je productie.

Als je wilt dat je productie goed blijft naast bijvoeding, dan werkt het vaak het beste om eerst een borst, dan wat eten en dan weer een borst aan te bieden. Dat helpt waarschijnlijk ook bij je andere probleem (verstopping). Jouw melk bevat spijsverteringsenzymen, waardoor je kind als het vast voedsel in combi met borst krijgt, het eten makkelijker verteert en verdraagt (diezelfde enzymen zorgen er ook voor dat pap niet bindt met moedermelk).

Je borsten maken de meeste melk in de anderhalf uur nadat je begonnen bent met voeden of kolven. Dus als je 2 uur na een voeding kolft, dan zit er tegen de tijd dat je een voeding geeft weer genoeg in hoor. En mocht dat even niet zo zijn, gewoon bij de voeding 3e en 4e borst aanbieden.

Wat die medicatie beterft: zoek even contact met een lactatiekundige hierover. Over heel veel medicatie wordt bij voorbaat al gezegd dat het niet kan met borstvoeding, terwijl er wel mogelijkheden of alternatieven zijn. Als je zelf al wat info wilt zoeken, lees dan even op borstvoeding.com, daar staat een hele lijst met medicijnen en de classificatie (van L1, veilig tot L4, niet doen).

4. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik heb vanaf het begin fulltime gokolft voor mijn dochter en heb ook veel productieproblemen gehad.

Wat voor mij de enige echt oplossing was: Domperidon. Je kunt hier meer over lezen op borstvoeding.com.

Het maakte dat mijn productie van zo'n 700 ml per dag naar soms wel 1200 ml per dag ging! Ik heb e.e.a. uitvoerig overlegd met lactatiedeskundige en mijn dochter's kinderarts. alletwee verzekerden ze mij dat dit geen kwaad kon.

Bij de apotheek denken ze hier anders over... je krijgt het niet mee als je zegt waar je het voor wilt gebruiken, heb dus altijd smoesjes bedacht, of het door andere mensen laten halen.

Ik ben er nu weer geruime tijd mee gestopt om mijn voorraad bv van 17 !! liter op te maken, dus ik kolf nu nog zo'n 600 per dag, maar ik sluit niet uit dat ik het weer ga gebruiken voor een laatste eindspurt...

Overigens moet ik er nog wel even bijzeggen dat ik dit echt als mijn laatste redmiddel zag, had alles, maar dan ook werkelijk alles, al geprobeerd. Ik zou dus zeker eerst met de andere adviezen aan de slag gaan voordat je medicijnen gaat gebruiken.

succes!

5. Alita

Alita Niet meer actief

mm ik zou toch liever proberen het zonder medicijnen te gaan doen...

Als het echt niet anders kan ja dan misschien wel...

6. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    sorry even offtopic maar 17 liter bv:$ waar bewaar je dat in, in cola flessen;)??

7. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Haha, ken je die biertanks? nee hoor... Heb mijn vriezer vol en de rest ligt bij mijn vader in de vriezer:D

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb ook zo'n 13 liter voorraad hoor. Past nu niet meer in de vriezer alleen (bloos). Ik kolfde altijd na de ochtendvoeding.

9. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Begrijp ik hier uit dan dat de rijstebloem met moedermelk geven eigenlijk niet werkt? Staat namelijk wel op het pak dat dit kan?

Bedankt voor je tips. Ga is kijken wat werkt. Ik denk echter niet dat meneer het pikt om na 1 borst bijv wortels te krijgen en dan te moeten wachten op de volgende... Haha.

Gisteren kwam hij 1,5 uur na het kolven en toen had hij niet genoeg. Heb toen na het drinken aan de borst nog 90cc opgewarmd en dat tikte hij zo weg. Maar ik had dus beter nog een keer de andere borst kunnen geven?

Wat handig die medicatielijst. De medicatie die ik straks waarschijnlijk krijg heeft L3. Moet sowieso even met de arts overleggen wat daarin dan de mogelijkheden zijn. Ik zat er aan te denken om te kolven en dat dan weg te gooien. Maar dat komt tegen die tijd wel.

Jeetje, 17 L voorraad, ik wat dat ik in die luxe verkeerde. Ik kolfde eerst zo'n 180 á 200 cc per voeding. Nu ong 120...:( Schijnbaar heeft zoonlief wel genoeg want hij redt het er nog steeds 4 uur op, soms we langer.

10. Alita

Alita Niet meer actief

hier mengt de bv niet met de pap...
    Het wordt niet dik zeg maar...

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik heb idd ook wel het idee dat het niet dikker wordt. Maar er blijven ook geen klonte achter in de fles. Misschien moet ik het is een keer testte door een bordje te maken dan?
    Op zich maakt het voor de kleine niet uit toch, als het niet bindt?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het wel mengen, en je kind kan het uit een fles drinken. Maar het wordt niet dik. Als je pap met een lepeltje wilt geven, dan kun je bij de reformwinkel Biobim kopen. Dat maakt met moedermelk wel echte pap.
    Kwestie van uitproberen. Je kunt natuurlijk ook 2 borsten geven en dan de wortels. Of na de wortels nog een borst.
    Ja, dat heeft ook een naam hoor: wisselvoeden. Prima manier om je productie op te krikken.
    Overleg nog eens met een lactatiekundige. Vaak kan L3 wel samen met borstvoeding, zeker als een kindje al wat ouder is, en vooral als het bijvoorbeeld een kuur betreft. Enige is dat kind wat beter in de gaten gehouden moet worden (lactatiekundige weet vaak wel waar je op moet letten, en zij kan het ook in het standaardwerk van Hale voor je opzoeken). Pump 'n dump kan altijd nog natuurlijk.

13. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hij krijgt nu vaak voor of na het eten nog de borst/ gekolfde fles.

Oké, dank je wel voor de tip. Zal sowieso eerst met de gyn overleggen en dan de lactatiekundige ook is raadplegen.

Heb je misschien enig idee hoe lang ik iedere 2 uur kolven/ aanleggen moet volhouden om daadwerkelijk meer te produceren. Ik heb nu iedere 2 uur maar 90 cc. :(

Deel Deze Pagina