Ik gebruikte kokosolie om de mascara 's avonds te verwijderen, echt ideaal. Helaas krijg ik er rare rode vlekken van, dus ben er weer mee gestopt. Misschien wel een allergische reactie..... ik weet het niet. En ik vind het onhandig dat het niet vloeibaar is, helemaal wanneer je het in je haar wilt smeren.... Ik heb even de ocm gebruikt, maar welke verhouding wonderolie/olijfolie etc ik moet hebben vind ik lastig te bepalen. Heb het nu alweer een maand niet gedaan. Misschien maar weer mee beginnen .
Nog meer google onderzoek: kokosolie kan je porien verstoppen en wordt juist heel erg afgeraden om voor OCM te gebruiken. Jojoba, druivenpit, amandel, hazelnoot zijn allemaal goede opties. Met olijfolie schijn je ook te moeten oppassen, de kwaliteit is nogal belangrijk (zoals Ballie ook al zei). Tip voor de verhouding: maak een kleine portie en probeer het 3 dagen. Hoeveelheden wonderolie: vet 2/3, normaal 1/2, droog 1/3. Maar ik geloof dat ik nog minder dan 1/3 nodig heb.
Interessant. Ik gebruik sinds een tijdje kokosolie. En dan bedoel ik puur, dus zonder parfum etc, de olie die hard is bij kamertemperatuur. Kost hier 1,29 voor een flesje bij de Marrokaanse winkel (merk nutco volgens mij). Ik reinig wel gewoon met olaz tonic maar door het gebruik van de olie ipv dagcreme heb ik veel minder pukkels! Ook op mijn rug. Als ik nu weer eens dagcreme pak zit ik meteen onder. Ook voor droge punten is het heerlijk spul zonder dat het echt vet word.
Extra vierge is volgens mij koudgeperst.ik haal de olijfolie bij de bio winkel...is prijzig maar wel beter! Kokosolie heb ik niet gevonden alleen maar kokosvet...die je ook voor het koken kunt gebruiken!
Ik wrijf eerst een beetje cocosolie warm tussen mijn (schone) handen en daarna een paar druppeltjes castorolie erbij. Dat goedje meng ik goed tussen mijn handen en masseer dan mijn gezicht.