ik heb nergens geschreven dat het 3 weken voor de bevallingsdatum moet, maar 3 weken voor het zwangerschapsverlof. (ik heb het van internet geciteerd) dus ik denk dat je me dan verkeerd begrepen hebt, geeft ook niet. maar wat jij zegt, 3maanden voor de bevallingsdatum kan ook heel goed kloppen hoor, ik heb dat een tijdje terug ook ergens gelezen. (weet alleen niet meer waar. ik begon te twijfelen toen ik het berichtje wilde posten en heb het toen maar opgezocht en kwam op het bovenstaande terecht, dus heb ik dat geciteerd) ach dan maken we er toch een combi van maximaal 3 maanden voor de uitgrekende datum tegen je baas zeggen dat je zwanger bent en uiterlijk 3 weken voor het zwangerschapsverlof doorgeven dat je met verlof wilt gaan. dan klopt het toch...
Het staat toch echt in jouw stukje hoor Hoopvol, lees maar eens na Je zal het vast anders bedoelen, dat kan... maar zo staat het er niet. Het maakt ook niet uit. Ik denk dat topicstarter nu in ieder geval aardig wat raad heeft. Denk dat het belangrijkste is dat ze erop let dat het gesprek 1 maand voor het aflopen van het contract moet gebeuren, dus dan is ze nog niet eens 12 weken zwanger. En dat ze erop let dat ze geen proeftijd krijgt... dat mag namelijk niet!
ik heb mijn stukje nu al een aantal keer terug gelezen en zie alleen 3 weken voor het zwangerschapsverlof staan (als je wilt mag je dat stukje dan Quoten, misschien dat ik er al een paar keer overheen gelezen heb), maar goed het gaat er om dat ze nu wel weet hoe het zit. en wat je zei over die proeftijd....volgens mij heb ik dat wel gehad toen ik van het uitzendbureau naar de werkgeven over ging, maar goed dat was natuurlijk een standaard contract. is maar goed dat wel elkaar een beetje controleren!
even voor de duidelijkheid: als je een jaarcontract hebt en je bent zwanger mag de zwangerschap geen reden zijn om je contract niet te verlengen - dit is wettelijk geregeld. Aangezien je werkgever eerder al heeft aangegeven dat je contract hoogstwaarschijnlijk omgezet wordt in een vast contract - kennelijk zijn ze tevreden over je - is er geen reden om hiervan af te zien. Mocht hij je contract nu opeens niet meer verlengen dan sta jij heel sterk! Daarom raadt ik je aan het gewoon wel te vertellen. Je wilt toch een goede relatie met je werkgever? Je zal het toch moeten vertellen over een paar weken en dan voelt hij zich miscchien bedrogen als je het eerder hebt verzwegen.... Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt in dit forum, maar ik denk toch echt dat dit verstandiger is.. Ga echter niet gelijk beginnen over parttime werken ofzo, daar houden werkgevers nl niet zo van... (althans mijn werkgever!). Laat blijken hoe gemotiveerd je bent om alles goed te organiseren als je je kind eenmaal hebt zodat je optimaal op je werk kan functioneren.
Swaf, ze kan het erna nog altijd er op gooien (zoals Evelieveling al zei) dat ze het voor de zekerheid nog even geheim wilde houden voor het geval dat het mis zou gaan. sommige werkgevers zijn heel zakelijk en denken alleen aan zichzelf, waarom zou de TS dan ook niet aan zichzelf denken? wanneer ze nou een goede band met haar werkgever heeft zou het een ander verhaal zijn. daarbij is het haar woord tegen dat van de werkgever dat die aangegeven heeft het contract gewoon te verlengen. zij zal moeten bewijzen dat hij het contract niet verlengt heeft ivm de zwangerschap. (als dat zou gebeuren)
Daar zeg je iets... Inderdaad... van uitzendbureau naar werkgever mag het wel. Maar ik dacht dat het hier om een jaarcontract ging, weet het even niet zeker... Maar dat is inderdaad een uitzondering dat het wel mag. Wel vaag... want ze weten dan toch al hoe je werkt... Vind het hele werkgebeuren vaak maar onduidelijk geneuzel wat meestal in het voordeel is voor de werkgever....
swaf, ik snap jouw denkwijze en in principe ben ik ook voor openheid/eerlijkheid. Maar... gezien het een maand van te voren moet, dan moet het volgende week. Dan is ze dus 10 weken zwanger. Sja... ze heeft waarschijnlijk dan nog niet haar termijnecho gehad, ze weet niet eens of alles goed zit. Waarschijnlijk weet haar familie het niet eens. Moet een werkgever dan de eerste zijn die het weet? Precies wat hoopvol zegt... bewijs maar dat ze je ontslaan om die redenen! Ik zou het nog even voor me houden bij het gesprek, als je contract verlengd wordt dan is ze 14 weken en dan zou ik het wel gelijk vertellen. Vertellen dat je blij bent met het contract maar dat je nu net zeker weet dat je zwanger bent en de gevaarlijke periode achter de rug hebt.
volgens mij had ze ook een gewoon contract bij haar werkgever, ik gaf alleen aan dat ik het zo dacht met die proeftijd omdat ik dat van het uizendbureau kon herinneren, hoe dat bij mijn andere werkgevers is gegaan weet ik niet. daar heb ik in die tijd niet op gelet, dus het was mijn fout. maar je hebt wel gelijk, alles wat met de werkgevers te maken heeft is af en toe best wel onduidelijk. als ik echt ergens over twijfel wat dat betreft bel ik het UWV, die kunnen je dat haarfijn uitleggen.
hoi allemaal! Bedankt voor al jullie reacties; dit helpt me echt; het wordt er allemaal een stuk duidelijker van! Mijn leidinggevende (met wie ik mijn contractbespreking zal hebben) is een leuke meid en met haar heb ik een goed contact. Alleen de baas die boven haar staat (en die het contract uiteindelijk ook moet tekenen) is een vreselijke vent die ik absoluut niet uit kan staan. Daar ben ik dus het bangste voor..... Mijn leidinggevende gaat er gewoon van uit dat ik blijf, want ik krijg zelfs al trainingen in verband met de nieuwe taakverdeling. Ik krijg overigens geen nieuwe functie, alleen een aantal nieuwe taken, dus ik denk dat die nieuwe proeftijd voor mij niet geldt. Ik heb besloten te proberen om pas na 2 weken (dus op 21 maart) te vertellen dat ik zwanger ben. Ben dan 16/17 weken zwanger........ Mijn eerste echo heb ik overigens maandag a.s. al, ik ben dan 10 weken zwanger. Ik vind het wel vreselijk spannend hoor! Normaal ben ik er absoluut geen voorstander van om dingen voor me te houden, maar in dit geval is het toch het beste. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!
Ik zou het niet vertellen, Migga verteld dat haar baas een hork is en anti-vrouwen, de kans dat ze er uit vliegt omdat ze zwanger is is 99,9% als ik zo moet schatten. Het word dan jou woord tegen dat van hem, en tijdens een reorganisatie is een verklaring voor een extra ontslagverguning zo te verzinnen. Alle mogelijkheid voor de baas dus om je er snel uit te werken. Voor jou om aan te tonen dat alleen de zwangerschap een reden is voor geen verlening word dan lastig. Ook heeft de baas gezegd "als er geen gekke dingen gebeuren" en "hoogstwaarschijnlijk" nou je kan wel raden wat daarmee allemaal bedoelt kan worden. Koop maar lekker slobbertruien meid! Je kan als je baas straks heel moeilijk gaat doen altijd nog de ziektwet in, en dan heb je iig 100% van je loon en hoef je niet met een dikke buik te solliciteren, wat je toch niets oplevert. Laten we als vrouwen maar accepteren dat eerlijkheid bij sommige bazen niet het langste duurt. Je hebt nu eenmaal horken van bazen, en dan zal je slimmer en egoistischer moeten zijn als hun.
Een tijdelijk contract eindigt van rechtswege. Hiervoor moet de werkgever wel een reden op geven waarom het contract niet verlengd is (het is dan voldoende om te zeggen dat de functie niet meer nodig is). Aangezien het niet verlengen van een contract niet wordt gezien als "ontslag" geldt in dit geval de ontslagbescherming tijdens zwangerschap niet. Zwangerschap zou geen reden mogen zijn om het contract niet te verlengen, maar da's niet aan te tonen.... Het contract eindigt gewoon, zonder ontslag. Ze kunnen dus ook gewoon zeggen (en heel plausibel bij een reorganisatie: de functie verviel en er was geen plek meer, dus tijdelijk contract niet verlengd...). Overigens is het vanuit juridisch oogpunt niet nodig om iemand een maand van tevoren in te lichten over het wel of niet verlengen. (Is wel wenselijk vanuit "goed werkgeverschap", maar is geen wettelijke verplichting.) Een werkgever mag dus op 31 januari zeggen dat het contract per 1 februari niet verlengd wordt! (Andersom mag de medewerker dat overigens bij een tijdelijk contract ook op deze wijze doen.) Een mondelinge toezegging is altijd moeilijk hard te maken. Als je het gevoel hebt dat je contract niet verlengd wordt vanwege je zwangerschap, zou ik het zeker proberen te verzwijgen tot je het zwart-op-wit hebt! Succes!
Vennetje... dat is een mooie aanvulling! Dank je wel! Ik denk dat hier een hoop aanstaande mama's wat hebben. Ik dacht dat ze altijd van te voren moesten aangeven of het contract werd verlengd of niet. Maar inderdaad... het staat wel altijd in het contract of het moet of niet. Dus het zal vast geen wettelijke verplichting zijn.
Als ze in het contract vastgelegd hebben dat ze dit 1 maand tevoren laten weten, lijkt me dat een andere juridische situatie. Ik denk dat een werkgever dan inderdaad verplicht is dit tijdig te melden. Meestal staat dit echter niet in een contract en gelden dus alleen de wettelijke regels.
Klopt, ik heb dit al eens mee gemaakt met een baas, die liet niets horen na meedere malen vragen van mijn kant dus ging ik solliciteren. De laatste dag van het contract kwam hij aanzetten met een nieuw contract en ik met de mededeling dat ik een andere baan had gevonden. Je bent dan niets meer aan elkaar verplicht. Vandaar dat ik het dus ook NIET zou vertellen voor ik opnieuw getekend had, en zeker wist dat er geen nieuwe proef periode in het contract stond.
Is het officieel niet zo bij een jaarcontract, dat als je werkgever je niet meer wil, hij dit tenminste een maand voor verlopen van het contract moet melden? Hoor je niets...dan word je contract verlengt/omgezet in onbepaalde tijd.
normaalgesproken wel, maar er zijn natuurlijk contracten waar dat anders in is geregeld, ik heb op een tankstation gewerkt en daar kreeg je aan het einde van je dienst te horen dat je die dag de laatste keer daar gewerkt hebt.
Nee, officieel staat er niets over een termijn waarin een werkgever dit moet melden. Maar het kan natuurlijk zijn dat een werkgever dit wel letterlijk in je contract of CAO heeft vastgelegd; is dat niet zo, dan hoeven ze dit niet eerder dan 1 dag tevoren te melden. Als ze niets melden voordat je contract afloopt, dan wordt het automatisch verlengd met de termijn van je contract. Als je dus 1 jaarcontract hebt gehad dat tot 1 mrt. 2007 loopt, dan moet de werkgever je voor 1 mrt laten weten of en met welke periode je contract verlengd wordt. Doet ie dat niet, dan wordt het automatisch met 1 jaar verlengd. Bij ingang van het 4e contract of vanaf 3 jaar in tijdelijke dienst is er sprake van een dienstverband voor onbepaalde tijd. Als je 3e jaarcontract bijv afloopt op 1 mrt 2007 dan zou je aansluitend een contract voor onbepaalde tijd aangeboden moeten krijgen. Als er niets wordt gemeld, is je contract automatisch omgezet naar onbepaalde tijd per 1 mrt (volgens de wet dan...).