Hallo, Mijn dochter wordt over ruim drie maanden 4 jaar en gaat dan naar school. Ik heb haar ingeschreven op een vrij grote basisschool, deze heeft 7 kleutergroepen 1/2. Nu begin ik te twijfelen of zo'n grote school wel bij haar past! Ze houdt niet van drukte, grote groepen etc. Ze zit nu in dat zelfde gebouw op een peuterspeelzaal en merk dus haar reacties op de school.. Er is ook nog een andere, kleinschalige school in onze woonplaats maar die is niet bij ons in de buurt, ong 7 min met de auto. Wat zouden jullie kiezen? De grote school in de buurt of de kleinschalige school iets verder weg? Wie wil er even met me meedenken? Ben een leek op dit gebied dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt! Groetjes Claudia
Ik zou kiezen voor de school waar jou meisje zich het prettigst bij voelt. Ik zal straks een kwartier moeten fietsen om mijn zoon naar een school te brengen waar hij zich prettig voelt. Daarnaast heb ik ook de onderwijsrapporten bekeken.
Inderdaad de school kiezen waar jij en zij zich het beste bij voelen, wij hebben Chloe ingeschreven bij een iets kleinere school maar ook bij ons is het puur gevoel geweest, zijn ook bij beide scholen wezen kijken!
7 minuten met de auto is nou niet direct een wereldreis hoor Wij lopen elke dag 15-20 minuten (afhankelijk van hoe hard dochter loopt.. Het is 1,1km) En na 2 jaar nog steeds geen spijt dat ze niet hier in de straat op school zit. Ik mopper alleen weleens met speeldates als het kindje net zo ver van school woont als wij.. Maar dan de andere kant op Want dan sta ik eerst voor niks op school en kan om 5 uur d'r ook nog eens op gaan halen bij dat kindje. Maar vaak spreek ik dan met de ouders af voor de volgende dag. Dan kan ze meteen uit school mee en hoef ik d'r enkel bij bij d'r klasgenootje af te halen einde van de middag.
7 minuten vind ik niet echt ver hoor, als je die school meer bij je dochtertje vindt passen, zou ik daar voor kiezen.
Ben je op die andere school ook al wezen kijken? Wat is je gevoel over die school? En hoeveel kindjes zitten er in één klas op die grote school?
Ik zou kiezen voor een goede school... Zijn beide scholen gelijkwaardig en hebben ze goede onderwijsinspectierapporten? Ben je al naar die andere school geweest en wat is jouw indruk? Inderdaad hoe groot zijn de groepen op de grote school? Ik heb gekozen voor een goede grote school wat verder weg omdat ik de kwaliteit van het onderwijs heel erg belangrijk vind.
Een grote school hoeft niet direct rumoerig te zijn. Mijn dochter zit ook op een grote school, maar daar heerst een behoorlijk stevig discipline.
Ik zou geen school willen waar ik met de auto naartoe moet om mijn kinderen weg te brengen, maar ik snap ook wel dat er gebieden zijn waar je niet (zoals hier) op loop- of fietsafstand 7 basisscholen hebt zitten.... Ik vind groot/klein en dichtbij/ver weg wel belangrijke criteria, maar niet de belangrijkste. Mij gaat het toch veel meer om de sfeer, de pedagogische visie, de kwaliteit van de begeleiding die ze bieden, de manier waarop ze het onderwijs hebben georganiseerd. Daar zou ik voor 'omrijden', als dat nodig was.
Ik zou kijken waar jouw dochter zich het prettigst voelt. Kan je geen gesprek regelen bij beide scholen. Dan kan ze even een kijkje nemen bij beide en kan jij zien waar ze het beste reageert ! En zeven minuten is niet zo heel ver en dus nog te overzien!
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties! Bij de grotere school zit ze al op de peuterspeelzaal (zit in die school) en bij de kleinere school hebben we pas de 19de een afspraak, dan gaat ze ook mee. Ben erg benieuwd hoe ze reageert op de andere school. Ik heb de onderwijsrapporten bekeken en de kleinere school scoort wel iets beter op bepaalde punten. Het aantal leerlingen in de klas op de grotere school is 25. Op de kleinere school weet ik dat nog niet. groetjes Claudia