Even een vraagje. Is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of een miskraam iets wat vaker in de familie voor komt? Of kan je bijvoorbeeld naar je moeder kijken hoe het is gegaan ? Ben woensdag 6 weken zwanger en zo onzeker.
Ik weet niet of zoiets erfelijk bepaald is. Als ik naar mijn moeder kijk, zij heeft 4 kinderen, is steeds in de eerste ronde zwanger geraakt. Mijn middelste broertje is helaas met 22 weken doodgeboren wegens allerlei afwijkingen. Mijn jongste zusje is een halve tweeling, de andere helft is helaas vroeg misgegaan. Mijn moeder heeft dus zeker hele pijnlijke ervaringen gehad rondom het krijgen van kinderen. Bij mijzelf duurde het zwanger raken ietsje langer dan bij haar (4 maanden), maar heb geen miskraam meegemaakt.
Niet perse denk ik. Ik raak veel makkelijker zwanger als m'n moeder destijds maar bij mij bleef de 2e en 4e poging niet plakken. M'n moeder had bij de 2e ook een miskraam maar wel veel later als wij (zij bij 14 weken)
nee, hier ook niet, mijn moeder heeft 1 miskraam gehad, en 3 kinderen, ik heb ook 3 kinderen, maar 6 miskramen. Mijn moeder was ook snel zwanger, ik niet.
Deels is het gelijk Mijn moeder is 4x zwanger geweest waarvan 1 kindje is overleden bij 26 weken zwangerschap. Daarna 3 gezonde kinderen gekregen. Van mijn broer en mij was ze binnen 4 maanden zwanger, mijn broertje kwam door de pil. Ik kreeg de eerste keer een miskraam met 5 weken. Ik raakte zwanger van C 5 maanden na de mk. En nu in de eerste ronde. Dus we raken allebei vrij snel zwanger
Hier waarschijnlijk wel genetisch bepaald.. al is dit nog niet onderzocht, maar in mijn familie hebben alle vrouwen een miskraam gekregen.. mijn oma meerdere, mijn tantes en moeder ook alle 3, 1 of 2.. dan mijn nichtje en ik ook beide 1. De klinisch geneticus heeft mij en men nichtje gevolgd tijdens de zwangerschap en heeft gezegd het wel te kunnen onderzoeken, maar grote kans dat er geen oplossing zal komen.. dus ik weet nog niet hoe en of we dat zouden willen..
Dit is i.p. Niet erfelijk. Tenzij je een genetische afwijking hebt waardoor je miskramen krijgt. En dan bedoel ik dat er bijvoorbeeld iets in de eicellen zit.
Hier ook niet.. Wel alle twee een miskraam gekregen maar goed dat krijgen heel veel vrouwen. Ik was ondanks dat ik ruim 12 jaar later qua leefdtijd pas aan kinderen begon iets sneller zwanger, voor zover ik weet.
Weet niet of het erfelijk bepaald is. Mijn moeder heeft 1 mk gehad en 1 stilgeboren kindje (26wk) vanwege verschillende afwijkingen en 2 gezonde kinderen. Terwijl ik heb 5x een mk/ma gehad, 3 gezonde kinderen en zwanger (waar ik vanuit ga dat het goed blijft gaan).
Bedankt voor alle reacties. Ik ben erg snel zwanger geraakt en nu dus erg pril zwanger (woensdag 6 weken). Mijn moeder is ook erg snel zwanger geraakt van mij en mijn broertje en heeft nooit een MK/MA gehad o.i.d... Maar mijn oma heeft dan wel weer 1 miskraam gehad en mijn 2 tantes ook ieder 1 miskraam. Maar goed ik begrijp dat het dus heel verschillend is en dat je gewoon moet afwachten! Nogmaals bedankt voor de reacties
Neen, niet erfelijk. Mijn grootmoeder, moeder of tantes hebben geen BBZ gekregen, ik wel. Eén tante heeft wel een miskraam gehad, maar als je weet dat 25% van de vrouwen in hun leven er wel eens mee te maken krijgen, lijkt me dat ook normaal dat ik zo iemand 'ken' in de familie. Volgens mij komen meerdere miskramen ook enkel voor indien er ook een probleem is met de kwaliteit van de eicellen of zaadcellen.
Mijn moeder moest ruim een jaar wachten op de zwangerschap en ik word heel makkelijk zwanger. Mijn moeder geen mk's, ik wel helaas