ojee...spitskool in huis, wat te maken!!!???

Discussie in 'De lounge' gestart door duveltje, 21 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    hoeveel gebruik je voor hoeveel personen??

2. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Deze gaat het worden vanavond!! Zo nog even naar de super; 'k heb alles in huis, behalve de mozerella!

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Dit lijkt me echt heerlijk, ga ik volgende week proberen!

4. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Dit is echt lekker;

Spitskool heel fijn snijden. Spekjes uitbakken. Augurkjes in stukjes snijden. Alles mengen met een bekertje creme fraiche en op smaak maken met peper en zout. Heerlijk knapperige salade !

5. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Oooh nou echt toevallig dit berichtje! Ik heb ook spitskool gekocht en gister zat ik al van.. hoe zal ik het maken?? Vandaag eten wij het toevallig ook voor het eerst. Ik zelf dacht aan spitskool met paprika, uien en knoflook? hahaha weet niet of het lekker is hoor ga maar wat proberen. Jij ook succes!

6. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Spitskool in kleine reepjes snijden. 5 min roerbakken in een hapjes pan. Dan een flesje kookroom erbij en een flinke theelepel tijm. Dan 15 min laten stoven met deksel op de pan op laag vuur. Dan naar smaak kerrie poeder erbij en blokjes ham. Neem zelf altijd een pakje van 150 gram. Dat nog 5 min zonder deksel op laag vuur laten staan dat het water kan verdampen. Heerlijk met aardappelpuree en speklapjes. (naar smaak peper en zout erbij natuurlijk)

Ooohhh jum jum jum :D

7. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Oh gewoon lekker fijn snijden en koken, beetje zout erbij tijdens koken.
    en dan met een lekkere bal gehakt of draadjes vlees en wat aardappelen. heeerlijk! je kan er wat maggi door doen maar gewoon naturel is het ook heerlijk hoor.

8. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Spitskool heel fijn snijden, samen met een uitje. DIt in de pan roerbakken. Peper en zout er bij. Aan het eind mengen wij dit met jus van een blok (speciaal van een horecazaak, dus niet iets om vanavond te maken). Superlekker!

9. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Hmmm, klinkt ook heerlijk!! Doe je de spitskool dan rauw?

10. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    hahaha!! Da's inderdaad heel toevallig! Ik ga zo beginnen aan de ovenschotel met mozerella. Ik heb alleen het gehakt vervangen doo kipfilet. Ben benieuwd!!

Jij ook succes en eet smakelijk straks!

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Spitskool 15 minuten koken.
    Ondertussen gehakt bakken, uitje erbij, kruiden erbij
    Aardappelpuree maken.
    Als de spitskool klaar is deze mengen met de aardappel puree.
    In ovenschaal doen, eerst gehakt, dan puree enz en eindigen met puree.
    15 minuten op 175 graden in de oven.

12. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    @duveltje; Ja rauw. Is echt lekker. Zurig, zout, romig, knapperig !

13. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    he bah heb ik vanmiddag net de spitskool in me handen gehad maar terug gelegd in de winkel, wist niet wat ik ermee moest doen. Nu heb ik me toch zin in spitskool (moeten nog eten) :(

14. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    ik heb het vanavond ook gemaakt, was niet vies, maar nee zal het niet snel nog een keer klaar maken, smaken verschillen

15. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    je kan de bladeren ook loshalen, niet helemaal gaar koken en dan vullen met een gehakt en/of rijstmengsel. De bladeren oprollen (als een loempia) en daarna opstapelen in een pan met wat water en zout/bouillon tot de vulling gaar is. Erggg lekker

16. Mayon

Mayon Niet meer actief

Klinkt lekker maar ik ben meer van de aardappels. Goed idee die bouillon.

Wij eten heel vaak spitskool trouwens :)

17. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Nou, die ovenschotel was heerlijk! Man- en zoonlief (en ik ook trouwens...) hebben ervan gesmuld! Misschien de volgende keer iets meer "bite" erin, maar ik zal het zeker eens vaker gaan maken, of een van de andere recepten die vandaag langs zijn gekomen!

18. SimplyLin

SimplyLin Actief lid

3 mrt 2011
    164
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Ik ben ook heel blij met dit topic :) heb een boel ideetjes opgedaan! (wij hebben hier nog nooit spitskool gegeten omdat ik simpelweg niet weet wat ik ermee zou moeten).
    Volgende week staat 'ie dus op de boodschappenlijst! :D

19. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik meestal 1 zak voorgesneden spitskool voor 2 personen. Ik denk dat je met 1 spitskool voor 4 personen kan maken. Ik neem altijd 1 bol mozerella en een stuk of 3 tomaten. Ik moet zeggen dat ik een mozerella fan bent, dus ik denk dat je voor 4 personen ook moet uitgaan van 1 bol mozerella, misschien 2 als je net zo'n fan bent als ik. Aarappelpuree neem ik meestal 1 zo'n zakje. Dus voor 4 personen zou ik 2-3 zakjes gebruiken.

20. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mooi dat het lekker was. Wij vinden het ook altijd erg lekker. Je zou misschien voor wat extra bite wat uitgebakken spekjes erin kunnen doen oid.

Deel Deze Pagina