Weer een uitbouw vraagje (juridisch)

Discussion in 'De lounge' started by oogappel, Jun 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Goedemorgen dames,
    Volgens mij zijn hier wel heel wat dames die me kunnen helpen.

We zijn bezig met plannen voor de uitbouw, deze plannen hebben we de laatste week besproken met onze buren. Ene kant heeft nergens problemen mee, we mogen zelfs 10 cm van hun grond (waar nu onze scheidingsmuur gebruiken. Willen we ook vast laten leggen bij notaris en kadaster.

Andere kant is een ander verhaal, zij hebben moete met de hoogte en de groote (onze scheidingsmuur die er nu staat word 1 meter hoger en 35 cm breder) met tuin om het noorden.
    Nu zeggen ze dus eigenlijk dat we ook die 10 cm op hun grond mogen bouwen, maar willen nergens voor tekenen (vreemd?). Wij hebben ook ons gevoel uitgelegd dat wij hiermee in de problemen kunnen komen bij eventuele conflicten of eventuele nieuwe bewoners. Dus hebben wij aangegeven dat het onze het best elijkt om op eigen grond te bouwen om alle "gezeur"voor te zijn. De buuf gaf aan dat zij zelfs dan bezwaar kunnen aantekenen. Mmmmm ik moet erbij vertellen dat we heel erg goed contact hebben, we komen op elkaars verjaardag....kindjes spelen met elkaar, we wandelen samen kortom een lichte vriendschap is er wel.

Wat nu, ik wil juridisch loket eens gaan bellen of zij inderdaad bezwaar kunnen maken en wat dat eventueel in kan gaan houden.
    Het lijkt er nu op dat het een 50/50 word of we gaan door en het contact word er niet gezelliger op, met name de buuf kan zich er niet overeenzetten dat ze tegen een grotere zij muur aankijken. Of we cancelen onze uitbouw mmmmm tja gossie moeilijk!

Iemand advies (toch nog een heel verhaal geworden ;))

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wil je buurvrouw misschien op niet al te lange termijn ook uitbouwen? Kun je misschien voorstellen je uitbouw even uit te stellen en het dan samen te doen?

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    bezwaar kunnen ze inderdaad wel maken, dat kan altijd bij een vergunning aanvraag.

ik zou vragen wat de achterliggende gedachte is,
    ik zou die 10 cm ook op papier willen hebben, maar goed ik weet eigelijk niet hoe ver dat riekt, snap niet wat je met die 10 cm bedoelt namelijk, wordt dat gewoon de nieuwe scheidingslmuur

vraag me af of je daar echt met nieuwe buren gezeur mee krijgt, kan ik me niet voorstellen mits het inderdaad de nieuwe scheidingsmuur betreft.

mocht je echt vragen hebben je mag altijd pben, mijn man is bouwkundig tekenaar van beroep en weet ook wel het een en ander over dit soort dingen, hij heeft meerdere keren vergunningen voor iemand aangevraagt en het komt er altijd in 1 keer doorheen.
    ik zelf heb er niet zo heel veel verstand van.

4. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    We wonen in een rijtjes huis en onze tuinen worden vanaf de gevel 1.65 (breed) gescheiden door een 20 cm stenen muur.
    Als we op eigen grond bouwen dan is dat 10 cm van dat muurtje, omdat officieel gezien de andere 10 cm van de buren is.

We hebben idd ook gevraagd of ze uit willen bouwen, ze twijfelden maar doen het niet. Ze zijn tweede bewoners van de woning, de hypotheek zou dan te hoog worden.

Vergunning is niet nodig we gaan maar 2 meter uitbouwen, vergunning is nodig wanneer je 2,5 meter gaat uitbouwen.

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    oke, ja manlief had het er wel over dat het makkelijker is, maar geen idee wat exact de regels zijn, zal het eens vragen vanaavond.

6. muppettje

muppettje Fanatiek lid

Feb 7, 2010
    1,510
    175
    63
    Kun je niet op je eigen grond blijven. Dat moet toch geen probleem zijn als jullie tegen het muurtje de uitbouw aanzetten.?

7. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Maar de buuf zegt dat ze dan alsnog bezwaar kunnen aantekenen!?
    Mmmm had dit echt niet verwacht dat ze zo zouden reageren, mensen houden ook niet van veranderingen he ;)
    Ik mag en kan ook niet voor hun denken hooor!

Ik moet het ook even uitzoeken op juridisch vlak!

8. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    was ook mijn gedachten

volgens mij als het vergunningsvrij is heeft bezwaar maken geen zin maar weet het dus niet zeker. maar als dat niet kan zou ik dus gewoon op eigen grond blijven en jammer dan voor de buren.

9. muppettje

muppettje Fanatiek lid

Feb 7, 2010
    1,510
    175
    63
    Bel anders de gemeente eens om inlichtingen in te winnen...

Kan het ook jaloezie zijn.? Dat jullie wel gaan uitbouwen en zij niet omdat ze het geld er niet voor hebben.?

Dat muurtje waar het omgaat is dat iets wat "los" staat op de scheiding.? Of is het gelijk doorgetrokken vanaf het huis.? wil je evt een foto sturen hoe het eruit ziet.. Kan me namelijk niet echt inbeelden hoe het eruit ziet...

10. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Hoi muppet,
    Ik heb een foto meegestuurd!
    Dit is een uitbouw verderop in de straat, deze uitbouw is wel 2,5 meter. Die van ons zal 50 cm minder diep worden.
    Hoop dat je zo een beeld hebt!? ;)

Attached Files:

11. muppettje

muppettje Fanatiek lid

Feb 7, 2010
    1,510
    175
    63
    Als ik het zo zie kan ze jullie niks maken.. En kan je volgens mij gewoon tegen het het muurtje aanbouwen.. Zeker weten doe ik het niet... Maar net al wat je zegt je mag gewoon vergunning vrij uitbouwen...

12. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    Heb net de gemeente gebeld en zij zeggen zodra wij ons aan het vergunningvrij bouwen houden dan is hget geen probleem.

Maar ja ppfpfpfpf contact met de buren word misschien wel minder

13. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

Feb 6, 2012
    4,310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kun je hier wel problemen mee krijgen in de toekomst als er nieuwe bewoners zouden komen. Ik heb dat wel eens bij de hand gehad bij mijn vorige werk en dat is geen makkelijke situatie. Vraag dit even heel goed na voor je bakken met geld aan notarissen gaat vastleggen!

Verder, als de andere kant het niet eens is, ja dan kunnen ze bezwaar maken. Ze hebben het recht van bezwaar maken en ze zijn direct belanghebbenden.

Ik zou even naar het vergunningenloket van je gemeente gaan en daar alles voorleggen. Daar krijg je toch het juiste en beste advies.

14. kimv

kimv Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,055
    0
    0
    Voor het zelfde geld gaan je buren volgend jaar verhuizen;) (en zeg nooit nooit bij ons ook gebeurd)

Je kunt voor de eventuele schaduwwerking even een houten plaat plaatsen tegen het muurtje en kijken.

Tja geloof dat je buren heus wel weer bijtrekken het idee is altijd even wennen.

groetjes kim

15. oogappel

oogappel Bekend lid

Jul 26, 2007
    842
    1
    0
    @kimv dat is inderdaad waar we ook wel aan denken hoor, ze hebben het er altijd over dat ze ooit groter willen wonen....of naar buitenland voor zijn werk.

Okay hebben we ook aan zitten denken om een plaat te plaatsen, maar STEL dat ze nou zeggen "we vinden nog steeds dat er veel daglicht weggaat door jullie uitbouw" wat dan he....ook al bouwen we op eigen grond!?

16. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

Dec 19, 2009
    2,089
    0
    0
    Tsja dan heeft ze 'pech'.
    Misschien je gevoel naar haar uitspreken, en dat je heel erg in dubio zit. Of zij niet kan proberen zich eroverheen te zetten en wat nou precoes het grote probleem is.

Misschien een houtenplaat ergens regelen zelfde breedte en hoogte als jullie van plan zijn uit te bouwen, en zo te laten zien wat voor impact het heeft op hun tuin.

Ze kan veel met jouw uitbouw, mooie overkapping maken enzo voor hun eigen tuin hahahah. Of ik denk te makkelijk.

Zou aangeven dat je er wel meezit, en niet wilt dat het contact veranderd door zoiets.

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Als er geen vergunning wordt afgegeven in verband met vergunningvrij mogen bouwen dan kunnen ze ook nergens bezwaar tegen maken. Bezwaar maak je tegen de beslissing van de gemeente als die de vergunning toekent, maar er is hier geen beslissing van de gemeente...

Share This Page