Focus cito en opmerking rapport leerkracht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 28 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Bij de jongste op school (waar de oudste 2 ook op zaten) ligt de focus volledig op de cito's. Als zoon niet komend jaar naar groep 8 zou gaan, zou hij wel weggaan, maar dat doen we niet voor een jaar.

Nu kreeg zoon gisteren zijn rapport mee naar huis en ik vond dat er best een vreemde opmerking in zijn rapport stond geschreven door de leraar: cito begrijpend lezen valt me tegen. Wat is daar de verklaring voor?

Naar mijn zoontje gericht dus.
    Ik vind dit wat lastig, want het was een hoge 4 en dus niet veel slechter dan voorgaande cito's in zijn geval, namelijk gemiddeld een 3.

Tja, niet heel goed misschien, maar wellicht wel gewoon zijn niveau? Ik heb wat moeite met het tegenvallen verhaal moet ik zeggen.

Hij heeft er best moeite mee dat hij niet, zoals zijn broer en zus, naar het VWO gaat, dus ik vertel hem telkens weer dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft en dat iedereen op zijn plekje terecht komt.
    Maar dan krijg je zo'n opmerking op een rapport en ik vind het gewoon flauw. De gewone toetsen variëren tussen de 7 en 10, had ie ook wat over kunnen zeggen.

Ben ik nu gewoon te gevoelig (zou best kunnen hoor, de jongste heeft het niet zo makkelijk als de andere 2) of is het gewoon een flauwe opmerking?
    Naar mijn idee is cito om je niveau vast te stellen en is tegenvallen dus niet echt een optie zeg maar.

Buiten dat zou ik eerder denken dat hij die verklaring zou kunnen geven, gebaseerd op de antwoorden etc.

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik vind het lastig om in te schatten omdat ik geen beeld heb verder van de leraar. Maar het komt op mij over alsof hij denkt dat er meer uit te halen valt.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik zou het ook lezen alsof de leerkracht een hogere score had verwacht en je zoon dus kennelijk in de lessen blijk geeft van een hoger niveau.
    Wel een bijzondere opmerking als er verder ook geen toelichting bij staat. Ik had persoonlijk als leerkracht die opmerking niet in het rapport gezet en anders zeker aangevuld met een extra opmerking die het verduidelijkt. Ik zou het gewoon in het gesprek navragen, verder voor niemand natuurlijk goed te interpreteren zo.

Roanna en suus1983 vinden dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Je bent niet te gevoelig, dit soort opmerkingen zet je niet op het rapport. Sowieso vind ik: cito valt tegen, een hele rare opmerking. Het is een momentopname en iets waar kinderen niet op voor kunnen bereiden. Het is wat het is.
    Wij zijn vorig jaar ook bij de juf geroepen omdat 1 van de IEP toetsen qua score enorm afweek van wat de leerkrachten ingeschat hadden en wat hij verder scoort.
    Dat was een overleg met ons en dat moet niet op een rapport gezet worden.
    Als het onze school was ging ik wel naar de IB'er en directrice met dit rapport. Maar dat is ook omdat ik weet dat zij dit not done vinden en daar actie op zouden ondernemen.

Roanna, Vulpen, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik zou gewoon aan de leraar vragen wat hij ermee bedoelt en waarom hij het op deze manier communiceert.

puzzelstukje en suus1983 vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja dat is waarschijnlijk ook wel zo, maar vind het zo negatief overkomen en daar bereik je toch vrij weinig mee.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja dat weet ik dus niet. Mijn zoontje is nogal lastig te beoordelen. Ik weet het gewoon echt niet. Zijn rekenen is altijd prima met een 2 en ik denk ook wel dat hij misschien meer van hem verwacht, maar hij heeft altijd al zo geschommeld met de cito.
    Ik ga het idd even vragen bij het oudergesprek.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Nou dat is dus precies hoe ik erover denk. Ik zie gewoon niet waarom zo'n opmerking op het rapport moet komen. Waarom niet gewoon iets persoonlijks over het kind of wat over de andere toetsen? Ik vind dit zo negatief en daar komt toch niemand verder mee. Het moet allemaal zo hoog mogelijk. We krijgen ook mailtjes weken van te voren waar we kunnen oefenen voor de cito, dat ze niet te laat naar bed moeten etc.

Roanna en tuc vinden dit leuk.
  9. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Het is denk ik maar net hoe je zelf communiceert hoe het ook aankomt. En hoe goed het uiteindelijk ingeschat wordt door degene waar het vandaan komt. Als je onder presteert en er wordt gezegd: ach iedereen heeft zijn kwaliteiten. Dan kan een positief gebrachte opmerking eigenlijk negatief zijn. En hier is het een wellicht wat negatief gebrachte opmerking met een positieve boodschap.

Bij het vragen wat hij ermee bedoelt zou ik nog even aangeven dat het heel anders over kan komen als hij het zo brengt.

10. tuc

tuc Niet meer actief

maar dat zet je dan niet zo in het rapport, een kind van die leeftijd kan daar niks mee.
    Als je het als leerkracht het vermelden waard vindt, dan roep je de ouders bij je.

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    In een gesprek zou ik zo’n opmerking snappen.
    In het rapport niet.

Roanna, tuc en suus1983 vinden dit leuk.
  12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    #12 EdN, 28 jun 2023
    Laatst bewerkt: 28 jun 2023
    Opmerkingen in het rapport zijn hier altijd in de opbouwende categorie als ‘Je hebt goed gewerkt dit jaar!’ Ik vind het ook een vrij vreemde opmerking. Bespreek dat dan tijdens een gesprek, maar zo zonder context? Ik zou er zeker even naar vragen.

Roanna, tuc en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Lavendel1988

23 jun 2023
    23
    24
    3
    Vrouw
    Wat vervelend zo. Had dan gezegd : blijf gefocust, je doet het goed!
    Een rapport is iets wat mensen tot in lengte van jaren bewaren en wellicht nog eens inkijken. Daar hoort zo’n opmerking niet. Zeker niet als het kind al gevoelig is over prestaties en het verder erg goed z’n best doet. Je kan altijd vinden als leerkracht dat het kind beter had gekund, maar het blijft een moment opname. En zelfs bij een matig cijfer kan iemand ontzettend zijn best hebben gedaan en harder hebben geoefend dan iemand die een 9 haalt.
    Ik zou die leerkracht bellen en vragen of hij/zij weet hoe het overkomt.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind dat zeker een flauwe opmerking. Enorm de focus leggen op iets wat minder makkelijk gaat en het er nog eens extra inwrijven.
    Ik zou daar ook niet blij van worden want zoals je al aangeeft het werkt alleen maar averechts.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja dat. Hij is al zo gevoelig en heeft al het gevoel dat alles minder makkelijk gaat dan bij broer en zus (is helaas ook zo) en hij was echt verdrietig.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Staat er ook nog wat positiefs in of enkel dit? Ik vind het ook een vreemde opmerking voor het rapport en zou er zeker nog even op terugkomen.
    Hier weet ik eigenlijk nooit wanneer de cito’s zijn:| Soms hebben ze het er opeens over dat ze bv een toets rekenen hadden en dan weet ik het, maar meer niet. Ik denk dat er bij ons op school ook niet zoveel nadruk op gelegd wordt om de toets zo normaal mogelijk te laten maken door de kinderen, maar dat weet ik niet zeker.

suus1983 vindt dit leuk.
  17. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    Niet nodig op een rapport en als leerkracht boek goed had geanalyseerd had hij/zij zelf wellicht de verklaring kunnen zien. Dan ga je daar over in gesprek. Communicatie is ook een vak apart zullen we maar zeggen

suus1983 vindt dit leuk.
  18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit... in een rapport horen positieve opmerkingen vind ik. Je gaat er vanuit dat elk kind zijn best doet op school.
    Wanneer je daarover twijfelt als leerkracht zou ik het prettig vinden wanneer dit met ons als ouders besproken wordt.
    Hier kan je helemaal niks mee en vind het ook sneu voor het kind, jouw zoon in dit geval.

suus1983 vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Leuk jaar, veel succes in groep 8. Dus heel algemeen. Hij heeft overigens dezelfde leraar in groep 8 weer.

20. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Oh dat is wel een beetje jammer dan! Of is het verder een prima meester?

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina