Afgelopen jaar hebben wij in totaal 3 ICSI pogingen gehad, helaas heeft geen van deze pogingen tot een doorgaande zwangerschap geleid. Nu ben ik vanaf 1 januari bij UMC verzekerd, met het duurste aanvullende pakket krijg ik dan een 4e en 5e ICSI poging vergoed We wilden in eerste instantie in augustus een 4e poging doen, maar aangezien deze verzekering het vergoed, hebben we gewacht. Daarnaast moesten mijn schildklierwaardes ook goed zijn. Nu heb ik met Het Radboud gemaild, heb gevraagd of wij ons in december aan kunnen melden, na de verplichten wachttijd (ivm cyclus) zouden we dan in januari afspraken ed hebben. Volgens hen krijgen we dat dan niet vergoed. Er is een DBC geopend op 14 juni 2014 en alle ICSI zorg valt daarin. Deze DBC wordt pas in juni 2015 gesloten... dat zou betekenen dat we dus nog een half jaar moeten wachten en wel aanvullende zorgpremie betalen. Dat kan toch niet? Hoop heel erg dat één van jullie hier meer van weet... Dus, kunnen wij ons aanmelden in december en de stimulatie medicijnen en afspraken in januari terug krijgen van onze verzekering?? Het is dat ik het er toevallig tegenaan liep, neem aan dat veel mensen er gewoon van uit gaan dat ze de zorg vanaf 1 januari 2015 vergoed krijgen van de verzekering die ze dan hebben...
Ik zou de verzekering bellen en het vragen. En als het antwoord ja is, zou ik het ook op papier willen hebben, voordat je de boel opstart. Het financiele belang is nogal groot, dus ik zou het echt zeker willen weten.
Ik heb mijn verzekeraar gebeld en de zorgverlener ook, maar krijg geen duidelijk antwoord... heb ook nog gemaild maar helaas. Volgens mij snappen ze het zelf ook niet helemaal. Maar idd, voordat ik het zwart op wit heb durf ik echt niet. Maar zijn vast meer mensen die vorig jaar een aanvullende verzekering hebben genomen voor het één of ander.. hoop ik?
Wat is DBC eigelijk ?? gezien ik iets lees over open en sluiten ? Ik vind het niet normaal als je een half jaar moet wachten en toch wel er geld voor betaald, dat vind ik niet kunnen! Maar als je in januari alles doet en moet halen, dan lijkt mij ook dat je vanaf januari betaald. Als je in december begint dan betaal je december aan je oude zorgverzekering denk ik ?? En idd als je vnaf 1 januari verzkerd bent, en ervoor betaalt, heb je vanaf 1 januari recht op de vergoeding voor de behandeling, kan niet zo zijn dat je ervoor betaald en pas na 6 maand gebruik van kan maken ( weet dat fbto dat wel heeft een wachttijd maar dat is bekend)
DBC: Een DBC-zorgproduct is het totale traject van de diagnose die de zorgverlener stelt tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt. Betekent dat je niet elk consult apart betaalt, maar een gemiddeld bedrag. Dus iedereen betaalt hetzelfde voor een ICSI poging (excl. medicatie) omdat ze een gemiddelde prijs hebben vastgesteld. Dat is de DBC. En idd, als er geld wordt gevraagd voor het aanmelden in december komt dat voor eigen rekening denk ik, aangezien we geen 4e poging hebben bij onze huidige verzekeraar. Dat is ook geen probleem, is niet meer dan normaal
Informeer eens bij het ziekenhuis of die DBC alleen voor de eerste drie pogingen zijn. De eerste drie worden vergoed uit de basisverzekering. Dus hun verhaal lijkt me niet te kloppen. Dit zou betekenen dat zolang de DBC loopt je zoveel pogingen kan nemen, want hij sluit pas in juni 2015. Op het moment dat zorgkosten niet in de basisverzekering vallen dan moet het ziekenhuis deze kosten met een andere DBC in rekening brengen. Edit: heb even gekeken op nza. De eerste drie pogingen starten met DBC 14. Dit houdt in dat de zorg opgenomen is in de basis. DBC 16 is niet verzekerd zorg vanuit de basis en dus aanvullend (indien opgenomen. UMC in dit geval wel)
Oei. Ik ken UMC niet maar ik denk dat je al van heel veel geluk mag spreken als je geaccepteerd wordt voor een aanvullende verzekering terwijl je gaat claimen voor een reeds bestaande aandoening/behandeling. De meeste verzekeraars trappen daar natuurlijk niet in en zullen je afwijzen óf in het gunstigste geval een 'wachttijd' hanteren. Misschien sturen ze op het laatste aan. Dat je toch al premie moet gaan betalen lijkt mij niet meer dan logisch, je verzekert je in de eerste plaats voor een 'risico' snap je? Maar email even met UMC leg de situatie uit en kijk met wat voor antwoord ze komen. Succes!
UMC accepteert iedereen, ze hebben geen medische selectie. Daarom is de premie ook vrij hoog. 175,- ben ik nu kwijt. Ik vind het vooral vreemd dat niemand iets van DBC's weet, terwijl dat blijkbaar echt belangrijk is. Dan horen verzekeraars ons toch in te lichten hierover? Mijn 2e icsi poging had ik in januari 2014, aangemeld in december 2013. Omdat het dbc geopend was in 2013 heeft mijn verzekeraar van dat jaar alles betaald zag ik gisteravond. Ook al was de volledige behandeling in 2014..
Is het ook mogelijk om deze dbc helemaal af te sluiten en een hele nieuwe op te starten in januari zodat je dan weer 5 vergoed krijgt? Een vriendin kon dit met de orthodontist wel.
Heb je mijn berichtje gelezen? Klantenservice is niet inhoudelijk op de hoogte van medische zaken zoals DBC's, hier moet het ziekenhuis je over inlichten. Je kunt ook eens de NZA bellen. Maar nogmaals, informeer eens naar die DBC. Ze hebben nu vermoedelijk een DBC met 14 geopend. Dit is voor zorg vanuit de basis. Jouw 4/5 poging valt niet onder de basis en moet geopend worden met DBC 16. Zodat het uit jouw aanvullend pakket komt.
Orthodontie heeft niets met een DBC te maken. Dit gaat aan UPT codes en iedere code heeft een behandel tarief. Daarnaast is orthodontie alleen in bijzondere gevallen met toestemming opgenomen in de basisverzekering. Anders aanvullend.
Hmm oke, wij hebben nog niets over dbc gehoord ?? ook nog nooit van gehoord trouwens. Missomdat wij anders in mei met ivf beginnen ? We hebben al wel alle onderzoeken etc gehad dus we kunnen dan in mei gelijk beginnen. Loopt zo`n dbc altijd een jaar ??
Ik ben helemaal niet bezig met ivf of iets dergelijks. Maar de situatie die jij schetst vind ik niet heel vreemd aangezien dat met de tandarts bij mij ook zo ging. Aanvullend verzekerd vanaf januari, maar pas na 6 maanden kon ik naar de tandarts gaan om het vergoed te krijgen.
Ik had je berichtje idd gelezen, maar had 'm niet zo begrepen! Ik zal morgen het ziekenhuis bellen en ook vragen welke DBC er geopend is 14 juni. En dan kan ik ook vragen wanneer ze een DBC 16 openen, bij aanmelding of pas vanaf de eerste afspraak. Mocht het toch een DBC 14 zijn, dan zien ze het dus als een ICSI uit de basisverzekering. De verpleegkundige zei na de eerste afgebroken poging (geen bevruchting dus geen terugplaatsing) dat dit vaak anders weggeschreven werd. De verzekering kon hier ook geen duidelijkheid over geven. Kan ik dus morgen ook navragen. Bedankt voor je antwoord!! Mijn probleem is idd niet de wachttijd om te starten, ik zou vanuit de verzekering vanaf 1 januari mogen starten. Het is meer hoe het in het ziekenhuis wordt weggeschreven.
Ja een DBC die start met een 14 of 15 is voor zorg vanuit de basisverzekering. IVF/ICSI start met 14(en dan nog cijfers en een letter) een DBC met 16 of 17 is zorg vanuit de aanvullende verzekering, indien opgenomen.
Radbout heeft dus voor jou 3 x eerder een DBC voor elke x 1 IVF geopend. Zodra de IVF volledig mislukt is (dus geen cryo's etc) dan kunnen ze die DBC weer sluiten. Als jij in januari een nieuwe poging wilt starten dienen zij een nieuwe DBC te openen. Een reguliere DBC wordt voor een jaar geopend, een IVF DBC niet. Want dat zou anders betekenen dat je onder 1 DBC een heel jaar kunt IVF'en (stel je hebt nooit een cryo, dan zou je met 1 DBC per jaar misschien wel 8 x een punctie kunnen hebben ) Ff kijken of je iemand kunt spreken in het radbout die WEL weet waar ze het over hebben. Succes en sterkte!
Als er geen bevruchting is, dan telt het over het algemeen helaas wel als een volledige behandeling. Wordt een behandeling voor de punctie afgebroken, dan hou je hem. Na de punctie, dan ben je helaas een kans kwijt. Hier ook meegemaakt. Bij sommige verzekeraars is het zo dat je pas na een bepaalde tijd in aanmerking komt voor vergoeding uit het aanvullende pakket. Vaak moet je een jaar ingeschreven en betaald hebben. Dus het is niet altijd zo dat je meteen recht op vergoeding hebt op het moment dat je begint met betalen.
Maar dat is bij UMC niet het geval (ze hebben mijn vierde poging voor een tweede kindje betaald terwijl ik er sinds dit jaar pas verzekerd was).
Ik bedoelde meer in het algemeen gesproken, omdat sommigen reageren met: Zodra je betaalt, heb je recht op vergoeding. En zo is het vaak niet, helaas. Dus meer een stukje extra info, buiten het verhaal van TS om.