Hoi, Ik ben er net achter gekomen dat ik waarschijnlijk zwanger ben, zie fotolink: http://www.zwangerschapspagina.nl/members/60943-albums9278-picture53779.html Ben wel ff in shock haha, het was nog niet de bedoeling, maar het is wel heel welkom. Het zal echt een geschenk zijn. Het is zo onwerkelijk alsof ik in een droom of film zit. Moet het allemaal nog even laten bezinken. Morgen wil ik voor de zekerheid nog even een test doen. Wat moet ik nu allemaal doen en regelen, waar moet ik aan denken? Ik heb niet precies een idee hoever ik ongeveer zal zijn. Ik heb afgelopen weekend nog wel gewoon een wijntje gedronken en ik heb nog gerookt, waar ik nu acuut mee ga stoppen. Is dit heel erg? Liefs Lodie
nou weet 't wel zeker hihi (zag je foto in een ander topic) maar ja...schadelijk... tja goed is het niet, maar als je acuut gaat stoppen zal 't nog wel meevallen denk ik http://www.zwangerschapspagina.nl/images/albums/thumbs/53/13bb0f5178468a94855a6e17e50daec7_53779.jpg?dl=1330370974 even voor je geplaatst Lodie
Allereerst gefeliviteerd! Dat je nog gerookt en gedronken hebt is niet zo heel erg, maar wel gelijk mee stoppen nu je het weet. Morgen nadat je weer getest hebt naar de vk/gyn bellen voor een eerste afspraak. Geniet ervan.
Duidelijk zwanger! Gefeliciteerd!! En natuurlijk is roken niet gezond maar als je nu accuut stopt dan is er geen man overboord hoor! En morgen idd even een afspraak maken bij verloskundige. Maar nu even laten bezinken en aan het idee wennen! Groetjes Petrea
Ik zou een afspraak maken met een verloskundige. Zij kan er dan met jou achter komen hoe lang je al zwanger bent. mogelijk dat er dan een echo gemaakt zal worden, maar dat kan je vk je vertellen. Weet je nog wanneer je voor het laatst ongesteld was. Als je dat weet kan je het ook zelf uitrekenen. als je weet hoe ver je bent kun je kijken wat er geregeld moet worden. In de eerste trimester denk ik bv aan inderdaad stoppen met roken en drinken, Vitamines slikken enz. Als je een partner hebt en niet getrouwd bent is het zaak om de vrucht te erkennen als je dat wil. Op verschillende sites kun je lezen wat dat inhoudt. als je getrouwd bent is dit niet nodig. Je kan alvat na gaan denken hoe je je opvang wil gaan regelen. Ik ben zelf bij een paar kinderdag verblijven gaan kijken om een idee op te doen. Maar wat ik me vooral kan voorstellen is dat je nog even aan het idee moet wennen. Neem daar even de tijd voor. Je hebt echt nog een paar maanden waarin je een hoop kan doen. Laat je vk je adviseren. Gefeliciteerd en heel veel succes!!
Zsm foliumzuur gaan slikken, stoppen met roken en drinken, op het eten letten (geen rauw vlees enzo), en een verloskundige bellen zodat zij je termijn bij benadering kan vaststellen en later met de termijnecho definitief vaststellen. De test is in ieder geval duidelijk; gefeliciteerd!
Dan ga ik morgen maar rap naar de drogist om vitamines te halen. Iemand nog tips over welke de beste zijn? Zal ik er niet al te laat voor zijn dat er iets mis kan zijn gegaan?
@lodie Potje foliumzuur van bijv kruidvat eigen merk. Kosten iets van 1,50 en moet je tot minimaal 12 weken zwangerschap slikken Ook moet je je aanmelden voor kraamzorg, dat moet vroeg in de zwangerschap, en natuurlijk een verloskundige bellen
@lodie: Vitamines zijn een aanvulling op gezonde voeding. Voor zwangere vrouwen is er in de tabletjes extra foliumzuur toegevoegd die de kans op bepaalde afwijkingen (nog) kleiner maakt. Als je ze niet slikt wil dat dus niet zeggen dat er daadwerkelijk iets mis zal gaan . - Stoppen met roken en drinken. - Vitamines voor zwangeren halen. - Verloskundige bellen voor een intake. - Aanmelden kraamzorg (kraamcentrum naar keuze) - Zorgverzekering bellen (ivm je pakket en vergoedingen, dan weet je wat je kan verwachten aan eigen bijdragen, vergoeding van bepaalde cursussen etc.) - Erkenning van de ongeboren vrucht als je niet getrouwd bent. (op de site van je gemeente is daar vast iets over te vinden). En verder heel erg genieten van dit prille geluk!
Was voor mij ook een verrassing, maar geloof me, als je eenmaal iets verder bent en er aan gewend raakt, is het heerlijk! Je zou ook een test van Clearblue kunnen doen, die kunnen je vertellen hoelang je zwanger bent. Verder heb ik gewoon mama vitamines gehaald. Daar zitten alle vitamines in en foliumzuur enzo ook. Voor nu, Gefeliciteerd =)
ik zou zeggen - genieten - verloskundige bellen - stoppen met roken en drinken - letten op voedsel (niet te veel lever producten, geen rauwvlees, geen rauwe melk -kazen) na intake vk zou ik pas: - kraamzorg regelen - zorg verzekering bellen en maak je niet al te druk. ik kwam er 1 januari achter dat ik zwanger was, nou ik heb toch gewoon gedronken op oudjaarsnacht en ook toast met fillet american gehad. en de kleine ontwikkeld zich mooi in mijn buik. als je er vanaf nu maar op let.
Gefeliciteerd! Naast het foliumzuur raad ik je aan om ook vitamine D te halen en als je geen vis lust een potje omega-3. Maar als je een totaal vitamine voor zwangeren koopt zit het er alledrie in volgens mij.
Vsm mama capsules halen, die kan ik je echt aanraden. Slikken makkelijk weg en zit alles in. Dan hoef je niet allemaal verschillende pilletjes te gaan slikken. En nog gefeliciteerd, geniet ervan!
Gefeliciteerd! Ik zou ook een afspraak maken bij de vk. Ze zullen je termijn door een echo gaan bepalen en ze kunnen je alle tips geven die je nodig hebt. Ik zou ook zeker beginnen met foliumzuur slikken. Ik neem altijd een multivitamine voor zwangeren (gravitamon). Daar zit alles is wat je moet en mag hebben. Zijn er van allerlei (huis)merken. Ik heb voor gravitamon gekozen. Lijkt duur, maar alles zit erin en je kunt er wel dik 2 maanden mee doen. Als je prijzen vergelijkt: kijk dan ook naar de hoeveelheid tabletjes en hoevaak je moet slikken. Dat verschilt ook nog wel eens. Bij de vk, de kraamzorg, in winkels en op internet kun je allemaal uitzetlijsten vinden om een overzicht te hebben wat je allemaal nodig hebt. Ik zou er meerdere naast elkaar houden en zo kijken wat de verschillen zijn. Eventueel navraag doen wat echt wel en echt niet nodig is. Ook kun je nadenken over moeders voor moeders. Lees hier maar eens: Home Page Daarbij zou ik even nakijken hoe je verzekerd bent en of je dat voldoende vind. En leuk om te weten: bij etos, prenatal, kruidvat, babydump kun je allerlei babydozen, pakketten en bonnen aanvragen. Een hele fijne zwangerschap gewenst!
Dank jullie wel meiden!!! Ik ben acuut gestopt met roken, heb vandaag nog geen sigaret aangeraakt. Heb vanochtend de vk gebeld en heb de intake geregeld en waarschijnlijk 1e week van april 1e echo met 10 weken. Ik dacht dat het altijd rond de 12 weken was. Verder heb ik compleet mama van Davitamon gehaald en heb er meteen 1 van genomen. Zo raar idee dat wij straks misschien wel papa en mama worden. Hoop zo dat alles goed gaat! We moeten het nog even allemaal laten bezinken want het is wel even wennen. Tegelijkertijd weet ik ook dat het echt een wondertje is en dat we van heel veel geluk mogen spreken. Het is nog een beetje een warboel in mijn hoofd.