hallo iedereen, mijn man is gestopt met het slikken van zijn medicatie (rustig afbouwen in overleg met zijn arts) Hij slikte venavlaxine(als je dat zo schrijft). Dat minderen ging prima.Elke zoveel tijd haalde hij een bolletje uit de pil. Nu een paar dagen geledenslikt hij niks meer. maar het is vreselijk! Hij is humeurig en snel in het reageren, hij heeft continu stroostootjes in zijn hoofd (kortsluiting) Nou gaf de artshem tegen bijwerking betablokkers,, maar die zijn om angsten te remmen en niet die vreselijke kortsluiting in zijn hoofd. Wie is ook met deze medicatie gestopt enweet wat werkt of hoelang dit gaat duren. (ps.. als je het niet merkte.. mijn spatie leeft zijn eigen leven.. vast ook kortsluiting)
Ik heb slechts 3mnd een antidepressie middel gebruikt maar had bij het stoppen ook last van die stroomstootjes. Ik had het met name met lopen, dat ze van mijn hoofd tot mijn tenen gingen. Na zo'n 3 wkn was dat over. maar... als hij zo humeurig is, zouden jullie dan niet beter overleggen met de psychiater? want dan lijkt hij er nog niet aan toe?
Ik heb 5 jaar antidepressiva geslikt en heb het zelf afgebouwd, heb er wel 1,5 jaar over gedaan, dus echt heel erg rustig. Ik heb nu wel weer dat ik wat sneller depressief ben maar op zich gaat het wel, verder geen gekke bijverschijnselen gehad, misschien heeft hij het te snel afgebouwd? Mijn moeder (zit bij ons in de familie) heeft het ook geprobeerd maar kan echt niet zonder en slikt nu 3 keer per dag 1 tabletje, het kan ook echt zo zijn dat je man nooit helemaal zonder antidepressiva kan en een hele lage dosis gewoon levenslang nodig zal hebben.
Ik ben begin deze maand gestopt en had ook stroomstootjes etc. Ook was ik even heel labiel. Nu voel ik me weer normaal en ben ik blij dat ik heb doorgezet.
slik ook AD en ik denk ook dat het puur lichamelijke maar een paar dagen/week of 2 kan duren (dus hoofdpijn, dubbel zicht, opgefokt gevoel ed) als je abrupt stopt. Mentaal kan het heel anders zijn en kan het zijn dat je er zelfs nooit vanaf geraakt(zoals ik ws).
Ik hoop dat hij zonder kan.. Zijn angst en depressie heeft hij nu niet.. Humeurig schijnt echt bij de afkick verschijnselen te horen.. Hij wil doorzetten.. Moet zeggen, met ad is hij behoorlijk apathisch hoor.. Niet boos te krijgen.. ( heb echt mijn best wel eens gedaan) Ik hoop dat hij ook met een paar weken er af is.. Hij wordt er zo moe van.. Echt lichamelijk moe zegt hij. Hij is vandaag toch wezen sporten voor het eerst deze week.. Da vond ik wel spannend met die stroomstoten in zijn hoofd..m Ging wel redelijk zei hij.
Knap dat hij het wil afbouwen! Ik studeer zelf psychologie, en als het goed is hebben die stroomstootjes ook te maken met neurotransmitters etc, het gaat als hetgoed is vanzelf weg!
Als je medicatie afbouwd moet dit in de meeste gevallen geleidelijk aan gaan. Efexor is een middel dat per doseringen van (even uit mijn hoofd) 35,7, 75 of 150mg gaat. Het is dus niet de bedoeling dat je af gaat bouwen per bolletje wat in de capsule zit maar het gaat om het aantal miligram. Ik lees dat het in overleg gegaan is met de arts? Wanneer en voor wat is het middel voorgeschreven?
Ik gebruik zelf Venlafaxine (die bedoel je denk ik...??). Dit heb ik een paar jaar terug ook gebruikt i.v.m. een hele zware depressie en zat toen op 150 mg per dag (ruim anderhalf jaar gebruikt). Op een gegeven moment wist ik dat ik er aan toe was dit weer af te bouwen en heb toen een afbouwschema van de HA gehad. Dit was nog redelijk te doen. Wel ook dagen gehad dat ik heel veel last had van die elektrische schokjes enzo maar al met al was het me heel erg meegevallen. Het totale afbouwschema heeft een aantal weken geduurd. Helaas begon ik ruim een half jaar geleden heel erg last te krijgen van paniekaanvallen (meerdere per dag) en begon terug te vallen in mijn depressie. Toen met veel tegenzin toch weer aan de Venlafaxine begonnen maar gelukkig nu maar de minimale dosering van 37,5 mg per dag. Hierdoor heb ik gelukkig de paniekaanvallen aardig onder controle gekregen en kon ik beter omgaan met de terugkerende depressie. Nu heb ik al bijna 5 weken last van hoofdpijn en dacht dat dit misschien van de Venlafaxine kwam, ookal had ik dit niet eerder gehad. Ook blijkt mijn bloeddruk te laag te zijn wat hier dan evt ook van zou kunnen komen. En omdat ik onder de veronderstelling was dat het ondertussen een stuk beter met me ging, met de HA afgesproken dit om de dag te nemen (omdat ik al op de laagste dosering zat kon dit niet meer gehalveerd worden o.i.d.). Omdat ik al een keer vanaf de 150 mg had afgebouwd dacht ik dit wel even te doen. Maar dat is heel erg tegengevallen. In het begin had ik alleen last van die elektrische schokjes maar het ging met de dag slechter. Tot ik na een aantal dagen me weer precies voelde als voordat ik er mee begon en weer constant paniekaanvallen kreeg. Helaas heb ik het nu dan dus weer gewoon een aantal dagen na elkaar genomen en ik begin me weer wat beter te voelen. Ben wel erg teleurgesteld in mezelf eigenlijk Maar kennelijk was ik er gewoon nog niet aan toe... Maar wat bedoel je precies met bolletjes uit de pil halen...?? Maakt hij dan de capsule open en verwijderd er iets uit...?? En heeft hij dit op op advies van een arts of heeft hij dit zelf verzonnen...?? Welke capsules had hij dan (hoeveel mg)...??
Goed dat hij probeert af te bouwen en te stoppen. Maar inderdaad sommige mensen hebben het gewoon levenslang nodig. En dat is niet iets om je voor te schamen of geen zwakheid. Als iemand een hartaandoening heeft en hier medicatie voor slikt is dit ook geen zwakheid. Je kunt er simpelweg niets aan doen dat je het hebt. En dat is met depressie of paniekaanvallen o.i.d. ook niet zo. Maar ik snap dat het leven MET antidepressiva ook niet alles is, als je veel last van bijwerkingen hebt. Sterkte met alles! Enne Natasja, wees niet teleurgesteld in jezelf, lees bovenstaande, dat geld ook voor jou. X
Ik heb zelf twee keer afgebouwd van AD en angstremmers. De eerste keer ging ik duidelijk véél te snel. Nochtans volgde ik een schema van mijn arts, maar ik reageerde exact hetzelfde als je man. Stroomstoten waren "normaal", maar na 2 weken had ik die dingen dus nog. En de angst werd terug véél groter. Twee maand later zat ik op AD. Bij mijn AD heb ik afgebouwd in een half jaar (heb het spul 2 jaar geslikt). Van 30 mg naar 25, vervolgens naar 20, dan naar 15 en zo tot ik uiteindelijk op 0 zat. Altijd met minimum een paar weken tussen. Dat is wel vlot gelopen! Ik had het nooit verwacht (zeker niet na mijn ervaring met het vorige spul), maar het lukte dus echt wel.
Ik ben vorig jaar gestopt met Venlafaxine. Ik slikte de hoogste dosis en ben van het een op het andere moment gestopt. Gelukkig heb ik geen last gehad van afkickverschijnselen, maar waar jou man last van heeft schijnt vaker voor te komen en normaal te zijn. Overleg anders met zijn behandelend arts.
Ben je gewoon van 150 naar 0 gegaan... Wauw. Ik had toen weleens dat ik een dosering vergeten was en dan had ik het er erg moeilijk mee, voelde me zo vaag als een tientje Ik had een afbouwschema waar ik eerst per week een paar dagen 75 mg tussendoor kreeg. Dit werden steeds meer dagen tot het alleen nog maar 75 mg was. Hetzelfde met de 37,5 mg en uiteindelijk de dagen zonder. Dat verliep wel aardig goed.
Ik heb ook ervaring met Venlafaxine. Heb het bijna 15 jaar geslikt en omdat ik een kinderwens had heb ik het volledig afgebouwd. Dit duurde 8 maanden en de bijwerkingen waren minimaal. Er was zelfs tegen me gezegd dat ik misschien nooit zonder kon. Ben dus erg blij dat ik ervan af ben. De capsules openmaken wordt inderdaad wel eens gedaan. Mij werd verteld dat niet te doen.
Dat openmaken moest van de arts. Hij had volgens mij de 75 mg. Heeft het 3 jaar gebruikt. Afbouwen is in overleg met de huisarts gedaan. Heeft uiteindelijk ruim 3 maanden geduurd... Dus je zou zeggen dat het dan goed is.. Ben wel blij om te oren dat de meeste mensen ervaren dat het kort duurt. Wbt. Niet toe zijn aan stoppen, tja dat zal de tijd moeten leren. Hij wil er af en met sporten zich goed voelen. Mocht hij later toch weer moeten slikken.. Nou ja ook niks aan de hand. Daar hoeft hij zich zeker niet voor te schamen en dat doen we ook niet! Wij zijn er altijd vrij open over.