Hoi, Ik vraag me af wat jullie kindjes van 1 jaar zo op een dag eten en drinken. Mijn dochtertje eet 's morgens als ontbijt 1 boterham met smeerkaas en drinkt 200cc halfvolle melk. Rond 10.00uur eet ze fruit en bied ik drinken aan, maar na een slokje krijg ik er al niets meer in. 12.00uur eet ze 1 boterham met leverpastei of boterhammenworst en drinkt ze 200cc halfvolle melk. rond 15.00uur eet ze een rijstewafel en bied ik weer drinken aan, maar weer na een slokje weigert ze vaak weer. 18.00uur warme maaltijd en yoghurt. (1 aardappel, 1 flinke schep groenten en een half stukje vlees.) 20.00uur 200cc halfvolle melk. Verder probeer ik tussendoor vaak een slokje drinken erin te krijgen, maar wat ze drinkt buiten de melk vind ik bijna niet benoemenswaardig. Ik begreep van het CB dat de laatste fles eraf mag, maar omdat ze zo slecht drinkt laat ik die voorlopig nog maar even op het menu staan. Hoe is jullie schema?
Mijn dochter is al weer een half jaar ouder en dat is ook geen grote drinker.. Die zou denk ik ook (bijna) niets drinken als ze 3x 200 kreeg . Wij zijn na het eerste jaar, de flesjes (melk) gaan verkleinen, naar sapflesjes (120/130 cc) . Smorgens melk , tussendoor sap, lunch melk, tussendoor sap en s avonds melk. Al met al dus indertijd ook maar zo'n 600 a 700 cc. Ze kreeg indertijd trouwens nog flesjes drinken, omdat ze uit een tuitbeker helemaal slecht dronk.. Sommige kindjes zijn gewoon geen grote drinkers. Maar ik zelf zou beginnen met eens proberen te kijken wat ze doet, als de flessen kleiner worden. Dan heeft ze misschien toch wat eerder dorst en drinkt ze ook wat anders buiten haar melk om.
In bed: borstvoeding ontbijt: melk + brood/crackers met beleg 10/11 uur : fruit 13.00: 2 broodjes of crackers met beleg en drinken 17.00: Warm eten en een toetje 's avonds een fles pap Tussendoor soepstengel, rijstewafel, lekker koekje, flesje(s) sap of diksap. Ook eet hij tussendoor vaak nog een manderijntje.
Met 1 jaar (nu 17 maanden, nauwelijks veranderd) - onbijt: 180ml/6 + bambix of 1 bekertje melk (100ml) + 1 boterham fruit - tussendoor: drinken (thee, water, diksap) - lunch: 1 à 1,5 boterham + fruit + 100ml melk - tussendoor: drinken (diksap) + rijstwafel / soepstengel - avondmaaltijd: 200 gram warm eten + 100 ml volle yoghurt Kick is een echte fruitliefhebber dus dat krijg hij veel tussendoor. Ontbijt wisselen we af: pap / boterham
Wat ontzettend veel melk! Hier kregen we de max van 500cc, maar advies 300cc zuivel per dag vanaf een jaar.. Melk vult best wel, en zorgt er voor dat ze de standaard dingen slechter eten. Wij hadden dit schema ongeveer: ontbijt: papfles/bord pap/1 boterham met 120cc melk tussendoor: stukken fruit met 120 cc sap/thee lunch: 1 boterham met 120cc sap/thee tussendoor: koekje/fruit met 120cc sap/thee avondeten: met de pot mee, 50-100cc toetje voor het slapen: 150cc warme melk (later thee met melk) Hier kon die laatste fles er eigenlijk niet af. Mijn zoontje was na het avondeten nog zeker 2 uur wakker. En had dan nog wel iets nodig qua drinken voor het slapen. Dat hebben we nu nog steeds, al is het nu thee met een koekje om 20 uur..
Inderdaad, veel melk krijgt je dochtertje nog. Lars krijgt het volgende: 7.30 1 boterham met bekertje melk 90 cc 9.30 fruit met bekertje sap 11.45 1 boterham met bekertje melk 90 cc 14.30 liga oid met bekertje sap 17.30 avondeten met de pot mee en een schaaltje yoghurt 19.00 flesje melk 60 cc. Deze fles zijn we aan het afbouwen en als deze er af is, zullen we bij de boterham iets meer melk geven.
Kijk zo wordt ik wijzer. Zal eens uit gaan proberen of ze beter gaat drinken als we gaan minderen met de melk. Blijf vooral maar komen met jullie adviezen hoor.
Roy krijgt: als hij wakker is pap met 180 cc gewone melk rond 10.00 uur fruit (uit het vuistje, dus stukjes) rond 12.30 uur 2 boterhammen (beleg verschilt per dag) rond 15.00 uur tussendoortje (liga, ontbijtkoek, soepstengel of zoiets) rond 17.30 uur avondeten, meestal met de pot mee en soms een potje met daarna een toetje. Drinken doet hij eigenlijk de hele dag door. Ik denk zo'n 350 cc ongeveer