Oktober 2007 mama's

Discussie in 'Bevallingslijst forum' gestart door sofieke, 24 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Wat bedoel je precies Nynke? Of je die echo wilt? Of dat je dan extra onderzoeken wilt doen?

2. lvdwerf

lvdwerf Bekend lid

16 jan 2007
    744
    0
    0
    Office manager
    Hoenderloo
    Wij gaan niet de 20 weken echo laten doen en verder ook niet extra testen. Een kindje met Downsyndroom is bij ons ook welkom. Ik laat liever rond die tijd een pretecho maken. Onze VK legde het ook op de volgende manier uit: bij de screeningsecho gaan ze er vanuit dat er iets niet in orde is tot ze zien dat het goed is, bij een pretecho juist dat het goed is tenzij ze iets zien dat niet in orde is. Ik vind dat laatste een veel betere benadering, dus ik ga daarvoor. Mij lijkt dat als er echt iets goed mis is waardoor het nauwelijks levensvatbaar is, dat het dan bij de gewone echo ook wel opvalt.

Liefs Laura

3. Klieke

Klieke Actief lid

26 feb 2007
    114
    0
    0
    Wij doen ook helemaal geen testen. Allemaal kansberekeningen en je weet nooit wat zeker. Een vriendin van mijn zusje heeft een rotzwangerschap gehad omdat ze een gehandicapt kindje zou krijgen en nu haar zoontje is geboren is hij kerngezond!

We doen wel een pretecho (misschien een beetje raar). Maar daar speuren ze niet expliciet naar afwijkingen. En we willen toch wel graag weten wat het wordt. :D
    hoezo nieuwsgierig? ;)

groetjes,

Cornelieke

4. martine

martine Bekend lid

23 nov 2006
    673
    0
    0
    Ja ik zie het inderdaad, :D
    Net leuke cadeautjes van een vriendin gehad, kleertjes, dromenvanger, en hele leuke rammelaar sokjes, nooit eerder gezien, op de sokjes zit een balletje dat als een rammelaar klinkt echt grappig

5. Hoi Smeetje
    Ik vind de combinatietest niet zo super, eerlijk gezegd. Ten eerste is het slechts een kansberekening en geen garantie. Dus ook al heb je een verminderde kans, dan kan het nog steeds zo zijn dat je kindje wel down heeft. Bovendien moet je ook nadenken wat je met een eventuele slechte uitslag wilt. Stel dat je kans echt verhoogd is dan mag je een vruchtwaterpunctie laten uitvoeren. En stel dat er dan uitkomt dat je een gehandicapt kindje krijgt, wat doe je met die informatie? Dat zijn allemaal zaken waar je goed bij vooruit moet denken.

Wij doen geen combinatietest. Maar wel een 20 weken echo. Er wordt dan gekeken of de organen en skelet goed zijn aangelegd. Iemand die pretecho's maakt is vaak niet opgeleid op dit soort afwijkingen op te speuren.

6. Wat een mooie echo's weer allemaal!

@ smeetje: wij doen geen combinatie-test voor ons geldt ook dat de risico gepaling geen extra waarde heeft en bovendien is een kindje met down bij ons van harte welkom. We laten wel een 20 weken echo maken. Geen pretecho. We kiezen hier bewust voor, in geval dat er dan een afwijking is aan het skelet of organen, dan weten we dit voor de geboorte en kunnen er mogelijk voorbereidingen worden getroffen voor vlak na de geboorte. Zijn we in ieder geval voorbereid.

@missyess: de opleiding om pretecho's te maken is zeer uitgebreid, je mag dit niet zomaar doen. Het maken van echo's is niet gemakkelijk, zeker niet bij ongeboren baby's, bovendien is het belangrijk dat mogelijke afwijkingen worden gezien, zodat kan worden doorverwezen naar de gyneacoloog en eventueel de kinderarts. (weet dit doordat ik zelf een opleiding heb gevolgd waarin echografie een onderdeel is en me ook heb verdiept in mogelijk een vervolgopleiding echografie).

Hier alles wel ok. Werken ging vandaag weer iets makkelijker dan gisteren. Moest ook even langs bij de bedrijfsarts. Die vindt het wel prima dat ik met 3 uur per dag ben begonnen. Mag er per week een uurtje per dag bijdoen en zo langzaam opbouwen. Hij deed heel erg gemakkelijk (was wel anders toen ik een hernia had).

7. hey meiden!
    wat gaan jullie allemaal eten vanavond..
    ik weet het nog niet...

8. lvdwerf

lvdwerf Bekend lid

16 jan 2007
    744
    0
    0
    Office manager
    Hoenderloo
    @ Misoh: Dus mijn idee dat als er echt iets goed mis ze het ook wel bij de pretecho klopt? Dan ben ik namelijk meteen verlost van mijn laatste beetje twijfel wat betreft de screeningsecho, die laten wij dan niet doen.

Liefs Laura

9. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Mooi echo's hoor! Hoop dat ik vrijdag ook zo'n mooie krijg...Even een vraagje, ik heb af en toe last van mn buikspieren, dan lijkt het alsof ze allemaal tegelijk aanspannen, van mn schaamstreek tot onder mn borsten zeg maar en dan is mn hele buik hard. Het voelt een beetje alsof ik heel hard mn buikspieren getraind heb...Nou heb ik het aan een vriendin gevraagd, die zit op de 32 weken en die kende het absoluut niet...jullie?

10. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Maartje: ik twijvel of ik de 20 weken zal laten doen. Ze kunnen dan wel idd aangeboren afwijking opsporen etc. Maar ik weet niet of ik de andere 20 weken met die onzekerheid kan leven.
    Bij mijn tweede zwangerschap had ik rond de 24 weken een extra echo omdat ik geen leven meer voelde. Op die echo zagen ze een zwart plekje in het hoofdje. Wat het was kon niemand zeggen. Ik heb weken in onzekerheid gezeten tot mijn verloskundige zoiets had van; "meid we laten een extra uitgebreide echo maken en hopen je dan meer duidelijkheid te kunnen geven". Gelukkig was hier niks meer op te zien. Ik weet wel dat die onzekerheid dodelijk is voor een zwangere. Mijn bloeddruk ging omhoog, de kleine groeide slecht door de stress en ik was niet te genieten. Vandaar dus mijn twijvel.

11. @ Misoh:
    Ik heb ook een opleiding gevolgd waarin echografie een onderdeel is en me enigzins verdiept in een vervolgopleiding. ;) Maar ik heb altijd tijdens mijn stages begrepen dat pretechoscopisten toch een wat andere opleiding hadden dan de standaard opleiding echoscopie. Mensen die 20 weken echo's maken in het ziekenhuis hebben toch de tweede vervolgopleiding ecgoscopie waarvan ook de NT meting een onderdeel is? Maar miscchien heb ik het verkeerd begrepen.

@Xenas:
    Ik heb spareribs op (nou eigenlijk niet want ik had er geen trek in...) samen met een komkommersalade en een gepofte aardappel gevuld met geitenkaas. Was best lekker al had ik er dus niet zo'n trek in.
    Ik heb een heel lekker lasagne recept! Die heb ik gisteren op. Dus als je daarvan houdt laat het maar weten! haha

12. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat de 20 weken echo ook optitioneel was. Ik had begrepen dat iedereen die altijd krijgt. Weer wat nieuws geleerd!
    Wij laten de 20 weken echo wel doen. Mede omdat mijn tante en nichtje een hartafwijking hebben.

13. lievebeesje

lievebeesje Actief lid

4 jan 2007
    454
    0
    0
    friesland
    wij laten hier ook geen verdere testen doen maar als ik een echo krijg aangeboden heel erg graag hoor ben heel nieuwschierig na mn kleintje het liefst wil ik elke week wel een echo niet omdat ik bang ben dat er iets is maar gewoon omdat ik het een wonder vind dat je zo je kindje kan zien ben er ook wel van overtuigd als er iets niet goed zal zijn je je behoorlijke zorgen kan maken

bij mijn jongste nu 6 kreeg ik een echo met 8 weken en verder nisk hij bleek een tweeling te zijn dat heb i de hele zwangerschap gedacht en ook steeds droomde ik over een tweeling zijn broertje is overleden toen ik een maand of 7 zwanger was en pas bij de bevalling zagen ze dat het er twee waren daarom ben ik ook wel blij dat je nu meerdere echoos krijgt

14. Klieke

Klieke Actief lid

26 feb 2007
    114
    0
    0
    Bij een pretecho afspraak willen ze ook altijd de naam van de verloskundige praktijk of de naam van de gyn. weten. Zodat wanneer ze afwijkingen zien die hen toch verontrusten er via de verloskundige of gyn. een doorverwijzin komt.
    Dus ja, bij een pretecho zien ze ook echt wel afwijkingen maar.... zoeken er niet expliciet naar. En een mooie pretecho is geen garantie voor een gezond kindje.

Groetjes,

Cornelieke

15. denisse

denisse Actief lid

15 jan 2007
    365
    0
    0
    administratief medewerkster
    hoofddorp
    en... ik heb een mooie echo gehad!
    zie albumm....

16. denisse

denisse Actief lid

15 jan 2007
    365
    0
    0
    hoofddorp
    het hartje klopte en het bewoog gezellie...
    ik ben echt blij!

17. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Mooie echo, denisse!

Toch zo'n goed gevoel he, dat er een hartje klopt, dat het beweegt...

18. denisse

denisse Actief lid

15 jan 2007
    365
    0
    0
    hoofddorp
    ja, echt wel...
    een hele opluchting hoor!

19. Anne36

Anne36 Bekend lid

9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    @smeetje, ik laat wel vlokkentest doen. Dit is bewuste keus omdat ik er alleen voor sta en dan is een gezond kindje al een hele opgave.

Heb de laatste tijd een enorme druk op mijn borstbeen en ben erg kortademig, merk echt dat ik van binnen komplete verbouwing heb gehad. Kan ook s'avonds niet zoveel eten , dan wordt ik echt misselijk als ik teveel heb gegeten. Enorm vol gevoel terwijl ik overdag echt kan blijven eten. Ook de nachten zijn zwaar ik slaap normaal op mijn buik en dat is nu niet meer prettig. als ik op mijn zij lig moet ik om het kwartier naar het toilet net of er iets op mijn blaas ligt te duwen. :cry:

20. annn

annn Actief lid

5 jan 2007
    199
    0
    0
    zwolle
    he dames!

@ mooie echo's :
    fijn dat jullie je mama's zo gerust stellen en blij maken!

@ zwangerschapskwaaltjes:
    niet te lang je mama blijven plagen, he!

@ de eerste mooie buikjes:
    dat wil ik ook!

@ iedereen:
    welterusten!

xx

Deel Deze Pagina