Ik laat de 20-weken echo wel doen. Ik heb zelf een aangeboren afwijking aan mijn nier waar ik pas vorige zomer achter kwam. Nu is die nier eind vorig jaar verwijderd, omdat hij helemaal niets meer deed. Deze afwijking (vernauwing in het buisje tussen nier en blaas) kunnen ze al zien tijdens de zwangerschap en kunnen daardoor tijdig ingrijpen. Dan is het een kleine operatie waar er een shunt wordt geplaatst in dat buisje. Zo kan de nier gespaard blijven. Het is wel niet bewezen erfelijk, maar mijn uroloog en nefroloog zeiden dat ze het toch wel vaker binnen 1 familie zien. Dus alleen om die reden al: ja, ik ga voor de 20-weken echo. Daarnaast vind ik zo'n extra echo ook wel leuk. We hebben besloten om niet die nekplooimeting / triple test te doen. Het is inderdaad een kansberekening. Ik ken een verhaal van een vrouw de een hoge berekening (1 op 35) had en die dus is gegaan voor de punctie. Daardoor is het kindje overleden. Na obductie bleek het kindje helemaal gezond te zijn. Dat is wel een erg extreem en heftig verhaal, maar dat blijft me toch steeds bij. Mooie echo's weer!
Ik had gister weer echt zo'n hormonen-actie! Ik reed gister langs de visboer en had zo'n ontzettende zin in vis dat ik ben gestopt voor een lekker visje. Ik had voor 's avonds gebakken aardappelen op het menu met een salade, asperge-ham rolletjes en nog wat prei. Ik dacht hmmm een lekkere zonnevisfilet daar zit geen graat in. Nou zitten we gisteravond aan tafel wat denk je....1 hap en ik dacht dat ik over m'n nek ging zo vies vond ik het Normaal hou ik hier erg van ,maar gister was het echt vies Mijn mannetje natuurlijk lachen (hij noemt me dan een hormonenfabriek ) @lvdwerf kan het misschien zijn dat je op maandag zo'n last hebt ,omdat je in het weekend veel minder rust hebt? Dat was mijn 1ste logische gedachte die bij me opkwam toen ik je bericht las. Anders zou ik het ook niet weten. Wij krijgen ook een erg druk weekend! Ons dochtertje wordt zaterdag 2 jaar! En ik volg zondag en word dan 27 dus dat wordt het hele weekend bezoek, en vlaai en taart eten Ik zal maandag ook wel voor pampes liggen (of hoe zeg je dat ) 8)
Dag Marieke, ik heb ook wel eens een harde buik, maar voor mijn gevoel komt het meer door lucht in mijn darmen. Het is niet dezelfde spierpijn zoals als ik mijn buikspieren train. Ik heb ook een vraagje. Ik heb wat last van obstipatie deze week, en nu verloor ik de laatste 2 keer dat het lukte naar het toilet te gaan (was wel hard zeg maar) wat rozerood slijm uit mijn vagina. De dag erna had ik wat bruinige afscheiding. Heeft iemand hier ook wel eens last van gehad en moet ik me zorgen maken?
Goedemorgen meiden! @Denisse: mooie echo hoor! Prachtig gezicht blijft het steeds! Wij hebben besloten om de combinatietest ook niet uit te voeren. We behoren niet tot een risicogroep, hebben in onze familiekring ook geen leden met syndroom van Down. Volgens ons dus geen reden om deze test te doen. Als het dan een kindje met syndroom van Down zou zijn, so be it. Liefs, Divanaatje
Hoi allemaal, ik heb gisteren mijn echo gehad en alles was goed! Super hoor om te zien dat er een hartje klopt in je buik! Ik ben helemaal blij, en mijn man is ook supertrots. Nu moet ik er vandoor, tot later! Maris
goedenmorgen allemaal het is lente! nu nog even wat energie hebben en dan is het helemaal mooi super die mooie echoos fijn om te zien dat het met iedereen de goede kant op gaat hoop zo dat ik de eerste 12 weken ook doorben
goedemorgen allemaal Wat een verhalen weer. en nog een paar mooie echo's heb ik gezien. Ook weer veel vragen. Ik heb ook af en toe last van harde buiken. ik denk dan mmmh is veel te vroeg al voor een harde buik. even ontspannen doet wel wonderen. @ ready ik zou me er niet ongerust over maken zou kunnen door de doorbloeding nu allemaal wat beter is. @ bolletje hahaha heb ik nu ook regelmatig denken aaah daar heb ik zin in en als je het ruikt bijna over je nek gaan. Volgens mij wordt de 20 weken echo door de VK aangevraagd en is het verplicht, ook voor de meting van de boten, kijken of het goed groeit. Of alle organen zijn aangelegd. Kan me niet herinneren dat ik ooit daar een keus in heb gehad. De 20 weken echo geeft de Vk heel veel info. Je moet rond deze tijd ook weer bloed laten prikken. Kan bij elke vk natuurlijk weer anders zijn. volgens mij gewoon eens goed overleggen met je VK. Wij laten wel een pretecho doen. De laatste zwangerschap en heb het nog nooit laten doen. Dit is ook de eerste keer dat ik het geslacht wil weten.
LOL Wat een herkenbare verhalen weer van iedereen! Ik ben ook een echt hormoonfabriek. Iets wat ik het ene moment helemaal zie zitten, ga ik vijf minuten later van over mijn nek. Manlief doet zijn best om er op in te springen, maar dat is bijna onmogelijk! @Ready; geen zorgen meid. Ik heb dat ook. Komt doordat je meer druk zet door de obstipatie. Is waarschijnlijk gewoon een gesprongen bloedvatje. Mijn nachtrust is ook ernstig verstoord. Ik moest nooit 's nachts plassen en nu......*ZUCHT* Ik blijf naar beneden lopen (helaas zijn we niet gezegend met een toilet boven). Ook op mijn buik slapen lukt niet, want dan heb ik last van mijn rug, op mi,jn rug heb ik last van mijn buik. Pffff, best lastig. Mijn vriendin raadde aan om met een voedingskussen te gaan slapen, dus ik denk dat ik die van haar van de week op ga halen. Nu snel afronden, want ik ga ff naar de huisarts. Wordt vervolgd...
Goedemorgen dame's Pfft ik wil ook mijn eerste echo hebben! :x :x De pilletjes van de dokter tegen de misselijkheid werken redelijk. Krijg alleen geen hap warm eten door mn keel. Moet niet aan aardappelen en groente's denken! Voel me daar best schuldig over dat ik nu niet zo heel gezond eet. Zou ik de VK kunnen bellen om mijn echo iets eerder te kunnen laten plannen?
goede morgen dames Wat kunnen jullie kletsen zeg poe Wat een mooie echo's weer allemaal, ik moet nog 6 dagen wachten ben dus aan het aftellen. Ik laat de 20 weken echo wel doen, maar geen nekplooi meting. Hier is het stralend weer vanmorgen maakt een mens weer vrolijk 8) @martine Bedoel je het boek 9 maanden dagboek van Marianne Amelink : : Ik voel me nog steeds goed alleen zak s'avonds als een plumppudding in mekaar :-s en me (.)(.) doen sávonds zon zeer. Maar als dat alles is mag ik niet klagen. Als ik sommige meiden hoor die zo misselijk zijn heb ik daar echt medelij mee Knuff voor alle meiden die misselijk zijn en ik hoop dat jullie je snel weer beter voelen. Dit was het wel weer even voor nu. gr Marianne {|= (speelt voor iedereen een zonnig liedje)
Nou, hier ben ik ook weer een keer...druk druk druk gehad de laatste dagen. Gelukkig geen slechte berichten meer gelezen de laatste paar blz! Denise en Lient; gave echofoto's hoor. Toppie dat alles goed was! Maris; fijn dat ook jou echo er goed uitzag meid! Hele opluchting he! Wij laten ook geen nekplooimeting doen. ik hou niet van onderzoeken waarbij je daarna nog steeds geen echte duidelijkheid hebt! En daarnaast zou ik een downkindje ook absoluut laten komen. Verder voel ik me prima. Mijn buik begint uit te puilen Ik kan niet wachten tot ie echt gaat groeien! Wordt weer eens tijd voor een fotootje... Nog een kleine week en dan heb ook ik mijn eerste mijlpaal gehaald...de 12 wkn. Volgende week woe hoop ik met de doptone het hartje te gaan horen bij de vk. Mams en schoonmams gaan mee, want mijn mannetje vertrekt za voor 10 dgn naar Japan vanuit zijn werk Zo dat was weer even mijn illegale bijdrage vanaf het werk...tot gauw maar weer
Ow ja...HET IS LENTE Heerlijk he! De 20 weken echo krijgen wij ook standaard. Vind ik wel supers. Ik wil het geslacht wel graag weten, maar mijn ventje niet... Pretecho werd door onze vk afgeraden. Zij gaf aan dat het vaak veel onrust schept, omdat daar dan bepaalde uitspraken worden gedaan over grootte, mogelijke afwijkingen, enz, waar zij dan weer uitleg over moeten geven... Verder zijn ze megaduur, wat de vk ook belachelijk vindt. En zij geeft aan dat ze niet meer echo's dan nodig zou willen maken (20 wkn vindt ze wel nodig, om te kijken of alles goed is). De baby zou een echo qua geluid nl horen zoals wij een intercity van heel dichtbij horen langsrijden. Dat wil ze de baby niet onnodig aandoen. Ik vind doe 3 d echo's altijd wel gaaf om te zien, maar snap haar verhaal op zich ook wel. Ben er dus nog niet over uit wat we doen. Bovendien, wanneer zou je die dan doen als je met 20 wkn ook al een echo hebt?
goedemorgen meiden! hier alles goed.. gisteren en vanmorgen geen wc bezoek gehad!gelukkig maar... maar heb wel sinds vanmorgen wat kleine krampjes onder in me buik.. En mijn borsten doen gelukkig zeer.. maar nu ga ik me weer ongerust maken.. nog 2 weken tot de echo.. pfff 2 heeeleee lange weken!
@ Xenas ik vind het ook nog heeeel lang duren :x Net de vk gebelt en die gaat morgen voor me kijken of ik misschien iets eerder kan voor een echo..... [-o<
ohh spannend astrid.. ik kan niet eerder helaas haha we gaan zaterdag nog een weekje naar de sneeuw! en dan die dinsdag erop heb ik hem.. dus hoop dat volgende weke lekker snel gaat haha1
Bij mij heb ik de keuze tussen een 20 weken echo (screeningsecho) of een pretecho rond die tijd. De VK doet beide niet zelf. Zij gaf ons zelf de keus. Aangezien ze er duidelijk bij vertelde dat je bij de pretecho ook wel te horen krijgt als er iets mis, doen wij liever de pretecho. Ik vind het ook beter om niet te gaan speuren naar afwijkingen zoals ze dat doen bij de screeningsecho. Ik moet er ook niet aan denken dat je daarna nog 20 weken in spanning zit, terwijl alles misschien wel goed blijkt te zijn als de beeb er eenmaal is. En mocht er echt een ernstige afwijking zijn dan zien ze dat dus ook wel op de pretecho. Wel raar dat sommige van jullie daar geen keus in hebben. Ik hoef trouwens volgens mij dan niet weer opnieuw bloed te prikken. Ik geloof dat dat alleen is als er iets bijzonders is (resus negatief of zo). Verder gaat alles wel lekker. Ik ben nog wel veel misselijk, maar er valt mee te leven. Liefs Laura
Goedenmorgen, Hier gaat alles wel redelijk, ben voornamelijk 's avonds licht miselijk En m'n (.)(.) doen me zeer, 's avonds en 's ochtends wanneer ik wakker wordt. Vanavond vertellen we het goede nieuws aan onze vrienden. Mij vriend heeft een t-shirt met daarop een tekst afgedrukt: Help! Mijn vriendin is zwanger. Hij gaat net alsof doen dat hij het warm heeft en trekt zijn trui dan uit. Ben erg benieuwd hoelang het gaat duren totdat het eerste kwartje valt.
Hallo meiden, Daar ben ik weer, terug van de dokter. Mijn urine (ketonengehalte) was gelukkig goed. Ik heb andere zetpillen gekregen tegen de misselijkheid (nee niet die van mijn vriendin, ik kijk wel uit! ). Ik moet vanmiddag bellen. Als ik me dan niet beter voel en niet meer eet en drink, dan moet ik weer terug naar de gyn. Grote kans dat ik dan weer opgenomen wordt. Ik hoop dus dat deze zetpillen beter werken, want ik zit niet echt te wachten op nog een ziekenhuisopname! @Choco; wat een grappige manier om het te vertellen! Ik ben erg benieuwd naar de reacties! @Marianne30; bedankt voor je zonnige liedje! Erg gezellig! Ik heb niets meer van Avalon gehoord na mijn PB-tje. Ik maak me toch wel erg zorgen om haar! Liefs, Maartje
Ik ben ook benieuwd hoe het met Avalon gaat..is niks voor haar om zo lang weg te blijven... Ik ben nog steeds misselijk en heb nog steeds pijnlijke borsten, maar hoort erbij he! Ook heb ik steeds ontzettende zin in frites.....erg he! Eeet ook wel gezond hoor, maar extra heb k altijd zin in frites maar ik geef er eigenlijk bijna nooit aan toe....maar als ik het eet...genieten! haha had ik eerst nooit zo erg zeg! Hebben jullie dat ook dat je veel en vaak moet kokhalzen? Kan zijn van dingen die je vind stinken maar ook als ik iets aan het eten ben...of as ik aan vis denk.....bah! Ik heb vis altijd onzettend lekker gevonden, maar dan ook echt heel erg lekker! Nu moet ik er niet aan denken....is sinds paar weekjes....baal er wel van want makreel is bijvoorbeeld harstikke goed zoiezo maar ook bij zwangerschap is het ook erg goed....moet e rnu echt niet aan denken maar je hebt ook visolie capsules ofzo speciaal voor zwangeren vrouwen..misschien dat dat wel iets is..nu slik ik nog foliumzuur.. Hebben jullie ook wel eens maagpijn? Ik merk het dat ik het krijg als ik jus d orange heb gedronken dus denk dat het daardoor komt bji mij....heel vervelend.. Liefs Sylvia