Oktober 2008 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door mamajanneke, 29 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Hoi me,
    Eindelijk heb ik even gelegenheid om te komen posten en daar wil ik even gebruik van maken en ik wil dan ook allereerst mienie heel veel sterkte wensen vandaagn!

Hier begint een beetje rust te komen. Dylarius huilde heel erg veel en ik ben hiermee naar de huisarts gegaan. Ik voelde en hoorde aan zijn huil dat hij pijn had en we lopen nu bij de kinderarts. Ook doen we aan babymassage en heb ik een bepaald patroon moeten doorbreken. Hij ging na de bv telkens bij mij slapen en als ik m dan weg legde dan schrok hij naar 5 tot 10 min. wakker en huilen....
    schrik geeft adrealine, en daardoor was hij dan klaar wakker en ook heel veel krampen waardoor hij steeds maar wilde drinken en daar dan weer krampen van kreeg. Nu laat ik hem om de 2 en half a 3 uur effectief drinken en leg hem wakker in zijn ledikantje en ik moet echt zeggen dat dat beter gaat.
    Hij heeft ook een extreem droge huid en heeft daar misschien ook wel last van. en donderdag word er een echo gemaakt van zijn nieren, omdat 1 kant van zijn buikje heel erg bol blijft. nu twijfelde de arts of dit uitzetting vd maag was of de nieren, dus zeker voor t onzekere. ook omdat in de zwangerschap ook al een geconstanteerd was dat hij iets te grote nieren had.
    Verder is Dylano ziek en heeft hij een ab kuur gekregen na ruim een maand flink verkouden te zijn.

Casedy welkom.

Verder weet ik het allemaal niet meer, vind het moeilijk om jullie bij te houden.

2. Mikatjuh

Mikatjuh Bekend lid

24 feb 2008
    536
    0
    16
    Apothekersassistente
    Dronten
    Hoi!

Vanochtend met ons mannetje naar het consultatiebureau geweest. Meneer weegt nu 4620 gram en is 56cm lang. Verder was zijn APK helemaal goed, en mag hij dus 29 december zijn eerste prikjes. Niet dat hij daar blij mee is.

Wat ik wel slecht vond is dat we bij een arts waren die nauwelijks Nederlands sprak. Verder wel een heel aardig mens, maar onze vragen werden niet echt beantwoord. :(

Zat een beetje met de borstvoeding. Yorick heeft echt dagen gehad dat hij elke 1 1/2 uur kwam voor voeding. Niet te doen, dus hebben we zelf maar besloten om bij te gaan voeden met Nutrilon. We merkten echt verschil. De keren dat we borstvoeding gaven (afgekolfd in flesje) kwam hij elke 2 1/2 uur en met de Nutrilon elke 3-4 soms 5 uur. Veel beter, maar volgens de arts geven we veel te veel nutrilon (3x120cc/dag) en moeten we dat nu gaan afbouwen en meer aan de borst leggen. Zucht... Dat hebben we dus vandaag geprobeerd, en dus de hele dag met een gillende Yorick gezeten. :(

Vanavond maar weer Nutrilon geprobeerd, en nu ligt hij heerlijk met een vol rond buikje te slapen. Heb nu maar besloten om helemaal de borstvoeding af te bouwen. Blijkbaar is het voor hem niet voldoende. Ik ben echt helemaal gesloopt na zo'n dagje en ik zie het niet zitten om straks als Mark 6 weken weg is, het in mijn eentje zo te doen.

Kinderen op flesvoeding hebben geen Vitamine K druppels nodig, maar hoe zit het eigenlijk met de Vitamine D druppels?

Morgen gaan we lekker met z'n tweeën uit eten, voor het eerst sinds Yorick's geboorte. Oma kon niet wachten om op te passen. :) Wel lekker om nog even met z'n tweetjes erop uit te gaan voordat Mark weggaat.

3. lotte27

lotte27 Bekend lid

6 aug 2007
    747
    0
    0
    Verzorgende I.G.
    Capelle aan den IJssel
    hoi meiden,

@casey: ik geef half bv, half fv. Dit omdat ik me ook echt een koe voelde. Ik heb wel een schema, want Eline komt nog steeds erg vaak. ( ongeveer 8x per dag) Schema is als volgt: 03.00 uur fv, 06.00 uur bv, 09.00 uur bv, 11.00 uur fv, 14.00 uur bv, 17.00 uur fv, 20.00 uur bv, 23.00 uur bv. Eline is nu 6 en een halve week oud en slaapt nog niet door. Al heeft ze vanacht voor het eerst ons 4 uur lang laten slapen JIPPIE

@Mieni: nog sterkte voor vandaag. Blijft toch iets waar je heel je leven lang aan blijft denken. Hoop dat je de dag goed doorgekomen bent.

@Blub: vervelend van je jackie, het is zo erg als je dieren dood gaan. Je weet dat het ooit komt, maar het verzacht de klap niet.

@Bianca: he buddy, jeetje wat zal jij geschrokken zijn. Echt vervelend voor je. Gelukkig hoorde je het.

@zico: Eline heeft ook allemaal pukkeltjes in het gezicht. Ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon acne is. Maar als je je ongerust maakt, gewoon de huisarts bellen.

@kiezeltje: Eline stopt ook niet met huilen. Die kan dus gewoon een uur achter elkaar huilen. Hierna is ze wel lekker moe. Meestal huilt ze als ze echt honger heeft. En als ze dan gegeten heeft, (na het uurtje huilen) is ze zo moe dat ze gelijk in slaap valt. Ik heb nog een kind en kan gewoon niet op elk kikje reageren. En soms laat ik haar ook huilen omdat ze alleen maar met mijn tepel aan het spelen is i.p.v. eten. Dan is ze gewoon aan het uitproberen. (ja echt waar, mijn baby probeert al uit... )

Verder weet ik het even niet meer. Hier gaat het goed. Ben toch wel erg bang dat ik zwanger ben, en ik kan woensdag testen. Dus ben benieuwd. Als het zo is, is het zo. Maar liever niet. Ja ik weet het, het is mijn eigen domme fout... stomme ik (en stomme man) Maar ik laat het jullie weten.

Iedereen prettige avond en hopelijk goede nachtrust.

Groetjes Lotte

4. Mikatjuh

Mikatjuh Bekend lid

24 feb 2008
    536
    0
    16
    Apothekersassistente
    Dronten
    Casedy Als wij met Yorick ergens heen gaan, dan neem ik of afgekolfde melk mee, of gewoon Nutrilon poeder en gekookt water, zodat je een flesje kan maken.

5. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland

Vitamine D druppels hebben ze ook niet nodig met fv, heb ik begrepen van het cb.

6. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    He hallo meiden,

Even mijn gezicht weer laten zien hoor, en een berichtje posten.

Allereerst Mieni heel veel sterkte toegewenst.

Over douchen, wij nemen lars alle dagen mee onder de douche. Hij word dr zo heerlijk soezelig van. En kan lekker slapen na zijn douche avontuur. Hoe wij t doen? Mijn man gaat onder de douche, ik was Lars dan op de commode, wikkel m dan in de hydrofiel waar hij op ligt. Dan breng ik m naar mijn man. Hij neemt Lars dan heerlijk tegen zich aan. Vanavond viel Lars zelfs in slaap bij mijn man op de arm..........zow lief...:)
    Nou ja, en op gegeven moment dan neem ik Lars weer over in de wikkeldoek, en droog hem op z'n kamertje dan af. Dan kan hij lekker in bedje slapen tot 23.00. Dan is t tijd voor de laatste fles.

Lars slaapt nu sinds donderdag of vrijdag (dat weet ik zo niet meer) door.
    Krijgt om 23.00 laatste fles dan slaapt hij tot 07.00. Ben zo trots op hem. Zijn schema is nu 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00. En dan 150 cc + 5 schepjes. Ik ga hem nu denk ik maar naar 22.00 (laatste fles) proberen te krijgen. Ik vind 23.00 zelf een beetje laat. Zit vanaf 22.00 eigenlijk al dat ik wel naar bed wil, maar ja dat heeft dan weer weinig nut omdat Lars dan nog een fles moet.

Morgen wil ik de huisarts eens even weer bellen. Ik heb zo t idee dat Lars niet meer voldoende heeft aan de medicijnen voor de reflux. Hij begint weer vaker te spugen, bellen blazen, kokhalzen en boeren. Eens zien wat de huisarts zegt. Maandag moeten we weer naar CB....bah dan krijgt hij z'n eerste prikjes.

Zo, dit was mijn verhaal voor nu eerst wel weer. Ik zal morgen even vertellen wat de huisarts heeft gezegd. Trusten allemaal.

7. Linda1980

Linda1980 Fanatiek lid

30 mei 2006
    1.356
    0
    0
    Blub: Ik heb afgelopen vrijdag ook die Yaz pil voorgeschreven gekregen van de gyn, hij moest besteld worden bij de apotheek, omdat ze 'm daar nog niet eens hadden! Vanmiddag opgehaald en ik ben benieuwd! Hij ziet er wel hip uit, dat doosje :D

Truus: Lekker hoor! Dat Lars zo goed doorslaapt nu! Jouw schema qua tijden loopt gelijk met die van mij, alleen heb ik er nog een nachtvoeding tussen zitten ;) .... Succes bij de huisarts morgen!

Mikatjuh: Lekker voeden zoals je bezig was hoor meis! Blijkbaar heeft Yorick het gewoon nodig! Kunnen ze daar wel gaan zeggen dat het te veel is, maar jij ziet toch zeker zelf wel dat 'ie het nodig heeft?! Veel plezier morgen saampies!

Lotte: Oei, dat was waar ook! Was het alweer vergeten, maar je bent dus nog steeds niet ongesteld geworden?! Nou meis, sterkte voor woensdag!

Mamajanneke: Goed weer wat van je te horen! Spannend hoor, die echo donderdag! Beterschap ook voor Dylano....

Zo, morgen ga ik voor het eerst sinds de geboorte van Quinten een dagje de hort op! Ik heb er echt zin in! Samen met m'n moeder ga ik naar de Margriet Winterfair in de Jaarbeurs in Utrecht. Doen we ieder jaar. M'n man is vrij, dus die bijft gewoon thuis bij Quinten, z'n eerste, echte papa-dag ;) ....

Quinten was vandaag trouwens voor het eerst echt een hele tijd achter elkaar (ruim een uur) klaarwakker en vrolijk aan het brabbelen en lachen dat hij naar me deed joh! Ik werd er gewoon weer een beetje emo van! Vanavond heeft hij nog niet echt veel zin om te slapen, ik ga 'm zo z'n flesje geven en kijken of hij dadelijk wel naar bedje wil.

Truste allemaal en tot morgen!

8. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    @Joli, Dank je wel! Ik laat t donderdag wel weten als ik er aan toe kom.
    Heerlijk he dat de kleintjes nu wat wakkerder blijven en lekker lachen en teuten he. Ik kan er ook zo intens van genieten.

@truus, wat slaapt lars lekker door zeg.

9. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    He meiden,
    wat is er veel geschreven en wat ben ik al weer veel vergeten ahah..

ik las iets over:
    lipblaasje: wat er al gezegt word...maar ook: zit hij aan d ebovenkant in het midden van de lip? dan is dat van het drinken...

Over bv en een verjaardag: ik geef gewoon bv in de woonkamer ;) maar ik snap dat niet iedereen zich daar prettig bij voeld,je zou kunnen vragen of je ergens even rustig mag voeden,bijv boven? anders kom je nergens meer joh!

Ik wa sgister echt gesloopt en ging al om 2000 uur naar bed...had ook nog een ongelukje met Noa.
    haar hoofdje dummelde naar voren en ze kwam precies met haar oog op mijn duim..met een nagel(tje)ik heb lopen janken van de schrik ,want het ging echt hard en lomp.ze schreeuwde de hele boel bij elkaar en ik kon natuurlijk toen haar oogje niet zien...nu is er gelukkig niets te zien dus hebben blijkbaar geluk gehad..pfff wat voelde ik me schuldig zeg,..heb haar lekker met me onder de douche genomen om te troosten ;)

Morgenavond ga ik voor het eerst s ávonds naar een vriendin,dan gaat rich een flesje geven..aangezien ik hem vandaag eerst een keer wil laten oefenen(heb zelf al een keertje ene beetje geoefend en ze pakt de fles goed) moet ik vandaag wat afkolven voor hem.
    morgen gaat me dat niet lukken en zal er kunstvoeding in oeten..vind ik wle een beetje jammer.
    in het begin kreeg ze bijvoeding en dat ging goed.
    nu las ik laatst dat iemand zei dat ze van 1 keer kunstvoeding het beschermende laagje in de darmen van bv weg gaat? en dat het 6 weken duurd voordat dat weer hersteld is?
    Heb het eigenlijk nog nooit gehoord en vraag me af of dat zo is.

een volgende keer zal ik echt wel kolven en een voorraadje aanleggen..maar ik doe het nu maar zo..ik wil er echt graag even uit,zit er een beetje door.
    Wat vinden/weten jullie daarvan?

10. lotte27

lotte27 Bekend lid

6 aug 2007
    747
    0
    0
    Verzorgende I.G.
    Capelle aan den IJssel
    Allwomen: Kan me niet voorstellen dat van flesvoeding de darmenlaag weg gaat. Er zijn zoveel kinderen groot geworden met fv, en dan zouden die allemaal darmproblemen moeten hebben. Ik heb er iig nog nooit van gehoord. En 1x flesvoeding zal wel niet zo snel een aanslag hebben op de darmen.

Groetjes Lotte

11. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    @ Allwoman: ontelbare baby's zijn al groot geworden op kunstvoeding. Noa heeft veel meer aan een mama die uitgerust is en haar gedachten eens kan verzetten, dan een mama die thuis wegkwijnt door de borstvoeding. Voor dat ene keertje dat ze flesvoeding krijgt, hoef je je toch absoluut niet schuldig te voelen! (ik vind trouwens dat niemand die flesvoeding geeft, zich schuldig moet voelen).

Gisteren een heel moeilijke dag gehad met Lore. Sinds zondag was ze weer wat lastiger en ik dacht dat ze een sprongetje aan het maken was, maar gisteren werd het pijnlijk duidelijk dat het door haar reflux kwam. Ze heeft de hele dag liggen krijsen en was echt ontroostbaar. Alle symptomen van verborgen reflux waren plots terug. De medicijnen (die ik eerst had afgebouwd en daarna mee gestopt was) geven we dan maar weer. Ik vind het erg dat ze terug aan de medicijnen zit, maar liever zo dan dat ze moet afzien. Ze heeft vannacht wel enorm lang geslapen. Ze heeft eten gekregen om 22u30 en dan pas om 5u15 opnieuw. :confused: Daarna heb ik haar wakker in haar bedje gelegd en heeft ze terug diep geslapen. Ze heeft wat zitten jengelen rond halfacht, maar uiteindelijk kwam ze pas terug om 8u45. Daarnet lag ze half in slaap op mijn schouder, maar toen ik haar in de box legde, ontdekte ze haar mobiel en die probeert ze nu te verleiden :).

Oh ja, ik ben er nu vrij zeker van dat de :evil: er al terug zijn. Al die praatjes over volledige bv en nachtvoedingen en het uitblijven van menstruatie, gaan bij mij dus niet op. Ik denk dat ik maximum drie dagen "vrij" heb gehad tussen het vloeien van de bevalling en de duivels. Maar omdat ik niet 100% zeker ben, durf ik nog geen tampons te gebruiken. Leuk is anders :(

12. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Thanks meiden;) het was meer dat ik het zo'n raar verhaal vond over dat beschermend laagje dat bv op de darmen zou geven :S

neej mijn oudste heeft ook gewoon fv gehad hoor,niks mis mee! had alleen niet verwacht nu ik dan wel helemaal in to the borst ben ;) dat ik het jammer vind een fles kunstvoeding te geven hahaha
    Als ze niet al eerder kunstvoeding had gehad als bijvoeding (wanneer mijn bijgekolfde op was)zou ik me wel afvragen of ze geen karmpjes er van zou krijgen ,maar das dus niet het geval.

las trouwens ook dat er borstvoedende moeders zijn die savonds een flesje kunstvoeding geven omdat er beter op slaapt (was dat hier?),..dat kan dus blijkbaar ook nog :)

13. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Jee Kibi,dan heb je idd ook bijna geen "vrije"dagen gehad tussen de nabloeding en deze!

14. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Hoi meiden!
    Allwoman, vind het maar een vreemd verhaal hoor! Kan me niet voorstellen dat een kunstvoeding zoveel "schade"aan zou richten. Weet uberhaupt niks van een beschermlaagje bij borstvoeding, maar dat kan aan mij liggen. Lekker kunstvoeding erin en genieten van je avondje weg!

Kibi, ik werd ook een dag of drie nadat ik stopte met de volledige bv alweer ongesteld. Met andere woorden, als ik doorgegaan was met de bv was ik ook ongesteld geworden. Flauw he?! Sowieso raden ze tampons af tijdens de eerste menstruatie na je bevalling. Ik gebruikte ook maandverband (joepie a jee!).

Mamajanneke, intensief tijdje achter de rug dus! Goed je hier weer te zien meid.

Joli, lekker een dagje weg! Ik ga de 14e met vriendinnen naar de efteling, dan heeft Sulja zn eerste papa-dag. Heb er ook al helemaal zin in.

Truus, heerlijk...nachtrust! ;)

Mikathuh, kinderen die meer dan 350 cc kunstvoeding op een dag krijgen hoeven geen vit K en vit D druppels te hebben.

Casedy, toen ik nog bv gaf, kreeg Zoë als ik er bv niet was ofzo gewoon een flesje friso hoor. Kan best gecombineerd worden. Maar als je liever bv geeft, kan je toch ook gewoon even vragen of je boven ergens kan voeden? Of gewoon in de woonkamer, maar dat vind niet iedere mama prettig om te doen...Beetje je eigen weg in vinden.

Lotte, toch spannend. Ik hoop dat je negatief test. Gek he....vorig jaar om deze tijd hoopte je op een positieve test en nu op een negatieve.
    Wij hebben best veel moeite gehad om zwanger te worden (en te blijven) ik vind het gewoon eenbeetje raar om anticonceptie te gebruikten nu! Hahahaha!

Wij zijn net bij de kinderarts geweest. Vanwegen de diarree moesten we langskomen. Maar in een week tijd is ze weer 200 gram gegroeid! Dat is hartstikke goed natuurlijk! Ze spuugt ook veel minder. ZOndagavond kwam wel weer de hele fles eruit, maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval geweest zijn. We moeten nu tot zaterdag doorgaan met de augmentin. Vanaf zondag starten met onderhoudsdosis andere antibiotica en aanstaande wonesdag wordt Zoë weer een dagje opgenomen voor een mictiecystogram. Dan spuiten ze via een catheter contrastvloeistof in de blaas en daar worden dan foto's van gemaakt. Er is 25% kans op een aangeboren afwijking waarbij de urine terugvloeit naar de nieren.
    Nou ja...we zullen zien! Zoë is in ieder geval de laatste dagen heel erg vrolijk, ze spuugt weinig en ze slaapt ineens veel meer.
    Ik ga is even kijken wat er gebeurd als ik dr flessen van 150cc ga geven met 5 schepjes voeding. Heb nl het idee dat ze als dr fles leeg is best nog wat zou lusten. Ze krijgt nu ook nog 7 voedingen per dag, misschien dat ze de nachtvoeding over gaat slaan als ze overdag wat meer krijgt. Vanncaht heeft ze trouwens doorgeslapen. De late voeding was een uurtje later dan normaal, om 12 uur en ze kwam pas om 6 uur weer. Lekker hoor! Zou fijn zijn als dat doorzet, maar ze heeft tnt 2 keer eerder een nachtje doorgeslapen en daarna komt ze dan toch gewoon weer wel 's nachts, dus ik reken nergens op.

15. casedy

casedy Actief lid

25 feb 2007
    256
    0
    0
    @ zena Dat flesje gaf je dus alleen als je weg ging.
    Zit er nu over te denken om lars 's avonds maar gewoon mee te nemen.
    Het is toch dichtbij en als het niet gaat ga ik gewoon naar huis.
    Maar merk wel dat ik steeds beter tegen het huilen kan.

@allowoman dat zou wel ideaal zijn als je fv geeft 's avonds en ze slapen de nacht door.
    ga dat over een week maar eens proberen.
    Dan heb ik een maand bv gegeven.

16. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    even snel want me kleine meid huilt, ik kom net bij de ha vandaan en gelukkig zijn de lipblaasjes geen spruw of iets anders, waarschijnlijk zuigt ze gewoon te hard waardoor ze de blaasjes krijgt.

Ben meteen bij cnsultatiebureau geweest en mevrouw weegt nu 3810 dus is mooi aangekomen.

17. zico

zico VIP lid

28 sep 2006
    6.336
    0
    0
    belgische kempen
    We hebben sterre vandaag weer eens gewogen en ze weeg 4 kg

18. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    @casedy, leuke naam hebben jullie bedacht.

@zena, succes en sterkte met Zoë in het ziekenhuis. Ik hoop voor jullie dat er niks aan de hand is.

@all. Kan iemand mij uitleggen wat nou eigenlijk een sprongetje is. Dat is me tot op heden niet echt duidelijk.

Ik heb vanmorgen contact met de huisarts gehad. Mijn idee was om Lars zijn medicijnen te verhogen omdat hij weer last heeft van de reflux. Nu vond de huisarts dat geen goed idee. Ik moet nu proberen om z'n tabetje te delen en het in 2 keer te gaan geven. Dus 's morgens en 's avonds een halve.
    Nou ja, kan het natuurlijk altijd proberen.

Ben voor het eerst weer ongesteld geworden na de bevalling. Gadsiedarre. Was ik maar weer zwanger :) . Dit vind ik ook maar niks. Waren jullie de eerste keer ook heviger dan voor de zwangerschap?

19. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Heej Meiden,

Ik ben er even wat minder de laatste dagen.. ik lees wel alles maar reageren is lastig..

Helaas gaat het toch nog niet goed met Jamal.. Momenteel drijft hij me ook echt tot wanhoop.. Ik schaam me bijna dat ik het moet zeggen..
    Jamal huilt de laatste dagen echt veel.. hij zit niet lekker in zijn vel en niets helpt..
    Soms helpt het als je hem bij je neemt en wordt hij rustig maar vaak werkt ook dat niet.. Het enige dat helpt is eten geven.. Daarom zitten we nu weer om de 3 uur.. Hij krijgt nu om de 3 uur 100 CC water met 3 schepjes voor hongerige baby's en 1 schepje JBPmeel... Je zou toch denken dat het genoeg is..
    Nou, meestal heeft meneer na 2 uur alweer honger en is niet stil te krijgen..

Ook merk ik dat mijn man hem veel sneller stil krijgt dan ik... dit is vanaf het begin al zo en ik WEET gewoon dat het met de keizersnee te maken heeft..
    Toen Jamal geboren is was mijn man gelijk bij hem en heeft hem de eerste 1,5 uur bij hem gehad.. We merken dan ook dat hij sneller reageert op mijn man zijn stem en aanwezigheid... Voel me er echt zoo kut door.. Maar het is niet anders..

Al met al zit ik dus weer een beetje in een dipje de afgelopen dagen.. Ik hoop dat Jamal zich snel weer happy voelt want dit is ook niet leuk op deze manier.. Ik kan gewoon niet van mijn kind genieten... :(

20. casedy

casedy Actief lid

25 feb 2007
    256
    0
    0

Deel Deze Pagina