@leoniiee; Ik ben ook 19 en overwacht zwanger.. maar het is nu heeel erg welkom. Vandaag intake gehad en eerste echo.. kon ze niks vinden ( uitwendig) alleen een vruchtzakje wat overeen komt met 6.5 tot 7 week. het was namelijk 22mm. Ik ben dan ook wel 100 kilo dus miss daarom dat je het moeilijker ziet.. nou moet ik volgende week terug komen.. Kan jij niet kiezen voor een andere VK want je moet je er wel op je gemak voelen en het is wel handig als je al een eerdere echo krijgt! ook voor je gevoel!
@Leonie: Over de echo's sinds de combinatie test word aangeboden krijg je over het algemeen de eerste echo eerder rond 9/10 weken. Sommige verloskundige doen de termijn echo eerder. Maar voordat de combinatie test werd aangeboden was een termijn echo met 12 weken heel normaal. Mijn zusje was in 2006 zwanger en kreeg ook haar eerste echo met 12 weken. Je kan overigens wel bij een pretecho bureau een echo laten maken rond de 9 weken. Wat een nare vk zeg....
Hoi Aylin, Dat polaroid bedoelde ik om aan te geven of jullie van die blinkende " op foto lijkende" echo's krijgen. Ik krijg namelijk gewoon echt een papiertje mee, niet een echte "echo" die ik normaal bij mensen in mijn omgeving zie
@Leoniiee: jammer dat de vk zo doet, maar anders laat je toch een pretecho maken? Ik heb dan wel mijn echo met 8 weken gehad (niets medisch, gewoon) en ik kan echt niet wachten tot de 20 weken echo, dus ik wil rond week 14 weer een echo laten maken. Dan maar betaald, so be it @daantje: bij ons is de echo heel slap (wel glanzend, lijkt gewoon fotopapier) alleen heel erg dun.
@ leonie vaak zie je dat je eerder een echo krijgt als je een medische achtergrond hebt, bijv, eerder een miskraam hebt gehad. maar wel raar zeg dat je niet gewoon bij 10 weken een echo krijgt. en idd kan je gewoon naar een echobureau gaan om daar een echo te laten maken, daar heeft de verloskundige niks mee te maken. @ Mh81 volgens mij zijn de waardes in ochtenurine idd hoger dan in middagurine. misschien dat daarom je test wat minder aangaf. ik las net dat sommige mensen vanavond naar de verloskundige moeten, bij ons is dat volgens mij nooit in de avond.. wel handig kan je man ook mee zonder vrij te hoeven vragen
@ Maia; bij mij is het gewoon een geprint vloeitjespapiertje haha, maar als alles maar goed is met de kleine. Ik heb mijn echo wel ingescant, want die is zo kapot dat dun velletje haha. jij hebt trouwens mooie echo's zeg! wat was jou kindje al groot bij 8w3d, wauw.. al 1.97 cm zag ik, super zeg!
@Lana bij mijn verloskundige kan het beiden. Maar omdat mijn dochter op tijd naar bed moet ga ik alleen of met haar in de middag. Mijn man was vorige zwangerschap wel iedere keer mee geweest maar nu met een kleintje die er vroeg in moet liggen is het niet handig. Mijn kindje was gister op de echo 2,11 cm dat is 8 weken en 6 dagen!
tip; pas wel op als je een echo wil laten plastificeren dan verdwijnt het beeld op de echo door de hitte! wist ik ook niet tot het mijzelf overkwam! dom dom
Hey, Wat een rare verloskundige zeg! Ze mogen je op z'n minst wel geruststellen! Ik had in 2004 ook m'n eerste termijn echo met 9 weken bij een andere verlokundige dan waar ik nu heen ga. Deze zei aan de telefoon dat de intake incl. termijnecho tussen de 8 en 9 weken plaatsvindt. Met 12 weken het hartje luisteren (ga dan vragen of ik een betaalde echo mag ivm onze dochter laten kijken), lijkt me ook normaal om termijn te bepalen. Misschien idd een idee om een andere verloskundige eens te bellen en info te vragen? Suc6
@ Leonie; als het je niet lekker zit zou ik haar eens bellen en zeggen '' en wat nu als ik een combinatietest zou willen doen, dan ben ik met 12 weken toch te laat?'' heb je wel info gekregen over een combitest? ik heb die info vorige week al gekregen of heb je al gezegd dat je de combitest wel/niet wilde? stel je hebt er niks over aan gegeven, dan vind ik het erg slecht dat hun je pas rond die tijd laten komen en geen 1 of 2 weken eerder.. vaak moet je al bij 11 weken daarvoor bloed prikken en rond de 12 weken de nekplooimeting. vind het maar een nare VK.. liefs Daantje
@ Aylin oke dan is het idd handiger om lekker smiddags te gaan, mij lijkt het wel lang wachten zo 's avonds laat pas, vooral de eerste keren ik maak meestal voor 10 uur een afspraak lekker vroeg! =D
hebben jullie ook dat jullie je druk maken of alles goed is? vast wel.. ik heb het tot gister eigelijk niet echt gehad, maar sinds gister heb ik weinig/geen last meer van mijn buik, terwijl ik al vanaf het begin ongi krampen heb en hééle hevige darmkrampen en nu niet meer.. die krampen zijn ook niks, maar toch heb je dan een beetje een houvast, ook al kan het dan ook niet goed zitten al heb je die klachten wel.. wat kan een mens zich gek maken he?
Sjee fijn zeg, hoezo het kan morgen nog mis gaan met 8 weken, onze vk zei bij een goede echo 8+1 dat we het konden gaan rondbazuinen, de kans dat het dan nog mis gaat is echt erg klein! Heb je geen andere opties in de regio? Daantje, hier wel fotopapier maar super dun! Blijft die echo eigenlijk zo, of verdwijnt het weer?
Mijn verloskundige liep altijd heel erg uit avonds. Hadden we een afspraak om 19:00 waren we 20:30 aan de beurt. En nu met mijn dochter die om 19:30 erin moet liggen en gegeten hebben is het niet handig. Ik ben zelf ook van de vroege afspraken
Nou idd de echoscopist zei dat ook tegen mij gister! Mijn gyn zei wel dat het de eerste weken theoretisch gezien nog mis kon gaan. Maar bij een kloppend hartje gezien te hebben na de 8 weken de kans dat het mis gaat nog maar 2% is!
@daantje: ik heb ze ook goed opgeborgen want ze zien er inderdaad erg scheurbaar uit. Ja, het was echt heel bijzonder en het viel mij reuze mee hoeveel we zagen! Dank je @echo: volgens mij blijft die wel zo toch? IK heb in mijn babyboek een echofoto van mijn moeder - mij staan. Maar dat is wel wat dikker papier. Ik voel me tegenwoordig wel gerust omdat we met dat Angelsound geval het hartje kunnen luisteren. Zaterdag lukte het en vanochtend weer en dat is echt een supergevoel.
Bedankt voor al jullie reacties! Super! Zit nu te twijfelen wat ik zal doen.. Of bellen voor een pretecho, of morgen naar het vk praktijk bellen en zeggen dat ik hem eerder wil. Maarja dat heb ik al 2 keer geprobeerd en daar doen ze echt zo moeilijk over! Iemand een idee? Minder dan 2%? Wauw! NOu precies.. Weet alleen iemand vanaf hoeveel weken je een pretecho kan laten maken? & Daantje, ik heb ook elke keer de gedachte dat er iets niet goed zit.. Terwijl het aan de andere kant ook wel goed voelt.. Maar ik wil al die pijntjes niet! Bah! Elk krampje ga ik naar de wc om te kijken of ik geen bloed verlies.. En als je vk je dan ook nog eens niet serieus neemt zou je haar toch werkelijk waar wat doen.. Maargoed.. schijnt normaal te zijn!
@ Leonie; ik zou als ik jou was toch om een eerdere echo vragen, jij bent onzeker en mag toch eigelijk wel zelf ongeveer zeggen wanneer je wil komen? en bij 10/11 weken kun je genoeg zien.. ik zou daarvoor geen pretecho betalen, dat kan je beter bewaren voor als je iets langer zwanger bent.. je hebt eigelijk gewoon recht op om te zeggen of je eerder wil of niet.. jou ziekenfonds betaald het immers, niet die van haar.. ze moet gewoon begrip tonen, vooral omdat je al zo onzeker bent, en dan is 4 weken wachten echt té lang, terwijl er nu genoeg te zien is op de echo
@ Daantje.. Eigenlijk heb je helemaal gelijk, als ik lees hoe jij het me nu typt denk ik waarom laat ik me zo makkelijk afwimpelen.. Ik bel morgen gewoon en ik wil de echo gewoon eerder anders ga ik naar een andere vk! PUNT! Dankje..