Witte chocolade/frambozen Eerst maak je het deeg: - 200gram bloem zeven met 100 gram poedersuiker. 100 gr koude boter in blokjes snijden en door de bloem scheppen. Snufje zout, 4 eierdooiers en 2-3 eetl. water toevoegen en alles goed tot een deeg kneden. Maak er een bal van en laat deze afgedekt een half uur in de koelkast rusten. rol daarna het deeg uit tot een lap van 1/2 cm dik. Oven voorverwarmen op 180 graden. Vet een springvorm in van 24 cm en bekleed hem met het deeg. Bak dit blind voor 15 min. Verwijder de vulling en bak het nog 5 min. Laat afkoelen. Vulling: -smelt in een pan 150 gram witte chocolade met 100 ml slagroom. Roer dit tot een egale massa, neem het dan van het vuur en laat het afkoelen tot het wat dikker wordt(hoeft dus niet ijskoud). Roer 350gram mascarpone door het mengsel tot er geen klontjes meer te zien zijn. Kneus de frambozen(200gram) en verdeel ze over de bodem. Schep het chocolademengsel eroverheen en doe het een paar uur in de koelkast. Garneren met frambozen en evt iets van pistachenoten (al doe ik dat laatste nooit want dat lust manlief niet). Is hier altijd een aardig succes bovenstaand recept. Citroentaart 125 gram boter op kamertemperatuur mengen met 250 gram bloem, 70 gram poedersuiker (goed zeven), 2 eigelen, 1 heel ei. Goed doorkneden en hiermee een taartvorm bedekken. Bak dit blind, 15 minuten in 180 graden en daarna de vulling verwijderen en nog 5 minuten verder bakken. (je kunt ook bovenstaand recept voor het deeg gebruiken, dat is het standaard recept, dit is een variant). 5 eieren, 150 gram suiker, 100 ml citroensap en de rasp van 3 citroenen op heel laag vuur zachtjes mengen. Goed doorroeren tot de suiker is opgelost en het wat dikker wordt en ook goed de bodem meenemen. Als het te snel gaat stolt het eiwit, dan kun je opnieuw beginnen, maar je kunt het ook evt even zeven voor het in de taart gaat. Maar gestold ei is dus niet goed Als het gemengd is, 250 gr. Koude boter in stukjes snijden en dit (terwijl het nog op het vuur staat) en een voor een door het mengsel roeren. Niet laten koken. Doe de vulling in de taart en laat dit een paar uur opstijven.
@MF: ik ken niet het hele huidige verhaal, maar wat ontzettend vervelend dat het zo gaat. Je hebt goede stappen ondernomen.
Dankjewel Maia! Ga het morgen gelijk proberen Dat wordt trouwens de verjaardagstaart voor S. Kan ze lekker dekelen hahahaha en dat levert vast ook mooie foto's op
Wat heerlijk dat er meer kleintjes lekker doorslapen! @JMay, wat heeft je meisje een mooie bos haar! @Sammie, ik heb 2 kinderwagens. Mijn oude, een Musty, daar zit Sofie prima in (alleen is die niet geschikt voor de wegen hier, die gebruik ik alleen in de stad). Maar in de wagen die ik vorig jaar heb aangeschaft heb ik hetzelfde probleem. Helemaal plat gaat wel of anders helemaal rechtop, maar dat is ook niet geschikt voor langere stukken. @Maia, marsefond, nooit van gehoord. Ik zal eens opzoeken of ik dat hier ergens kan vinden. @MF, wat knap dat ze los staat!
Hier slaapt S trouwens al maanden door hoor hahaha alleen tijdens de vakantie kwam ze zo'n 2 a 3 keer per nacht maar dat kwam vast door het 'vreemde'. @ Lycka het gekke is ook met mn kinderwagen dat ie niet eens rechtop kan. Hij staat altijd redelijk scheef maar dit kan niet meer rechtop want de bandjes staan al op de kleinste stand. Kunnen jullie me nog van tips voorzien?! We hebben a.s vrijdag de eerste echo, en dan ben ik 10 weken. Tot nu toe weet nog niemand officieel dat k zwanger ben. Ik vind zelf dat je het best al kan zien. zeker mensen die dichtbij staan zien ineens dat ik 'dik' ben terwijl ik juist weer redelijk afgeslankt was. Nou zijn mijn ouders dus op vakantie tot 23 september ( dan ben ik 13 weken). Zal ik ze opbellen vrijdag? Dat vind ik zelf niet zo leuk eigenlijk. Of nog een maand 'geheim' houden zolang dat gaat, want de rest van de familie zie ik natuurlijk wel regelmatig.. Of de rest het al eerder vertellen dan mn eigen ouders? Ik kom er echt niet uit pff Maar mn buikje is er echt al wel.
Ik zou toch proberen te wachten tot je ouders weer terug zijn van vakantie. Ik kan me goed voorstellen dat ze het niet zo leuk zouden vinden als zij het als "laatsten" horen. En als je denkt dat je eerder door de mand gaat vallen, zou ik ze bellen.
@sammie: ik zou ze dan bellen @lycka:marsefond is marsepein en fondant 1:1 mengen. Krijgt dan een prettige structuur om mee te werken, en is qua smaak ook erg prettig vind ik.
#MF het lijkt er inderdaad op alsof je de juiste keuze hebt gemaakt. In ieder geval lijkt het alsof je meid direct wat rust lijkt mee te pakken bij jou vandaan. @Sammie ik zou het ook nadien doen. Niets leuker dan het echt vertellen. En anders je maar even verstoppen onder lange t shirts ofzo is maar voor even. @eten jemig wat komt er een lekker eten voorbij! Hou op meiden krijg ik trek van!! Lees is niet goed voor mijn lijn! @kapper Mja wij twijfelen nog steeds om met Jari te gaan. Ik knip bij zijn oren omdat dat snel over zijn oren heen gaat. Maar de rest moet eigenlijk ook is beetje geknipt worden, zit zo rommelig. Maar vind zijn hannekammetje bovenop wel altijd erg leuk. Heb een stoere vent, zou met tondeuse niet leuk zijn??? Vraag is blijft ie zitten??? @slapen mja wat is doorslapen?? Officieel volgens mij als ze 6 uur aan 1 stuk slapen? dus van 12 tot 6 (de nacht) ja dat doet Jari wel al tijdje. Slaapt van 7 tot uurtje of 11 a 12 dan even speentje geven en dan slaapt ie door tot 7. Ik vind dat mijn kind doorslaapt! Zo! Vandaag wezen wandelen. ECHT wandelen met Jari en de hond. Oh wat geweldig! En maar stappen en stappen en stappen! En wilde maar achter de hond aan. Ja sorry knul een Husky hou ik niet eens bij laat staan jij met je stapjes hihi. Wel grappig Krätos komt altijd net in beeld als je een foto wilt maken!
Wat een stoer ventje Blackie!! Kan hij ook onder je eettafel doorlopen of is hij daar te lang voor? Mijn opa kon met 9 maanden lopen en hij liep dus onder de tafel door hahaha Ja idd maar zwiebertje shirts aandoen dan. pff lastig hoor
@blackie wauw wat stoer !!! hij kan al los staan en LOPEN !! echt knap hier kan ze zich net een beetje optrekken hihi ja dat is inderdaad maar de vraag of ie stil blijft zitten. J. bleef wel zitten maar draaide regelmatig met haar hoofd, toch is het erg knap gedaan,, aan de achterkant is het helemaal recht en aan de voorkant. bovenop heeft ze weinig geknipt omdat ze anders geen staart meer in kon en dat vond ik niet leuk.. Morgen hebben we een fotoshoot ,, tenminste J. ik wilde weer een keer wat mooie fotos van haar hebben
Nee dat denkt ie soms wel maar nee lukt hem niet Maar past ie zich vaak wel gewoon op aan Gaat ook wel vaker laatste tijd door zijn knieën om iets op te pakken en komt dan weer omhoog Zouden ze dat doen bij de kapper eigenlijk hem al scheren met tondeuse?? Denk miss leuk vlak voor zijn verjaardag dan heeft ie boven zijn hanekam en aan de zijkant kort(niet kaal maar kort) Trouwens haar word ook zo rommelig omdat meneer tijdens eten zo graag aan de achterkant van zijn hoofd zit...zucht Hijs gewoon te stoer met die hanekam! Zeker in combo met dit t shirt
Maia klinkt jumm!! die gaan we eens proberen... hoe doe je dat ´blind´ bakken... heb nog nooit gedaan! Thnxx voor het delen van de tip over marsefont! Hihi Blackie wauw wat is Jari snel! Heerlijk mannetje om te zien!! JMay ahh wat een schattie... en die haartjes hihi!! Leuk hoor!! Sammie spannend meid echo... hihi! Ik zou idd wachten of ze anders bellen als er niks anders opzit... het zou vervelend zijn als ze pas de laatste zijn die het weten! Hier gaat goed! B is lekker ondernemend, hele dag roept ie mama! Brabbelt er flink op los en vanochtend in de supermarkt was het ineens hallo... helaas daarna niet meer hihi! Tijd vliegt! hihi Wij hebben vrijdag fotoshoot aan het strand... lijkt me erg leuk!! Ben benieuwd hoe de kids dat vinden!
Dat klinkt inderdaad erg leuk! Foto's aan het strand bijna altijd een succes! ben ook erg benieuwd naar de foto's die we bij Madurodam gaan maken zondag
Blackie Ik zou hem.nog niet naar de kapper doen ik vind het zo schattig staan zo.. J. Moest echt wel heen want alles was ongelijk en zat voor haar ogen. Ik blijf het knap vinden van Jari !! , hij is natuurlijk al 11 maanden ! Ik denk steeds net als hier 9, 5 maand..
Nu broodje eten , J.aylin nog ff op bed doen en om 12u hebben we de shoot... Ik ben nog jurkjes aan t zoeken haha wat ik leuk vind voor de fotos. Naja komt vast wel goed, de zon schijnt al dus dat is fijn ...ze neemt allerlei attributen mee ben erg benieuwd en hopelijk is J.aylin goed gepruimd haha
Veel plezier JMay! Ik ga hier vanmiddag even naar de markt en ff het gratis fotoboek bij hema ophalen en natuurlijk spullen voor de kwarktaart in slaan. Als ik die morgen ga maken kunnen we die vrijdag oppeuzelen na de echo Gister zei ML ineens, zo je ziet er nu wel erg zwanger uit haha. Krijg nu echt een bolletje haha