@Yesera Poeh erg knap dat je dat allemaal kunt en volhoudt! Inderdaad gelukkig de basisschool open dat geeft weer een beetje lucht he. Wat lastig zeg van dat slapen. Fijn dat je een fles hebt gevonden die hij wel pakt. Heb je een fles genomen zo dat je man de fles kan geven ? En wat fijn dat je kleintje niet meer spuugt. Is het dieet goed vol te houden ? Tot wanneer moet je je aan het dieet houden ? Hier gaat het goed. Nog steeds thuis. Wel ontzettend rommelig met het slapen ook hier. Vaak wordt hij na één uur al wakker. S nachts ben ik ooit zo moe dat ik hem bij een huiltje meteen aanleg. Gevolg; zit zo wat om de 2 uur te voeden. Niet de bedoeling. Ben dus overdag vreselijk moe. Ik ben wel erg blij dat ik mijn jongste niet na 3 maanden weg heb moeten brengen naar de opvang. Ps. Ik weet nog als de dag van gisteren dat we allemaal samen aan het kletsen waren rond onze uitgerekende datum. Dat lijkt alweer zo lang geleden! Toen der tijd flink klagen dat het zwaar was, nu mis ik die tijd stiekem wel een beetje hoor.
Hier druk ja! En dan heb ik er nog maar 2 en het huishouden, zonder werk en schoolwerk nog... haha! Ik vind het wel pittig hoor, muren komen af en toe wel op me af nu we zo weinig kunnen. Oudste is af en toe een heerlijk peuter pubertje. Jongste doet het heel goed! Vaccinaties was even hard huilen en s avonds wat hangerig, maar verder weinig van gemerkt. Ze groeit ook prima, 7 kilo al. Afgelopen nachten gaan wat minder, ze komt wat eerder en vaker dan we gewend zijn. Hopelijk van tijdelijke aard.
Oh de nachtelijke escapades van onze jongsten, er hangt wat in de lucht! Sprongetje rond 3/4 maanden of zo? Ik slaap samen met de kleine, maar de laatste nachten is hij onrustig en komt sneller voor voeding. Maar ik leg hem aan en slaap gewoon verder . Heb wel het idee dat er ook al wat qua tandjes in zijn kaakje gebeurt. Hij probeert overal op te knagen. Voel nog geen tandje, maar zal de eerste groei vanuit de kaak het tandvlees in zijn waar hij last van heeft. @Mila1988: ik moet eind februari een dag naar mijn werk toe, omdat ik dan 2 opdrachten moet afronden die ik niet vanuit huis kan doen. Dan moet mijn man dus wel de kleine kunnen voeden tijdens dat ik weg ben. Dus knijp hem nu wel een beetje dat hij niet uit de fles wil drinken. Heb moedermelk uit de koelkast geprobeerd op verschillende temperaturen. Heb ook vers afgekolfde melk geprobeerd, maar niks werkt tot nu toe. Zodra er melk uit de fles komt, stopt hij met zuigen Het dieet zal ik moeten blijven volgen zolang ik borstvoeding aan hem geef, tenzij hij er eerder overheen gegroeid is. Maar hou rekening met dieet de komende 2 jaar. Heb dat destijds ook voor de middelste gedaan, dus heb er geen probleem mee. Ik mis het zwanger zijn wel hoor! Is zo iets magisch om zo'n klein wondertje in je buik te hebben en te wachten op zijn/haar komst! In die periode heb je tijd om lekker te kletsen, nu zijn we allemaal druk met de ukkies. @Dreamer29: wat fijn dat het goed gaat met de kleine meid en dat de vaccinatie goed is gegaan. Ook al 7 kg dus! Dat was onze kleine man ook bij zijn 3 maanden bezoek. Wanneer ga jij ook alweer aan het werk?
@Yesera Dan is snel nu al met tandjes bezig toch?! Aha vandaar keuze voor fles. Maar wat gek joh dat hij stopt wanneer er melk komt. Hopelijk gaat hij goed drinken nog voor je een dagje weg moet. Jaa, dat ook he! Dan had je lekker de tijd nog. Achteraf gaat het veel te snel! Heb jij nog een wens voor een 4e ?
Ik ga het dit keer gewoon wat kleiner houden haha. Hier gaat het goed... althans die verbouwing is wel heftig hoor @tandjes, ow dat is zeker snel. Hier sabbelt ze wel al een tijd als een gek op haar handjes. @voedingen, op hoeveel voedingen zitten jullie nu per dag? Ow wat pittig in de nacht om de 2 uur @Mila1988 @gewicht, wowww wat wegen jullie kids al veel! Hier echt een poppetje van vorige keer 5.7 kg maar ze doet het super! @ontwikkeling, wat doen die van jullie allemaal al? Hier echt een enorme kletstante en dingen pakken, maar omrollen doet ze nog niet. @een 4e of nog een kindje, oeh ben ook heel benieuwd of jullie dat nog willen. Ik vind 4 echt fantastisch wel nu even pittig samen met de renovatie, maar dat is zoiets zonder kids ook en maar net wat je gewend bent. Ik ben onze peuter aan het zindelijk trainen poehhh dat is wel heftig die combi, maar het lijkt de goede kant op te gaan. Toch handig chocolade als beloning werkt als een trein haha. Hier wel echt meer dan compleet. Ik vind het zo fijn om niet meer te hoeven denken of we er nog een zouden willen. ML is tijdens mijn zwangerschap geholpen. Echt gek ook tegelijk om dat hoofdstuk afgesloten te hebben maar ik ben meer dan voldaan. Oké dit was mijn poging tot “klein houden”
@Mila1988 : ze zit nu in maat 62 en 68, net een beetje hoe het valt qua maatje. 68 vaak nog net mouwtjes beetje omslaan, maar qua lengte en breedte redt ze dat dan weer prima. @Yesera : afgelopen nacht ging gelukkig weer zoals we gewend zijn, dus dat is wel fijn. Geen idee wanneer er weer en sprongetje is eigenlijk. Met de oudste lazen we continu in het boek en hielden we dat bij, nu helemaal niet. Ik heb vd oudste wel geleerd ‘go with the flow’! Als iets even wat minder gaat, gaat het vanzelf wel weer beter. Niet teveel op de klok kijken, enz. Wat dat betreft voel ik me nu echt wel een stuk relaxter als mama moet ik zeggen. Natuurlijk ben ik wel eens onzeker, en vraag ik me af of we het goed doen, maar als ik dan 2 blije meisjes zie die goed groeien en tevreden zijn, dan doen we blijkbaar iets goed. Hebben jullie dat ook? Dat je er nu heel anders in staat? herkenbaar trouwens dat knagen! Ons meisje doet dat ook echt heel fanatiek af en toe. Ik voel ook nog geen tandjes, maar ben benieuwd of ze die dan straks wel al gaat krijgen. Ze huilt er verder niet om gelukkig, maar het valt wel echt op. Ik ga in april weer aan het werk, dus dat duurt nog eventjes. lastig trouwens van de fles @Yesera ! Hopelijk leert hij het nog voor je straks een dag naar je werk moet, geeft wel stress anders. Hier gaat het flesje tot nu toe wel goed gelukkig. Vaak nog kleine flesjes van 50 ml, maar binnenkort willen we met wat grotere hoeveelheden gaan oefenen. Dus dan moet ik wat vaker kolven. Niet echt zin in, maar hoort er bij en zal ook wel goed komen.
Onze berichtjes kruisen net geloof ik! Geen idee hoeveel voedingen we zitten, tel het eigenlijk niet, maar denk iets van 6/7 per dag. En onze dame weegt veel, maar was met de geboorte natuurlijk ook al 4,2, dus dat maakt wel uit natuurlijk. ontwikkeling: hier vooral lachjes en geluidjes! En druk met haar handjes in d’r mond en frunniken aan van alles, d’r kleren vooral, haha. Echt iets pakken doet ze nog niet, houdt wel iets vast als je het in haar handen geeft. Rollen ook nog niks wat er op lijkt. Kijken wat haar grote zus doet, ook reuze leuk. Succes met de verbouwing!
Ik denk het ook haha. O ja dat maakt zeker uit! Dat scheelt ruim een kilo, maar ik was ook in week 39 bevallen en jij overtijd toch? Als ze maar lekker groeien in hun eigen lijntje @flesjes, zo herkenbaar die druk met bv, werken en flesjes geven. Mijn ervaring met mijn 3e was dat precies rond de periode dat hij het echt moest gaan doen hij ging weigeren. Ik heb in totaal 4 jaar gevoed, ik vond kolven echt vreselijk stressvol. Dan liep net een meeting behoorlijk uit of viel het zelfs helemaal erin met gevolg dat ik toch het kolven ad kant schoof en dan daarna deed maar dat kwam niet ten goede van mijn toeschietreflex waardoor hij het met 10.5 mnd genoeg vond omdat het te lang duurde ivm de gekolfde melk op het kdv dus hij wilde mij niet meer nu voor het eerst na 2 mnd kv gaan geven door alle stress hier toen, dat ze amper tot niets was aangekomen en nu ben ik wel “blij” dat ze dat rustig drinkt en ik kan zien en bijhouden wat erin gaat. Maar de oudste beiden 1.5 jaar gevoed dus ik weet hoe mooi het kan zijn en als ik had kunnen kiezen had het 4x 1.5 jaar op die fijne manier geweest hoor maar helaas mocht dat met de jongste 2 niet zo zijn. Heel goed van jullie dat jullie lekker bv geven! Wat voor werk doe je @Dreamer29 ? Hoeveel dagen ga je werken? Ik ben nog thuis.
Hey wat leuk allemaal weer zo actief! @Wasabi Ja, was een pittige nacht pff. Overdag 3 tot 4 uur ertussen en bij jou ? Wat een schattig klein poppetje bij jou dan! Jij hebt er nu al 4, goed dat je het allemaal zo goed kan combineren! Knap ook. Vind het knap hoe je het geprobeerd hebt met borstvoeding en zeker dat je je oudste ook zo lang gevoed hebt! Dat is echt een mooie tijd. @Dreamer29 Ook 68! Wat gaat dat hard he. Jij hebt wel nog even lekker vrij voor je weer gaat werken dus. Ben je er wel aan toe? Enne 4e... hier moet eerst nog 3e komen haha. Ik vind het een prachtige ervaring, maar qua zorgen zo vind ik 2 wel prima. Misschien later ooit nog.. wie weet. Kleine sabbelt graag op tutters van grote broer, die dan ook zijn beurt klaagt wanneer zijn tutters nat zijn haha.
@Wasabi: leuk om ook weer een kort bericht van jou te lezen! Snap dat de verbouwing heftig is. Is het bijna klaar of zitten jullie er echt nog middenin? Gaat haar groei wel goed nu ze op kunstvoeding zit? Een 4e? Zou me wel heel gaaf lijken, maar denk dat het bij 3 blijft. Ga al richting eind 30, dus het houdt een keer. Maar weet ook dat je nooit nooit moet zeggen. We zullen het de komende jaren zien. Voel me in ieder geval wel compleet met onze 3 boys. Wat goed zindelijkheidstraining! Van welke maand is hij? Onze middelste is van april 2018 maar heeft nog geen interesse in zindelijk worden. Plast soms wel op de wc (bijvoorbeeld voor het douchen), maar geeft het niet aan wanneer hij moet. En poepen wil hij al helemaal niet op de wc. Moeten denk nog even geduld hebben. Op gezette tijden op de wc zetten heb ik geen tijd voor (en geen zin in ). Wacht wel tot hij zelf aangeeft dat hij wil. Minder gedoe . Onze kleine rolt ook nog niet, maar probeert het wel. Met wat hulp lukt het hem. Verder pakt hij alles wat maar in zijn buurt komt vast en dat gaat zijn mond in. Hij probeert ook boven zich te grijpen als hij onder de speelboog ligt, maar dat lukt hem niet. Lachen en 'kletsen' doet ie heel veel. Als we hem op zijn rug op schoot hebben liggen dan probeert hij gewoon overeind te komen. Tilt echt zijn hoofd op en probeert via zijn buikspieren te gaan zitten . Probeert gewoon recht door zee te gaan. Niet rollen en dan via zij gaan zitten, nee hoor, hoppa recht omhoog denkt ie. @Dreamer29: ik heb het boek, maar nooit helemaal gelezen. Maar bij de oudste merkte ik wel periodes dat hij niet lekker in zijn vel zat en als ik het boek er dan bij pakte, dan kwam dat wel overeen met een sprongetje. Middelste heb ik nooit sprongen bij gemerkt, maar die had altijd pijn en onrust, dus dat had bij hem gewoon de overhand. Jongste zit met alles een beetje tussen de oudste en middelste in. Minder pijn en onrust dan de middelste, maar niet zo rustig als de oudste. Jongste heeft vandaag weer gespuugd en sinds gisteren pijnlijke scheten, dus ben even aan het analyseren waar hij nog op kan reageren. Voor nu weten we het nog even niet. Wauw, lekker hoor zo lang nog vrij. Stiekem wel jaloers . Geniet ervan! Onze kleine zit ook in maat 62/68. Groeien van tandjes gaat in stappen. Als ze geboren worden, zitten de tandjes in de kaak. Eerste groei is vanuit de kaak omhoog. Dan zitten ze nog onder het tandvlees. Je kunt dat merken aan de kaak die breder wordt. Niet alle kinderen hebben daar last van. Mijn oudste had er veel last van en bij de jongste merk ik het dus ook. Voel ook dat zijn onderkaak al veranderd is. De stap erna is die iedereen kent en dat is dat de tandjes omhoog groeien en door het tandvlees heen breken. Dat komt over een paar maanden. Vandaag overleg gehad met de diëtiste. Ze denkt niet dat het eraan ligt dat hij mijn moedermelk uit de fles niet lust. Maar ze denkt dat in zijn hersentjes zuigen op iets plastics zoals een flesspeen niet gekoppeld is met drinken. Hij denkt: melk hoort uit de zachte borst te komen en niet als ik op zo'n plastic ding zuig. Daarom stopt hij met zuigen zodra er melk uit de speen komt, want dat snapt ie niet en dat klopt niet volgens hem. Ze gaat overleggen met een logopedist of dit idd het probleem zou kunnen zijn en zo ja, hoe we dat dan oplossen. Daarnaast gaat ze kijken of ze via de fabrikant misschien een proefverpakking van speciale dieetvoeding kan krijgen zodat we dat eventueel ook kunnen proberen. Ben benieuwd! En tot die tijd blijf ik hem het flesje aanbieden op momenten dat hij rustig is en geen grote honger heeft.
@Yesera Slim manneke heb jij, hihi. Hopelijk gaat hij toch een flesje accepteren met drinken anders ben je er niet gerust op natuurlijk. Met welke leeftijd gaan ze ongeveer proberen te rollen dan? Oh dat overeind komen is herkenbaar!! Hier ook haha. Buikspieren trainen lijkt wel.
Haha ja precies, lijkt idd wel of hij buikspieroefeningen aan het doen is! Volgens mij beginnen ze zo rond 6 maanden met rollen. Ja hoop wel dat hij het flesje gaat pakken, anders wordt het langer van huis gaan gewoon lastig.
Nou overdag drinkt ie zeker wel om de 2 uur denk ik (hou het eerlijk gezegd niet bij), dus zelfs 4 uur gaat hij niet op een vrolijke manier redden
@Wasabi : ons meisje kwam met 42 weken, dus die heeft lekker spekjes kunnen kweken al die tijd Ik werk in de gehandicaptenzorg, gemiddeld 3 dagen per week, maar is onregelmatig. @Mila1988 : ik ben inderdaad nog een poos vrij. Ik vind het voorlopig nog wel prima, hoewel met Corona de muren soms wel op me af komen. Dus denk dat ik het straks ook wel weer een keer fijn vind de deur uit te gaan om te werken. buikspieroefeningen: check! Haha. Dat vindt ons meisje ook reuze interessant. Enorm haar best doen omhoog te komen, mopperen als t niet lukt. Tjonge, dat ze dat al zo kunnen koppelen blijkbaar op jonge leeftijd @Yesera , van de fles... hopelijk kan logopedist eventueel iets betekenen voor jullie hierin. Zou fijn zijn als dat flesje wel gaat lukken!
Wat grappig al die buikspier kinderen! Onze oudste 2 deden dat helemaal niet, dus hilarisch dat jullie kinderen dit ook doen .
Ons meisje draait vandaag ineens de hele box door, trots! Jij slaapt samen toch @Yesera ? Ik ben daar altijd zo benieuwd naar... kan me het zo moeilijk voorstellen! Ik voed wel vaak liggend in bed s avonds of s nachts, maar lig altijd een soort van te balanceren om mezelf in de goede positie te houden. Dus hoezo slapen vraag ik me dan oprecht af? Plus hoe val je in slaap als er een baby’tje aan je borst drinkt? Nieuwsgierig dus!
@Dreamer29 Wauw knap zeg! Dat doet ze al goed. Gooit ze ook al haar kont omhoog door op de hakjes te gaan staan? Ik slaap ook samen met de kleine. Al leg ik hem nu steeds vaker in zn eigen bedje naast mijn bed. Ik doe vaak savonds liggend voeden al en snachts ook. Af en toe moet ik mijn borst vasthouden zodat hij beter kan aanhappen. Voor de rest lig ik gewoon op mijn zij, goed te doen. Alleen zo in slaap vallen ligt dan na een tijdje niet meer lekker dan wil je gewoon draaien. In slaap vallen terwijl de kleine drinkt? Vraag mij eerder hoe je wakker kunt blijven.. haha! Sowieso komt er een stofje vrij schijnbaar waar je slaperig van wordt en sneller in slaapt en dat is (in mijn geval ) zeker zo. Ik val terug in slaap terwijl hij nog drinkt.
Ja, dat doet ze inderdaad en daardoor draait ze zich dus door de box, omdat ze steeds een stukje verderop weer neer ploft. Schuifelt echt in de rondte op die manier. Vraag me wel af of het een eenmalige ontdekking was, want vandaag bleef ze weer gewoon op haar plek Ik vind het zo knap slapen met een kind aan de borst! Ik lig dus te balanceren op mijn zij, hel een beetje naar achteren altijd, dus ik moet altijd echt inspannen om zo te blijven liggen. Dat houd je wel wakker Plus dat ik bang ben dat ze onder het dekbed komt en die dus uit de weg houd en überhaupt een sabbelende/drinkende baby zorgt dat ik niet slaap Maar we verschonen s nachts inmiddels niet meer. Dus meestal 20 minuutjes bezig en daarna slaap ik meestal makkelijk weer verder. Hoe zijn bij jullie de slaapjes overdag? Hier valt het me op dat ze vaak naar kort zijn, alsof ze nog niet meerdere cyclussen aan elkaar knoopt. Max 3 kwartier vaak, maar soms ook kwartier of 20 min maar. Als oudste volgende week weer naar opvang gaat toch maar eens slaapjes boven proberen en kijken of dat verschil maakt. Ik vind het beneden slapen vaak wel makkelijk, omdat ik toch regelmatig op en neer moet voor speentje ofzo. Plus in combi met oudste, dan hoef ik gewoon minder ver. Maar misschien werkt het boven slapen wel beter. Waar slaapt jullie kleintje overdag?