Tweede missed abortion: wat zijn mijn opties?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Evi88, 28 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Hi dames,

Deze week hebben we helaas te horen gekregen dat we weer een MA hebben. Heel verdrietig.

Volgende week gaan we naar de gynaecoloog om vervolgstappen te bespreken, als het niet vanzelf los komt.

Daarnaast wil ik bespreken wat onze opties zijn voor het gevolg. Ik heb een folder gehad over herhaalde miskramen. Kort samengevat staat daarin (naar mijn mening): je hebt pech, je komt waarschijnlijk niet achter de reden en dikke kans dat we niks voor je kunnen doen. Niet erg hoopgevend dus.

Zijn er meer dames die na herhaalde miskramen onderzoeken hebben ondergaan? Zo ja, welke en wat waren de uitkomsten? Had je hierin steun van jouw gynaecoloog of heb je daarin zelf actie moeten ondernemen?

Alvast bedankt!

2. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik wil je heel, heel veel sterkte wensen. Ik heb één missed abortion gehad, en dat vond ik al een enorme klap, laat staan als je er twee achter elkaar krijgt. Ik vind een missed abortion ook echt totaal iets anders dan een miskraam (al is het alleen maar omdat je geen signaal van je lichaam krijgt dat het fout zit, integendeel zelfs), en aangezien jij er twee hebt gehad zou ik zeker aandringen op vervolgonderzoeken. Er zitten hier op het forum wel een paar dames die meerdere missed abortions hebben gehad, misschien dat zij met je mee kunnen denken. Ik weet alleen zo snel even geen namen, behalve @zonnetje2015. Nogmaals sterkte en een dikke knuffel.

3. Evi88

Evi88 Niet meer actief

@nizzie86 bedankt voor je berichtje en het meedenken.
    Ik zie in je handtekening dat je net een IUI-traject bent gestart. Hopelijk komt jullie wens snel uit!

4. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Dank je wel @Evi88, hopelijk die van jullie ook en blijft verder verdriet jullie bespaard!

5. Finally88

Finally88 Actief lid

8 aug 2013
    390
    16
    18
    Vrouw
    Hoi Evi88,

Sterkte! Ook wij hebben een paar weken terug gehoord dat ik voor de 2e keer een missed abortion heb. Helaas nu al voor de 2e keer cytotec ingebracht en volgens mij is het nog niet los. Vorige week 2 dagen achter elkaar cytotec en deze week weer. Ben bang dat t een curretage gaat worden en daar zie ik enorm tegenop. Vandaag zelfs voetreflex geprobeerd, ik dacht baat t niet dan schaadt t ook niet. Was trouwens best even lkkr ontspannen.

De verloskundige had ons al gezegd dat we vervolgonderzoek zouden mogen laten doen. Ik de gyn begon hierover. Wij hebben er voor nu voor gekozen om dit niet te doen. Mede omdat we na de eerste MA een gezonde zoon hebben gekregen. Wat ik begreep waren de onderzoeken voornamelijk bloedonderzoek en kwam er vaak idd niets uit. Maar de gyn gaf aan dat er soms uit komt dat mensen bijv. bloedverdunners moeten gaan gebruiken zodat en zwangerschap wel goed verloopt. De gyn die ik sprak zei tegen me; als je je bedenkt en toch onderzoek wilt, kan dat altijd. Ik zou alleen maar even moeten bellen.

6. Evi88

Evi88 Niet meer actief

@Finally88 pff jij ook sterkte met het vervelende nieuws. Jammer dat de Cytotec zijn werk nog niet heeft gedaan. Bij ons heeft het de 1e keer ook niet gewerkt, maar toch wil ik het dit keer weer proberen. Waarom zie je op tegen een curretage? Heb je het eerder al gehad?

Fijn om te horen dat er wel met je werd meegedacht over vervolgonderzoek. Kan me voorstellen dat het ook 'geruststellend' is om te weten dat je al wel een mooie zoon hebt kunnen krijgen en je daarom misschien nog geen onderzoek wil.

Ik heb echter geen vertrouwen meer, ook beide keren geen hartje zien kloppen. Wellicht is dat er überhaupt nooit geweest.

7. Finally88

Finally88 Actief lid

8 aug 2013
    390
    16
    18
    Vrouw
    @Evi88 ik ben heel bang dat ze iets stuk maken tijdens de curretage, dat ik daarna allemaal verklevingen krijg. Ik weet dat de kans klein is, maar hij is er wel.

8. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.201
    1.996
    113
    Ik he na 2 miskramen ook de onderzoeken gehad. Alles via bloedonderzoek. Er werden wel 14 buisjes bloed afgenomen,
    Chromosomen (bij mijn man en mij) , bloedstolling, schildklier Phosfolipiden, en nog wat zaken. Bij mij kwam er uit dat mijn schildklier niet goed werkte en sindsdien gebruik ik hiervoor medicatie. Meestal komt er inderdaad niets uit de onderzoeken, maar het kan dus wel.
    Helaas heeft het bij mij nog niet geleid tot een nieuwe zwangerschap, maar ben toch blij dat alle onderzoeken in ieder geval zijn uitgevoerd

9. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Wat onwijs verdrietig :( veel sterkte met de verwerking hiervan. Ik vond inderdaad mijn MA ook veel aangrijpender dan mijn MK. Je hebt zoveel verwachtingen, die eerste echo ga je met zoveel plezier in. En dan ineens een bedrukte gyn, omdat het niet goed zit. Bah. Sterkte met de Cytotec ook.. Vind het altijd gek dat er bij de verschillende ziekenhuizen zulke andere adviezen worden gegeven. Ik moest 12 tabletten op één dag inbrengen (1x 4stuks, daarna elke 4u nog 2 stuks erbij), nou, toen kwam het er wel uit hoor..

Wij hebben na de 2e ook onderzoeken aangeboden gekregen (de gyn vroeg uit zichzelf of wij dit wilden). Ten eerste chromosomen onderzoek bij mijn man en mijzelf, 3 maanden moeten wachten op de uitslag, is niets uit gekomen. Ook is er bij mij op bloedstolling geprikt, hiervoor mag je minstens 2 maanden niet zwanger geweest zijn. Ik vond het verschrikkelijk om alles stop te zetten voor 2 maanden, het klinkt zó lang! Toch gedaan. Hier is ook niets uit gekomen. Het laatste dat ze nu willen onderzoeken is de vorm van mijn baarmoeder, met inwendige 3D-/contrast echo's. Die moeten nog volgen bij mij.

Ik vind het wel fijn om te weten dat er uit ons bloed tot nu toe niets gekomen is. Dan is het waarschijnlijk pech geweest, hopelijk gaat het de 3e keer dan wel goed. We houden hoop!

10. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat jullie wel mogelijkheden voor onderzoeken hebben gekregen. Zo heb ik ook een idee van wat ik mag verwachten van mijn gynaecoloog.

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hoi ik heb 4x achter elkaar een ma gehad. Alle onderzoeken doorlopen. let wel op er zitten hele dure onderzoeken bij die je je volledige eigen risico kosten. Van jouw en je partner.
    Omdat ik 2 x restweefsel na curretage heb gehad en hierdoor infecties kreeg is er met spoed een hysteroscopie gedaan. Hier kwam uit dat ik een groot septum in m'n baarmoeder had. Dit is verwijderd na ma 3. Uiteindelijk hierna nig een ma en toen via gebt aan de medicijnen gegaan. Hieruit is ons dochtertje geboren.

12. Evi88

Evi88 Niet meer actief

@zonnetje2015 jeetje, dat is niet mis. Wat fijn dat jullie uiteindelijk toch nog een dochter hebben mogen krijgen!

En bedoel je via Gent? Wat voor medicatie heb je gekregen? En was dat in Nederland niet mogelijk, omdat je naar België bent uitgeweken? Of woon je toevallig in België ;)?

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Nee woon in Nederland. Nadat t septum bij mij was weggehaald en ik nog m'n ma kreeg wisten ze hier niet meer wat ze konden doen. Toen via Gent utrogestan en aspirine ( bloedverdunners) gehad en toen ging t goed. In Gent zijn ze veel verder op t gebied van fertiliteit. In Nederland zijn er te veel regeltjes waar gynaecologen zich aan moeten houden.
    Na 2 ma dacht ik nog aan vette pech ook de infectie. Zeldzaam maar vette vette pech. Na de derde keer en 2e infectie waren de artsen get erover eens dat er daarbinnen iets moest zijn en dat was dus ook.

Hou ajb rekening met de kosten van €800 ongeveer die je afhankelijk van je eigen risico zelf moet betalen. 2x kan echt onder de noemer pech vallen. Daarnaast mag je idd 2-3 maanden niet zwanger zijn geweest om deze onderzoeken uit te laten voeren.
    Een hysteroscopie hoort inprincipe ook in het rijtje onderzoeken herhaalde miskramen.
    Veel zkh houden het protocol van 3 mk achter elkaar aan voor ze dit in werking zetten.

14. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Er is trouwens een Facebook pagina herhaalde miskramen.

15. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hier ook 3 op rij gehad terwijl het bij mijn zoon ineens goed ging.
    Ik heb de bloedonderzoeken gehad en de check op chromosomen bij ons beide. Eigenlijk kwam hier niets uit. 1 waarde week af maar icm andere waarde wees dat op een verkoudheidhe oid. Verder alles goed en dus geen reden gevonden. Nu eindelijk zwanger en bijna 20 weken.
    Ik hoefde overigens niet 3 mnd te wachten, volgens onze gyn was dat niet nodig. Als alles goed bleek maakte het niet uit alleen als er iets afwijkends uit had gekomen had het mogelijk niet betrouwbaar zijn. Geen idee of dat daadwerkelijk zo is.
    Ook is tijdens de laatste ma mijn baarmoeder goed bekeken op mogelijke oorzaken (gewoon met echo)
    Andere 2 mk kwamen vanzelf dus toen geen gyn gezien.

Deel Deze Pagina