Onze dochter is van november en gestart in groep 1. Hier toetsen ze de oktober, november, december kindjes extra er wordt dus een beetje per kind gekeken. Hier had ze in groep 1 al meer aansluiting met de groep 2 kindjes en deed ze de groep 2 werkjes en extra uitdagingswerkjes ookal. Eind groep 1 gesprek gehad over het wel of niet doorgaan naar groep 2 en in haar geval was er geen twijfel. De juf kon zelfs al met zekerheid zeggen dat ze komend schooljaar naar groep 3 zal gaan omdat ze toen al op dit niveau zat. Handige wel is dat de IB'er ook haar juf is, dus lijntjes zijn misschien net wat korter dan anders. Onze dochter zal dus maar 1,5 jaar kleuteren.
Op de school van onze dochter gaan kinderen van voor 1 januari na een half jaar groep 1 vrijwel altijd over naar groep 2. Aan het eind van groep 2 wordt individueel bekeken of een kind over gaat naar groep 3 of dat een kind nog een jaartje kleutert. Onze dochter is van februari en is vorig schooljaar gestart in groep 1. Nu doet ze nog een jaar groep 1 en volgend jaar dus groep 2. Ze is de oudste van de klas (en dadelijk dus 1-1,5 jaar ouder dan sommige klasgenoten). Dit jaar zit ze erg goed in haar vel. Maar ze is volop aan het schrijven (zelf lezen doet ze wat minder). Als ik haar vergelijk met de dochter van vrienden van ons in groep 3, zit ze wat dat betreft op eenzelfde niveau. Ze is ook echt het 'moedertje' van de klas. Maar we zien wel hoe het gaat in de toekomst. Ik zou haar nu niet meer scheiden van haar vriendinnen. Hopelijk kan de school haar ook dingen gaan bieden mocht ze zich toch wat gaan vervelen. Maar wat jouw kind betreft.. Ik snap het systeem op jullie school niet zo goed geloof ik. De klassen veranderen dus terwijl het schooljaar bezig is??
Mijn oudste 2 kinderen zijn allebei van december en hebben allebei lang gekleuterd. Ze kwamen dus eerst in groep nul. Voor mijn zoon(10 jaar) die nu in groep 6 zit is het alleen maar goed geweest. Onze dochter is nu 8 jaar en zit in groep 4 maar soms denk ik weleens hadden we toen toch maar doorgedrukt dat ze eerder doorging.Ze ligt ver voor in de lesstof en dat wordt wel goed ondervangen door extra werk dus helemaal prima.Ze heeft ook een leuke klas en heeft het geweldig naar haar zin op school dus daar ligt het niet aan.Volgens de Juffen van toen kon ze het sociaal/emotioneel toen niet aan en dat was ook wel zo moet ik zeggen.In groep 2 is ze pas echt uit haar schulp gekomen. Het is goed zoals het is en als ze straks naar het VO gaat staat daar wel een zelfverzekerde meid die weet wie ze is en wat ze waard is. Onze jongste is van eind augustus dus zal een "vroege"leerling worden maar zal ook samenhangen met wat voor het meisje het tegen die tijd zal zijn.
Hier een dochter van half november. Ze is na na de zomervakantie ( half jaar groep 1) naar groep 2 gegaan. Dat is achteraf te snel gebleken. Ze was enorm moe, liep op de tenen en thuis was ze veel boos, driftig, ze luisterde niet en moest vaak huilen. Toen hebben we rond februari van dat jaar gezegd ( na veel gesprekken op school) dat ze niet doorging naar groep 3 School wilde dit eerst nog niet, maar later gelukkig wel. Ook bleek uit haar rapport dat groep drie nog te hoog zou zijn. Ze heeft dus een halfjaar in groep 1 gezeten en 2 jaar in groep 2. We hebben ons meisje terug en ze gaat nu met heel veel plezier naar school. Ze hoeft nu niet meer op haar tenen te lopen
Mijn dochter is van februari en zat vorig jaar tot aan de zomervakantie in de aanloop-groep (op veel scholen groep-0) en nu in groep 1. Na de zomer verwacht ik wel dat ze naar groep 2 gaat.
Mijn dochter is van november en heeft groep 1 nog een keer overgedaan, ze was er sociaal emotioneel nog niet aan toe en vond veel dingen nog spannend. Ze gaat dus wel bijna 3 jaar kleuteren maar voor haar is het alleen maar goed.
mijn dochter is van november 2007 en ging van groep 1 door naar groep 2 maar doet nu nog een keer groep 2, we vonden haar nog te jong voor groep 3 en de juf gelukkig ook.
Hier kijken ze per kind, of tenminste, de school waar we onze zoon in eerste instantie aangemeld hadden. Hij gaat nog steeds niet naar school, nog even afwachten. Ben wel blij dat ze daar tegenwoordig wat minder spastisch over doen. Ik heb zelf ruim 2,5 moeten kleuteren en ik was er het laatste jaar zo klaar mee! Maar ja, 3 december. Peildatum destijds was 1 oktober. En daar stond gewoon echt een streep.
Vroeger verschilde dat ook wel per school hoor. Ik ben zelf van eind oktober en school wilde mij wel een jaar eerder naar gr 3 laten gaan. Mijn ouders niet overigens, dus is ook niet gebeurd. En bij mijn vriend (van maart) heeft school tot 3x voorgesteld om hem een jaar over te laten slaan, maar zijn ouders wilden het ook niet vanwege het sociale aspect. Persoonlijk ken ik ook alleen maar verhalen van ofwel kinderen die dan uiteindelijk weer ergens blijven zitten óf die zo jong zijn, dat ze minder aansluiting vinden.. Maar goed, de grens is nu gewoon verschoven, dus zijn kinderen van okt-dec geen uitzonderingen meer en dan zal het aansluitingsprobleem er voor die kinderen niet zijn. Maar ja, het probleem is nu verschoven naar de 'snelle' jan-mrt kinderen
Mijn dochter is in december 5 geworden en zit in groep 2. Vorig jaar na de kerst in groep 1 begonnen en daar zat eigenlijk te weinig uitdaging in. Ze heeft een ontwikkelingsvoorsprong(lezen en schrijven) en zal na de zomervakantie naar groep 3 gaan. Bij ons op school wordt het wel per kind bekeken of het wijsheid is ze door te laten stromen naar de middenbouw of ze nog een jaartje extra te laten kleuteren. *edit* er zijn bij ons op school alleen 1/2 combinatiegroepen(jenaplan)
Hier is geen groep 0. Mijn oudste is van november en ging vanaf 1 november naar school in een groep 1/2 combinatieklas. De juf wilde hem daarna direct naar groep 2 laten doorstromen, maar werd teruggefloten door de directeur. Het beleid was om dat niet meer te doen, nadat ze er slechte ervaringen mee hadden gekregen in groep 3/4. Daar strandden namelijk veel van die snelle doorstroomkleuters alsnog. Wij hebben ons er toen bij neergelegd, ook omdat onze zoon op school nog erg verlegen en speels was. Hij liet daar ook totaal niet zien wat hij thuis allemaal wel kon en deed. Pas aan het eind van groep 2 (dus na bijna 2,5 jaar kleuteren) kwam het er eindelijk uit: hij kon allang lezen en schrijven en verveelde zich te pletter in groep 2. Gelukkig is het toen alsnog heel goed opgepakt en nu zit hij in groep 3 en doet alles op zijn eigen niveau, dus deels mee met groep 4. En hij is er erg gelukkig mee
Mijn dochter is van 7 december en kwam in groep 0. Ze is nu net 5 en zit in groep 1. Ze gaat na de zomervakantie volgend jaar naar groep 3, dan heeft ze 2,5 jaar gekleuterd en is ze dus 6,5.
Mijn zoon is van 3 dec en is, na een half jaar groep 1, doorgestroomd naar groep 2. We gaan straks bekijken of hij doorgaat naar drie of dat hij nog een keertje twee doet. Het zijn bij ons combiklassen dus hij blijft in dezelfde groep. Ik hoop eerlijk gezegd op nog een jaartje twee. Hij houdt nog zo van heel veel spelen, buiten rennen! Als ik zie wat mijn dochter allemaal in groep 3 moet doen, ik denk nog niet dat ons zoontje daar aan toe is. Of de juffen moeten me echt overtuigen, dan vertrouw ik helemaal op hun ervaring natuurlijk. Vind het soms best lastig, juf gaf vorige keer al aan dat ie het cognitief prima aan kan. Gelukkig heeft hij hele lieve juffen die ook zal zeiden, dat als hij nig n jaartje twee doet, dat hij dan ook extra werk krijgt. Ik ben benieuwd. Leuk om hier alle verschillende ervaringen te lezen.
Bij ons op school houden ze als richtlijn 1 oktober aan, maar ken ook genoeg scholen die 1 januari aanhouden. Het verschil dus per school. Kinderen na 1 oktober moeten hier dus 2x groep 1 doen. Ik weet dat er 1 kindje van half oktober wel direct door is gegaan naar groep 2, maar dat was ook een pienter en pittig meisje die het waarschijnlijk goed aan kan. Onze zoon is van februari dus daar speelt dat probleem veel minder, al vind ik bijna 2,5 jaar kleuteren toch aardig wat. Op sommige vlakken denk ik: pfoe, hoop dat ie genoeg uitdaging krijgt en houdt, maar qua speels-zijn vind ik het prima dat hij zo lang kleutert. Er moet al zoveel, zeker vanaf groep 3. Het zal ook per kind bekeken moeten worden.
Ligt echt aan het kind. Mijn dochter is van 12 sep net als haar vriendin ( 14 sept) en vriendje ( 17 sept). Dochter dan vriendin gingen over en jongetje kleuters nog een jaar extra. Ze was dus nog 5 in groep 3 Mijn dochter deed in groep 2 al groep 3 werkjes, kon al lezen en schrijven en rekenen. Nog een jaar kleuteren was geen optie. Emotioneel had ze er in het begin wat moeite mee naar sociaal etc was ze er ook klaar voor. Groep 1/2 zijn combinatie klassen
Mn dochter kwam bij groep 1 in de klas, maar is zelf een groep 0. En omdat er steeds meer instromers zijn, wordt de klas dus gescheiden per 1 februari. Er zijn genoeg instromers om een nieuwe klas te starten.
bedankt voor de reacties iedereen!! Het verschilt dus echt per kind. En daar ben ik ook voor! We hebben goed gesprek gehad met de juf. Ze zien de herfstkindjes als groep 1 (we zijn de primeur op school!!) en die gaan nu wel apart van de andere groep 1. Samen met de instroomkinderen van jan t/m september. Maar aan de herfstkinderen gaan ze extra aandacht geven om ze door te laten gaan naar groep 2 straks. En dan kijken we verder of ze na een jaar groep 2 doorkunnen of nog een jaartje groep 2 gaan doen. En doordat het een combinatieklas is, blijven de kinderen wel bij elkaar, dus dat is wel leuk! Ben echt blij dat het nu duidelijk is en opgelost is! Ik heb liever dat ze groep 2 nog een keer doet dan groep 1.
Dit deden ze bij ons tot vorig jaar ook nog. Maar officieel is de grens nu op 1 januari gesteld. Kinderen die tussen 1 oktober en 31 december geboren zijn en standaard een jaar extra kleuteren, doubleren officieel. Ik ben ervoor dat deze kinderen juist extra bekeken worden. Onze dochter van november zit nl vreselijk ongelukkig worden als ze nog een jaar groep 2 zou moeten doen.
Dat is niet waar. Inspectie kijkt hoeveel kinderen er op 30 september in groep 3 al 7 jaar zijn, die gelden als doublure. Herfstkleuters die langer dan twee jaar kleuteren, doubleren dus niet!