Oktoberkleuter...groep 0 of groep 1?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Madeliefje1987, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel jaar heeft jouw kind gekleuterd? (geboren in oktober t/m december)

1. 2 jaar

2. 3 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit vind bijzonder om te horen. Vriendinnetje van onze dochter ging niet mee naar groep 3. Ouders moesten hiervoor toestemming geven en kregen te horen dat ze dan wel officieel zit blijven zitten.

2. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Kinderen die tussen oktober en en eind december geboren zijn doubleren niet als ze 'een jaar' langer over de kleuterperiode doen.

3. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is van eind december, ze is na de zomervakantie mee gegaan naar groep 2. Ik wil dat ze groep 2 nog een keer doet omdat ze nu altijd de jongste is en al onzeker is van zichzelf.

4. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    hier konden we bij mijn zoon kiezen tussen 1,5 jr of 2,5 jr kleuteren .. Cognitief zat het wel goed maar sociaal emotioneel wat ik eigenlijk met die leeftijd nog veel belangrijker vindt had hij nog wel wat groei nodig .... dus wij hebben toen gekozen voor 2,5 jr kleuteren .. En dat is onwijs goed voor hem geweest .. Vorig jaar nog met de juf erover gehad om hem alsnog een klas over te laten slaan ( na meivakantie van groep 4 naar groep 5 en dan na de zomervakantie naar groep 6 )en wederom vonden wij hem sociaal daar niet goed genoeg voor .... en nu zit hij in groep 5 is getest en mag nu 1 dag in de week naar een andere school , naar een plusklas en de rest krijgt hij op school zoveel mogelijk verbreding en verdieping

5. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

Naar de info die ik toen heb gekregen , doubleert een kind dan wel ..Maar wat maakt dat toch uit , gaat toch om de beste keuze voor je kind en we hebben het over kleuters ....

6. twinkle star

Vreemd dat elke school hier anders mee om lijkt te gaan.

Natuurlijk gaat het over de beste keuze laten we dat voorop stellen. Maar wat ik begrepen heb is dat een kind op een basisschool maar een x aantal keer mag blijven zitten en er anders ander passend onderwijs gezocht moet worden. Volgens mij lag dit bij de tweede keer blijven zitten en dan vind ik het wel een puntje om goed overna te denken.

7. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

je moet echt naar geboortedatum van kind kijken , als een kind maar 13 is als het groep 8 verlaat volgens mij ...

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben nu wel benieuwd hoe het precies zit..
    Heeft iemand linkje, waar dit zwart op wit staat??

Loopt een 'normale jaargang' nu van okt-sept of van jan-dec?
    Bij mijn dochter is het volgens mij zo dat kindjes die instromen vanaf oktober, in eerste instantie in de 0 groep komen.

9. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij ons noemen ze het niet zo, ik hoef ook nergens voor te tekenen of zo. Ze gaat wel 1 dag in de week naar groep 3 en 1 ochtend naar de plusklas, omdat ze slim genoeg is maar op sociaal vlak heb ik liever dat ze nog een jaar kleutert. Beetje hetzelfde verhaal dus :)

10. twinkle star

11. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel

mooi stuk en vooral dit stukje vind ik heel belangrijk :

Ook met de inspectie leveren deze kinderen soms discussies op. Mokkenstorm: „Inspecteurs zeggen heel makkelijk ’jullie laten kleuters zitten’. Maar wij zeggen dan: ’noemen jullie dat zittenblijven?’ Zo scherp ligt het toch niet, bij een kleuter? Gun een kind toch zijn ontwikkeling, leggen wij dan uit.”

12. tuc

tuc Niet meer actief

hier een 23 oktober kleuter en wij worstelen er enorm mee. Ze is toen begonnen in groep 1 en is na de zomer doorgestroomd naar groep 2 (combinatieklas) ik wil zo graag dat hierna nog een jaar in groep 2 blijft...sociaal emotioneel is zij nog lang niet aan groep 3 toe en is ook nog eens erg klein van stuk.

Ik weet dat ze een kind niet zo makkelijk meer een jaartje langer laten kleuteren. Maar los van dit hebben wij al gemerkt dat rekenen niet haar sterkste kant is en hoop ik (tis wel erg hoor als je zo denkt) dat ze uitvalt op rekenen en dan gewoon niet naar groep 3 mag;)

Afgelopen donderdag en vrijdag hebben ze de cito gemaakt en begin februari zijn de ouderavonden, ik wil het dan al voorzichtig ter sprake brengen.

13. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    IK denk dat het hangt enoorm van het kind af, en de school natuurlijk.
    Mijn dochter is van Okt 2004, en zij zit nu al in groep 6. Toen zij een kleuter was woonden wij in het buitenland maar, als zij hier begon met school, zou ze 1,7 kleuteren heb gedaan. Zij is het jongest in haar klas. Sommige kinderen zijn al 10 geworden en zij wordt 10 over 9 maanden!
    Mijn zoontje begint op school in oktober en ik weet niet wat erover te denken. Hij leert al heel goed ( kan 3 talen, begon emt lezen, schrijve, weet alles cijfers), maar hij heeft oogproblemen, dus misschien zal het moeilijk voor hem te concentreren en presteren. Ik ben er benieuwd.

14. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Hier eigenlijk ruim 1.5 jaar kleuteren; dus direct in 1 beginnen en gewoon direct daarna na 2 en 3.

15. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    interessant artikel, dankjewel!
    hier wachten wij ook het volgend gesprekje af in februari en de uitslagen van de cito.
    sta er eigenlijk hetzelfde in als tuc.
    maar ik vind het erg moeilijk hoor, hij verraste ons van de week ineens met schrijven van 3/4 letterwoordjes en ook lezen. wist echt niet dat hij dat kon haha...dat maakt het nog wel moeilijker, de beslissing....

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat herken ik idd...qua leerstof zou het ook wel prima gaan, maar ze is nog zo van het spelen en sociaal emotioneel best zwak vind ik. Er gebeurd regelmatig iets op school waar ze dan thuis over moet huilen bv.

17. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    ja ik vind het ook echt heel moeilijk.
    vooral omdat het gewoon gevolgen heeft voor de hele verdere schooltijd.
    heb er echt ook al veel met mensen over gesproken, meerderheid zegt nog n jaar aan vast plakken maar sommigen zeggen ook heel stellig dat het heel zonde zou zijn.
    ik weet het echt niet. ik wil eigenlijk de juffen laten beslissen, maar stel dat ze zeggen dat hij verder mag nr drie, vind ik het voor hem toch zonde dat aan die onbezorgde kleuter/speeltijd dan al een einde komt..
    hij is nog zo graag buiten aan het rennen, speelt nog zo graag al z'n fantasierollenspellen met vriendjes en vriendinnetjes..
    we zullen zien, het is ook niet het eind vh schooljaar natuurlijk..

18. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wij hadden dat probleem vorig jaar ook. Cognitief wel toe aan groep 3 sociaal emotioneel nog niet. En een heel klein meisje wat zich door de grootste groep 2 kinderen (van jan 2007, dus bijna een jaar ouder) makkelijk liet overstemmen. Als dochter iets graag wilde was er altijd wel zo`n meisje haar voor waardoor zij het niet kon doen.

Bij ons wist niemand het echt: de juf wist het niet, wij niet en dochter wist ook niet wat ze wilde. Als dochter graag naar gr3 was gegaan dan was ze door gegaan.

Nu een jaar verder kan ik zeggen dat het goed is voor haar.
    Ze is de oudste van de klas, durft nu wel iets te presenteren terwijl ze dat vorig jaar dood eng vond, ze komt beter voor zichzelf op en ze heeft haar eigen werk. Ze mag dingen schrijven voor de rest van de klas.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Dit hoop ik dus ook zo te ervaren.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter wil zelf wel graag naar groep 3, maar dan nog vind ik het lastig hoor. Zij kan dat toch nog helemaal niet overzien..

Misschien wel dat ze wil lezen en rekenen (maar ook daarin denk ik niet dat ze beseft hoeveel dat zal zijn tov de vrijheid die ze nu heeft). Maar vooral ook het omgaan met grotere kinderen. Ze zit nu in een groep 1 klas (geen combi) en op de bso zitten de oudere kleuters (>5.5jr) in de volgende groep.

Deel Deze Pagina