Echt pas na 1 jaar?

Discussie in 'Voeding' gestart door mirwar, 16 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Kunnen kindjes echt pas vanaf 1 jaar helemaal met de pot meeeten?

Doen jullie dan nog steeds zoutloos?

Dewi eet nu nl af en toe wel wat happen van ons mee (kip tandoori, paella, bamisoep...etc..en ze heeft er nooit last/bijwerkingen van) en ze vindt t allemaal heeeerlijk!
    Voor de rest kook ik haar eigen pakje (zoutloos...niet altijd kruidenloos) of ze eet hetzelfde als ons maar dan ook zonder zout.

Maar vanaf wanneer mogen/kunnen ze nou echt helemaal compleet meeeten zoals wij dat doen? En vanaf wanneer zijn jullie dat gaan doen?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ehm dat weet ik eigenlijk niet meer precies. Maar ik denk dat het scheelt dat ik sowieso zoutloos kook, dat we nooit pakjes ofzo gebruiken om saus te maken. Dat doen we allemaal zelf...

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame heeft al vanaf haar 11e maand wat van ons meegegeten zodat ze zou gaan wennen zelf kreeg ze dan potjes

vanaf 1 jaar is ze helemaal met ons mee gaan eten heb in het begin zoutloos gedaan enz maar na een paar maanden hebben we gewoon gekookt zoals we altijd doen niet appart voor haar

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik kook nog steeds zoutloos, wel gebruik ik verder vanaf een jaar alle soorten kruiden die ik maar nodig heb. Van peper tot knoflook etc...Ook pittige kruiden niet geschuwd (hoe denk je dat ze dat in Azië doen? Zo sprak de arts bij ons CB, toen ik vroeg of kruiden wel mochten 8) ) Alleen dus nog geen zout, maar dat is dan ook erg schadelijk voor de nieren, voorlopig staat dat voor mijn man en mij nog gewoon op tafel....

5. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ja maar als je dan bijv zo'n wereldgerecht van Knorr maakt? hoe doe je dat dan?

6. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik laat Mason Nu al dingen met ons mee eten. Ik kijk wel uit met hele scherpe dingen zoals bijv een pepertje. Aardappels kook ik voor hem apart. Laatst heeft hij een klein stukje aardappel van ons gehad (met zout dus) dat vond hij niet echt wat :)

7. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Hier eet ze ook inmiddels gewoon met de pot mee. Beetje uitkijken met peper en zout inderdaad, dat kun je er aan tafel op je eigen eten bij doen. Sterker nog, ze eet pas goed sinds ze mee mag eten met wat papa heeft gekookt! (lekker mediterraan gekruid...) En dingen als pizza gaat nog niet ;)
    En Riply geloof ik niet. Gisteren gaf ze over en alles kwam er uit zoals het in haar mond was gegaan. Kouwen doet ze niet.

8. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Dewi eet hier ook voornamelijk wel met de pot mee maar ik bedoel meer dat ik t nu zonder zout maak en vanaf wanneer je daar dus helemaal geen rekening meer mee hoeft te houden.

Als ik nu bijv pasta maak dan doe ik de saus ook in een apart pannetje voor haar...hier doe ik wel een klein beetje ui,knoflook en kruiden door maar bijv geen zout, peper en bouilonblokje wat ik bij ons wel doe....

En bijv met wereldgerechten van Knorr net zo...dat maak ik dan ook in een apart pannetje met een klein beetje van de kruiden...maar wel zonder zout.

Dus vanaf wanneer hoef je echt geen rekening er meer mee te houden?

9. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje eet ook al heel lang gewoon met ons mee. In het begin gebruikte ik dan geen zout, maar sinds hij een jaar is gebruik ik wel wat zout.
    Verder met kruiden enzo ben ik niet zo moeilijk. Hij vindt zelfs lekkerder als het flink gekruid is.

10. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    gewoon vanaf het moment dat ze gewoon goed mee eten. je hoeft ze niet vol te proppen met zout maar laat ze gewoon vanaf het moment dat jij denkt dat ze het wegkrijgen(stukjes ed) gewoon lekker met de pot mee eten hoor.

gebruik je zelf heel veel zout zou ik daar iets meer op letten maar gebruik je al niet zo veel zout zou ik ze gewoon lekker mee laten eten hoor.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou er niet echt naar kijken, maar ik moet zeggen dat wij nooit echt zout uit een potje gebruiken in ons eten. Soms zit het wel bij andere kruiden of in iets van een zakje waarmee we iets van een sausje willen maken. Maar verder gebruiken we geen zout. En hier krijgen de kleintjes eigenlijk vanaf een maand of 8-9 gewoon lekker hetzelfde eten als wij zelf en dat bevalt ons en de kleintjes prima! (ook de opa's en oma's waar ze geregeld eten bevalt dat prima en ook die gebruiken geen 'extra' zout zegmaar).

12. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    hier van af 8 maanden al volledig met de pot mee aan het eten.
    ik heb altijd al zoutloos gekookt, heb ik van huis uit mee gekregen.
    sinds ze een jaar is doe ik wel een beetje zout op het vlees en kruit het gehakt een beetje voor dr.
    en op de spinazie gaat een klein beetje zout want anders vind ze het niet erg lekker.

13. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

@ Mirwar, als Mason bijv spaghetti, met kruiden enzo krijgt zit er ook wel wat zout in de kruidenmix. Ik doe het gewoon met mate. Las trouwens vandaag op het pak nutrilon goedenacht dat hieer ook gewoon zout in zit ,terwijl deze opvolgmelk vanaf 6 maanden geschikt is.

14. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Onze dochter eet nu met de pot mee, maar ik heb de pot wel aangepast.
    Uit een pakje (bijv wereldgerecht) koken doe ik niet, ik kook altijd met verse spullen. Receptje googelen en dan kan je het zelf aanpassen.
    Die kruidenmixen lijken mij echt te zout.
    Ik ben neit meer spastisch met zout, maar ik ga er ook niet naar grijpen. Ik kook helemaal zoutloos en zout gaat er bij ons op het bord pas op.
    Soms pas ik het wel aan hoor, dan eten we net even anders dan Ymke.

Maar om op je vraag terug te komen, die pakjes zou ik dus niet geven.

15. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie reacties!

Mmm ja maar wel moeilijk dus....

Opzich aardappels kook ik zonder zout want daar doen we aan tafel zelf zout of aromat op. En als ik groente kook doe ik t ook zonder zout want dan hebben we er altijd wel een sausje bij (Dewi nog niet hoor)...

Maar ik wok best veel....en maak dan bijv gebruik van bouillonblokjes...Kan dat kwaad dan?

Ik maak bijv: ui en knoflook fruiten, spitskool erin, dit kruiden met kerriepoeder, kokosmelk erbij en dan een half kippenbouillonblokje erover heen verkuimelen en even mee laten warmen...
    Zou ze dat dan nu al mogen hebben?

En voor de makkelijk eten we wel es wereldgerechten....maar ik lees tot nu toe niemand waarbij haar kindje (van ongeveer 10/11 maanden) dit mee-eet...

16. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    En de meeste voorbeelden die genoemd worden zijn van kindjes van 1+ Maar Dewi is 10,5 maand...

Moet ik t anders gewoon proberen en kijken hoe ze erop reageert?

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja tot een jaar geen zout he..
    een bouillonblokje is ook zout. En in die wereldmixen zit een boel zout hoor!

Kan je bij zo'n wokgerecht niet de groente/vlees/pasta oid apart wokken? Kruiden moet op zich wel kunnen, maar ik beperk me dan tot peterselie en dat soort dingen.

Heb laatst wel risotto gemaakt met een half bouillonblokje, maar daar heeft ze dan ook weer 1/4 van gegeten.

Ik zei al, wij hebben de pot aangepast. We eten tegenwoordig vaak aardappels-groente-vlees.
    En als ik pasta maak, maak ik alleen basissaus en daarna in 3 pannen verder. Allemaal willen we wat anders haha!
    Moet er nog steeds aan wennen hoor, om half 5 moet ik de keuken al in tegenwoordig!

18. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ja zo doe ik t nu dus ook...met pannetjes apart. En ook wij zijn idd meer aardappels,groente,vlees gaan eten omdat dat gewoon veel makkelijker mee-eet. Wij zijn alleen niet zo'n fan van aardappels! Man wat heb je een pannen nodig als je hollands kookt! hahah

Nou ja ik blijf t voorlopig dan maar zo doen...en dan vraag ik desnoods op t eerstvolgende cb bezoek wel vanaf wanneer je er totaal geen rekening meer mee hoeft te houden.

19. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Hahah dat roep ik dus ook altijd! Wij zijn nl gek op Aziatisch eten (en vakantie ernaar toe ;)) en daar eten de kinderen idd toch ook gewoon mee...

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ja maar das altijd nog anders dan zout! ;)

Deel Deze Pagina