oliebollen bakken..

Discussie in 'De lounge' gestart door priscilla1987, 20 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

14 jul 2008
    3.373
    522
    113
    Vrouw
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    hoi meiden waar kan ik het beste in bakken in de frituurpan of in een pan met olie..en wat voor olie als je in de pan bak..ga het namelijk voor het eerst doen dit jaar:D

2. 2jees

2jees Niet meer actief

Hoi ik ga bakken in zonnebloemolie (neutraal van smaak) in een gewone pan.

Laatst in de klas in de frituurpan gedaan, ging ook prima maar ben een beetje bang voor de smaak.

3. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik heb geen ervaring met een frituur, maar wel met een wokpan en zonnebloemolie. De juiste temperatuur was uitzoeken aan de hand van een stukje wit brood. Als die ging borrelen en goudbruin werd, dan was het goed en zette ik het vuur lager.

Dan 2 lepels in de olie dompelen, daarmee wat beslag pakken en het bolletje voorzichtig in de pan laten glijden. Ze keerden vanzelf om, zodra ze goudbruin waren aan 1 kant. Zo weet je ongeveer hoe lang het duurt tot de andere kant goudbruin is, en kan je ze erna eruit vissen. Niet teveel tegelijk bakken. Ze waren elke keer weer heerlijk.

Succes :)

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.193
    4.501
    113
    Ik heb vorig jaar oliebollen in de frituurpan gebakken, deze heb ik eerst wel helemaal schoongemaakt, daarna schone zonnebloemolie erin. Ik vond het fijn omdat de frituurpan een termostaat heeft en dus niet zomaar veel te heet is, of nog te koud.
    Succes! En vers uit de pan zijn ze zoooo lekkkerrrr!!!

5. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    en waar doe je dat dan als je het met een (wok)pan doet.....gewoon binnen onder de afzuigkap toch?
    want ik hoor ook altijd mensen die het in de schuur doen vanwege de ''stank''. Maar dat zal dan wel met de frituur zijn denk ik......ik ben ook leek wat oliebollen bakken betreft en wilde het dit jaar ook eens proberen zelf te doen. Wij hebben geen frituur dus wordt het ook de wok.....

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Wij doen het wel buiten met een pan, we hebben een losse elektrische pit. Ik gebruikte op school een ijsboltang, telkens even in een bakje water tussendoor. Ging heel goed!

7. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Wij hebben een speciale frituurpan voor oliebollen. Hier word ook echt geen friet in gebakken. Temperatuur is constant waar door de olibollen goed gaar worden. Olie in een pan word vaak te heet en kan echt gevaarlijk zijn.

8. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Wij hebben een speciale frituurpan voor oliebollen. Hier word ook echt geen friet in gebakken. Temperatuur is constant waar door de olibollen goed gaar worden. Olie in een pan word vaak te heet en kan echt gevaarlijk zijn.wij doen het in zonnebloem olie

9. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    In een goed schoongemaakte friteuse, in goede zonnebloemolie.

10. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik bak gewoon binnen in een wokpan en dan zet ik de afzuigkap aan. Gaat al jaren goed en de oliebollen zijn lekker. Wel het vuur wat lager zetten als je merkt dat de olie te heet is, anders worden de oliebollen niet goed gaar.

11. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Wokpan staat gewoon op het fornuis met de afzuigkap op maximum. Er blijft wel een dagje wat van de geur hangen, maar dat vind ik niet erg voor 1x in het jaar.

De temperatuur regelen is wat omslachtiger, omdat ik dat dus met stukjes wit brood doe, dan het vuur wat lager, en opnieuw de broodtest, tot de temperatuur constant blijft.

12. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    In de frituurpan die goed is schoongemaakt.
    Gebruik in ieder geval NOOIT frituurvet, als de oliebol dan afkoelt vormt er zich een frituurvetlaagje om de oliebol.

13. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

14 jul 2008
    3.373
    522
    113
    Vrouw
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    oeh oke ja ik ga het voor het eerst doen:D:D

14. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik hoor goede zonnebloem olie. Wat is goede?

Hier buiten in een schone frituurpan gezellig met de jongens van me werk

15. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik gebruik gewone zonnebloemolie (van de ah, meestal eigen merk) ;)

Deel Deze Pagina