De titel zegt het al. Wat is volgens jullie het meest ideale leeftijdsverschil tussen je eerste en tweede kindje? Mijn man en ik zijn in juli voor het eerst papa en mama geworden en denken nu na over een tweede kindje. Omdat het bij ons erg heftig is geweest (zware zwangerschap, zware bevalling die eindigde in een ks en een doodziek kindje na de bevalling) zitten we erg in dubio. Er vanaf januari er wel of niet voor gaan... Ik zou graag jullie ervaringen en meningen horen. Uiteraard ben ik me er bewust van dat het niet direct raak zal zijn. We hebben op deze spruit ook 2 jaar gewacht, maar toch... Liefs Frummelk
Ik heb geen idee, maar wij hebben er 1,5 jaar tussen zitten. Pittig, maar vooral omdat de jongste het allemaal niet zo soepel doet. Ik denk dat twee kinderen icm een baby uberhaubt niet ideaal is.. Maar hoe zwaar soms ook, ik ben er nog steeds blij om! Als ik dan anderen lees met een schoolgaand kind en een tweede kindje dat nog moet slapen smiddags.. Pff dat lijkt me pas onhandig!
Ik heb er nog geen ervaring mee Maar tussen mijn kindjes zal straks op een maand na 1,5 jaar verschil zitten. Zal best pittig zijn maar heb er ook zin in!
Kunnen jullie ook uitleggen waarom 2,5 jaar? Ik ben erg op zoek naar meningen en ervaringen om daar weer mijn eigen mening op te baseren Het voordeel van het dicht op elkaar krijgen lijkt me dat je er ook snel weer vanaf bent...
Dames die 'anders' hebben gestemd, kunnen jullie misschien ook vertellen wat jullie het ideale verschil vinden? Ik ben erg benieuwd!
Ik heb geen idee wat het ideale leeftijdsverschil zou zijn, als die überhaupt al bestaat. Ik weet wel dat 14 maanden het, zeker op het begin, echt niet is .
nou ja, ik denk dat elk leeftijdsverschil zijn uitdagingen heeft, maar ik heb twee meiden die 22 maanden uit elkaar zitten. Voordelen: slapen allebei nog regelmatig en oudste ligt ook al om 7 uur in bed waarna je lekker de tijd voor de jongste hebt in de eerste periode. Allebei nog in de luiers dus je hoeft niet weer overnieuw te beginnen. Mijn oudste is net oud genoeg om echt mee te krijgen dat zij de grote zus is en dat vind ze heel stoer. nadelen: oudste zit in peuterpuberteit en is heel wild en lastig te corrigeren, best vermoeiend met zo'n kleintje er bij. Je moet dus je aandacht verdelen terwijl de oudste juist nu heel veel behoefte heeft aan begrenzing. Even pittig dus, maar het moet te doen zijn (hoop ik).
Mag ik vragen waarom niet? Wat vond je pittig en wat juist prettig? En hoe ging je, vooral tijdens het einde, van je zwangerschap er mee om. Kon je je oudste nog goed verzorgen?
Tussen Lianna en Yosyp zit 13 maanden en ik vind dat een ideaal leeftijdsverschil. Ze volgen elkaar redelijk snel op in ontwikkeling en hebben vaak dezelfde interesses.
Ik snap niet goed wat meningen van anderen er toe doen.. Iedereen ervaart het op een andere manier, hebben wellicht twee makkelijke kindjes (gehad). Het juiste moment om voor een tweede te gaan is wanneer jullie er klaar voor zijn!!! Onze eerste maanden waren echt zwaar (veel gehuild), vanaf maand 9 kon ik pas echt genieten. Ik wil nu volop van mijn zoontje genieten en moet er niet aan denken om twee kinderen in de luiers te hebben.. Ik zou graag de oudste al een stuk zelfstandig willen hebben voor er een baby komt.. Maar ja... dat geldt voor mij!
hier 2,5 jaar en heel blij mee (stom toeval hoor, duurde acht maanden om zwanger te worden). Voordeel: oudste snapt al een heleboel en is vrij zelfstandig. Als er bijv 1,5 jaar tussenzit moet je die ook nog veel dragen en de baby tegen hem-haar beschermen omdat ie in zijn onschuld de kleine nog pijn zou kunnen doen. Kan die van 2,5 ook natuurlijk, maar die kun je dingen uitleggen. En 2,5 jaar is ook als ze iets ouder zijn leuk omdat ze nog veel samen kunnen spelen. En oh ja, de oudste is al bijna zindelijk, ook fijn. En ze genieten volop van elkaar, zo klein als ze beiden zijn.
Oja.. een tweede snel nemen voor "dan hebben ze veel aan elkaar" vind ik onzin. De karaktertjes moeten ook maar passen bij elkaar!! Maar ook dat is mijn mening! Ik zou het zwaar vinden, kort op elkaar!
Tijdens de zwangerschap heb ik nergens last van gehad, ik heb tot het einde nog prima voor mijn dochter (de oudste) kunnen zorgen. Heel eerlijk gezegd vond ik de eerste maanden na de geboorte van mijn zoontje helemaal niks leuk. Hij huilde heel veel en mijn dochter raakte daar compleet van in paniek, waardoor zij ook ontroostbaar was. Echt heel zwaar was dat en niet leuk. Pas na 5/6 maanden toen we wat meer ritme kregen kwamen ook de leuke momenten. Nu ze 2,5 en 1,5 zijn is het voornamelijk genieten . Mijn dochter was een hele makkelijke baby en ik ben er onbewust denk ik ook wel van uitgegaan dat de 2e ook zo makkelijk zou zijn, maar het tegendeel was dus waar. Heel naïef natuurlijk ook van mij om daarvan uit te gaan.
Ik zeg ook 2,5 jaar. De zwangerschap was goed te doen, iets pittiger dan de eerste zwangerschap maar das ook logisch natuurlijk omdat je er al 1 hebt rondlopen. Ze kon hier al lopen/traplopen in de zwangerschap, trap af heb ik haar toen ook geleerd. Ze sliep/slaapt s middags nog dus dat is ook erg handig en fijn. Ik moest er ook niet aan denken om ze dicht op elkaar te hebben maar ik vond het 1e jaar bij haar ook echt pittig. De eerste maanden waren hier wel zwaar omdat de jongste erg onrustig was en niet sliep. De oudste is aan het peuterpuberen dus die combi is soms verschrikkelijk haha. Maar inmiddels doet de jongste het erg goed, is een heerlijk tevreden baby. Af en toe natuurlijk wel drukke momenten maar we hebben hier onze draai nu wel gevonden. De oudste is ook erg lief voor haar zusje en absoluut niet jaloers. De jongste reageert ook steeds meer op haar.
Als jouw oudste 4 is is jouw jongste 2,5 en de kans is groot dat die dan nog slaapt overdag. Maar goed, dat is al een heel stuk makkelijker dan een baby of dreumes met slaapjes. Al vond ik het hier nooit een probleem. Sinds Eva naar school gaat, Lisa was toen bijna 2, slaapt Lisa gewoon van 13:30 tot 15:00.
@Amethist, hier zei ik steeds dat de 2e vast wel makkelijker zou worden, dan kon haast niet anders na een pittige start met de 1e. Maar dat viel ook wat tegen. Nu is ze wel makkelijker dan onze oudste toen was.
Hier 2 jaar en 3 maanden verschil en ik vond en vind het echt ideaal. Maar ik weet ook niet beter natuurlijk
Onze oudste is 17 maanden als de baby komt, zal wel even pittig zijn maar wij zien er juist ook de voordelen van in