Onrustige nachten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Drieka, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik zit met een beetje een dilemma en weet niet zo goed wat ik er het beste mee kan doen vandaar mijn vraag hier.

F. sliep vanaf het begin de nachten goed in een ledikantje naast ons bed, hij melde zich gemiddeld 1 hooguit 2 keren per nacht als hij honger had (lag aan de lengte van de nacht), dan deed ik hem verschonen, flesje geven en dan viel hij direct weer in slaap, perfect dus!

Echter nu is het al 2 nachten hopeloos, gisterennacht wilde hij na zijn flesje van 00:30 niet slapen, hij was gewoon klaarwakker en heb dus tot 04:00 op de bank met hem gezeten en toen viel hij uiteindelijk op mijn borst in slaap, kon ik hem in de kinderwagenbak leggen en zelf nog 2 uurtjes op de bank slapen totdat hij zich melde voor een fles.

Vannacht ging het weer fout, hij melde zich gisterenavond rond 23:00 dus heeft toen de laatste fles gekregen, hij was na de fles ook klaarwakker, toch in zijn ledikantje gelegd maar helaas, het was huilen geblazen, manlief was nog wakker dus heb F. naar beneden gebracht want ik was zelf gesloopt van de vorige nacht, uiteindelijk is F. om 01:00 in slaap gevallen en heeft mijn man hem in zijn ledikantje kunnen leggen maar helaas om 02:30 had F. honger en huilde hij.
    Heb ik hem verschoond en een fles gegeven en jawel hoor, weer klaarwakker!
    Dus in zijn ledikantje begint hij dan direct te huilen, ik heb hem toen maar op mijn borst genomen in bed met het idee te wachten totdat hij in slaap zou vallen zodat ik hem dan terug in zijn ledikantje kon leggen.

MAAR ik ben dus ook in slaap gevallen en werk om 06:30 wakker met F. op mijn borst :$
    Ik ben daar enorm van geschrokken want vindt het hartstikke gevaarlijk want voor hetzelfde geldt was hij van mijn borst afgegleden en was ik of mijn man bovenop hem gaan liggen :(

Maar goed, mijn vraag is eigenlijk of iemand dat herkent dat de baby gewoon klaarwakker is na een fles in de late avond/ nacht, dan niet meer wilt slapen?
    Wat kan ik dan het beste doen want heb ook mijn slaap nodig en krijg die op deze manier echt niet tenzij F. lekker op mijn borst ligt maar zo wil ik gewoon niet slapen omdat ik het gevaarlijk vindt.

Heeft iemand tips?

2. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik herken het in zekere mate!
    Dochterlief slaapt overdag als een roosje maar rond een uurtje of 23.00 is het krijsen en klaar wakker zijn.
    Sinds vannacht hebben wij haar de puckababy aangedaan en ging het iets beter, misschien ook iets voor jullie?
    Ze zwaait zo met haar handjes dat ze zichzelf krabt,slaat en speen uit haar mondje mept...
    We zullen weten dat we (weer) moeder zijn van een pasgebore baby hahaha!

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, dat is vrij normaal en kan gebeuren. Het zal ook wel weer over gaan. Hij is nog vrij jong en kent dag en nachtritme nog niet. Tips? Er voor zorgen dat hij bij zijn nachtfles niet geprikkeld wordt. Geen licht aan of maar minimaal. Niet tegen hem praten. Enkel verschonen als het echt hoognodig is. Dat werkte bij onze jongen en bij ons meisje nu ook.

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Hij doet zichzelf niet krabben of slaan, hij ligt wel rustig in bed of schopt soms de dekens van zich af als hij aan het huilen is.

Tijdens het voeden doe ik al alleen een nachtlampje aan dus echt heel schemerig, verschonen moet ik hem voor de voeding wel echt doen want hij heeft flinke plasluiers en poept elke nacht ;)
    Sowieso maak ik hem in de nachten nooit wakker, ik wacht gewoon totdat hij zich meldt voor een fles.

Ik denk dat we gewoon verwend zijn aangezien het de eerste 2 weken eigenlijk al heel erg goed ging en nu ineens draait hij zijn ritme om lijkt het wel :(

Overdag valt hij echt in slaap als hij de fles bijna leeg heeft en dan slaapt hij ook gewoon 3 tot 4 uur tot de volgende voeding en de nachten is hij ineens klaarwakker?
    Dat was eerst gewoon andersom, zoals het hoort zeg maar.

5. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    In het begin ook periodes gehad ja. Wat bij ons hielp was het aankleedkussen tussen ons in ( wel tegen de bovenkant van het bed aan dus ter hoogte van de kussens!)
    En dan daar ons mannetje gelegd met zijn dekentjes.
    Zo ligt hij beschermd door de opstaande randen en hoog genoeg dat je niet de dekens over hem heen kunt trekken per ongeluk.
    de nabijheid was voldoende voor hem. Je kon zo ook makkelijk even een hand op zijn buikje leggen ofzo.
    Wij moesten dan wel wat meer aan de zijkant verplaatsen maar dat was een ideale oplossing!

6. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Hmm, lastig! Ik ben vrij snel gestopt met hem verschonen 's nachts, omdat hij daar dus klaarwakker van werd. Hoe flink zijn zijn plasluiers? Echt volledig geabsorbeerd of zou hij er nog een ronde mee kunnen doen? Je moet maar bedenken, als ze eenmaal gaan doorslapen 's nachts, krijgen ze ook geen schone luier ;) poepen is natuurlijk een ander verhaal. Maar zou als ik jou was eens kijken of je hem niet pas in de ochtend kan verschonen.

Verder denk ik dat het idd ligt aan het feit dat hij nog geen dag- en nachtritme kent. Heb je waarschijnlijk in het begin dus gelukkig mazzel mee gehad ;) Maar waarschijnlijk ga je gauw verbetering merken. En blijft hij alsnog zo klaarwakker, dan zou ik hem gewoon tussen jullie in nemen. Als je dat eng vindt, dan kun je hem op een aankleedkussen tussen jullie in leggen (die tip kreeg ik van de kraamverzorgster, heeft hier best geholpen moet ik zeggen). Of misschien na de fles iets langer bij je houden na het boeren bijv, dat ie tegen je aan in slaap valt en dat je hem daarna weglegt.

Sterkte!! Hopelijk kun je overdag een beetje bijtanken, want dit is slopend natuurlijk!

7. Drieka

Drieka Niet meer actief

Zijn plasluier om 03:00 is meestal echt volledig verzadigd, loodzwaar en dan heeft hij ook altijd gepoept, soms meldt hij zich juist omdat hij en vieze luier heeft en niet eens omdat hij honger heeft.

Mocht het vannacht weer zo worden dan moet ik inderdaad maar zijn aankleedkussen tussen ons inleggen, maar hoe doe ik dat dan met zijn dekens?
    Zijn ledikantje moet laag opgemaakt worden zodat hij er niet onder kan kruipen maar dat is met zo'n aankleedkussen toch wel lastig :(
    Gewoon onder het aankleedkussen stoppen dan of zo?

Ik hoop dat dit inderdaad snel weer voorbij is want hij deed het echt zo goed in de nachten en zomaar ineens veranderd het, uit het niks.

Ik doe hem na het flessen al een tijdje bij me houden als ik merk dat hij klaarwakker is maar zodra hij moe lijkt te worden en ik leg hem in zijn ledikantje dan wordt hij weer wakker en is het huilen geblazen.
    Hij wil het liefste steeds bij mij liggen in de nacht, heel erg schattig maar erg onhandig en vermoeiend :D

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Slaapzakje halen en 'm daar in doen, geen dekentjes nodig dan :)
    Verder 'hoort' er nog weinig deze periode, dus laat dat los: hij zal nog wel meer omgooien qua ritme, hoort er allemaal bij.
    Niet fijn voor je eigen rust, maar probeer dan echt overdag lekker wat mee te pakken, als hij dan zo voorbeeldig slaapt :)

9. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Oei, ja als z'n luier dan helemaal verzadigd is dan zul je wel moeten. Hier waren de luiers 's nachts het lichtst, vandaar :)

Nou, ik deed eigenlijk nooit z'n eigen dekentje als ie op het aankleedkussen lag bij ons. Ik legde dat aankleedkussen helemaal tegen het hoofdeinde van het bed (dan ligt ie dus ter hoogte van onze kussens) en onze eigen deken lag dan precies goed voor hem ook, hij kon er dan niet onder komen. Misschien niet super verantwoord, maar zo vaak heeft ie nou ook weer niet tussen ons in geslapen, hooguit een paar keer. En ik heb hem zichzelf nooit omlaag zien werken, hij werkt zichzelf altijd omhoog :p nu nog. Maar als advies zou ik dan idd zeggen: gebruik z'n eigen dekentje en sla die onder het aankleedkussen, zodat ie geen kant op kan.

En ja, tis heel lief als ze bij je willen liggen, en heel vermoeiend ook :D maar heb er altijd maar gewoon aan toegegeven, op een gegeven moment kunnen ze lekker in hun eigen bedje liggen. Mijn zoontje wil al een hele tijd niet meer op mij liggen, en nu mis ik dat best wel :)

10. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    En dit dus, helemaal mee eens! Slaapzakje is waarschijnlijk idd een goed idee. Hij sliep hier ook veel beter in een slaapzakje dan onder een lakentje en dekentje.

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Slaapzakjes heb ik wel in huis dus kan dat altijd proberen dan.
    Ik heb voor de bevalling van alles gekocht voor het geval het nodig is :D

Dus kan dat ook altijd nog proberen dan inderdaad.
    Hier zijn de luiers het zwaarste in de nachten moet ik zeggen :)

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hier de eerste weken ook. Na de laatste fles en de nachtfles klaarwakker. Soms 1 uur, soms langer.
    Nu is ze morgen 10 weken en slaapt ze meestal meteen in. Je ziet echt dat ze een dag en nacht ritme heeft gekregen.
    Ze ligt in een slaapzak, maar ook met dekentje, want het is bij ons 13 graden op de slaapkamer, we stoppen haar armpjes onder de dekens zodat ze niet zo wappert.
    Ook vetschonen wij haar niet meer s'nachts!! (alleen indien nodig)

13. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Slaapzak en samenslapen hebben t hem hier gedaan

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

De slaapzak heb ik al klaar gelegd voor vannacht.
    Maar normaal gesproken haal je toch de dekens uit het ledikantje en slapen ze alleen in een slaapzak of niet?
    Hij heeft een winterslaapzak met mouwen dus dat lijkt me wel lekker warm.

Denk dat ik vannacht eerst eens probeer in alleen een slaapzak in zijn ledikantje, lukt dat niet dan kan ik hem altijd nog tussen ons in pakken op het aankleedkussen.

Het wordt nu gewoon een beetje proberen met wat het beste lukt.

Moet wel weten of je dan alleen de slaapzak gebruikt en de dekens uit het ledikantje haalt OF dat je hem in de slaapzak doet en dan nog onder de dekens?

15. Anna25

Anna25 Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.049
    0
    0
    Hier hebben we dat de eerste week een paar keer gehad, dan zat ik van half 3 tot 6 beneden en om half 8 werd mijn zoontje weer wakker.. Nu waren ze hier van de week van het cb en ze zei dat (de meeste) baby's echt maar een paar uur per dag echt wakker zijn, incl voeden.. Nu leg ik haar snachts na de fles gewoon terug in bed, soms een paar keer een speentje geven en dat valt ze toch in slaap. Merk ook dat ze zich soms in slaap 'huilt'. Niet echt laten huilen natuurlijk maar als ze een beetje jengelt kun je best een paar minuten afwachten. Misschien valt ie dan wel in slaap? Of zijn bedje even voorverwarmen? Dat hielp hier ook. Het is ook een overgang natuurlijk, lekker warm bij mama en dan in een koud bed. O ja en ik dacht ook steeds dat ze klaarwakker was, maar eigenlijk was ze echt moe, dus bij de eerste tekenen van moe zijn in bed leggen. Succes!

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ligt er een beetje aan hoe warm het bij jullie in huis is.
    Alleen winterslaapzak met mouwen zal snel genoeg zijn, maar goed om dat te checken door z'n nekje regelmatig even te voelen :)

17. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Afhankelijk van de temperatuur in jullie huis zou een winterslaapzak met mouwen voldoende moeten zijn.
    Maar sommige kindjes hebben toch nog de geborgenheid van een dekentje/lakentje nodig.
    Daarom stopte ik hem hier de eerste maanden altijd nog strak in met een lakentje, dat leek hij prettiger te vinden dan al die bewegingsruimte in dat grote ledikant.
    Zou het ook nog kunnen zijn dat hij het ledikant te groot vind? Ligt hij al vanaf het begin in zijn ledikant?
    Hier sliep zoontje de eerste 3 weken in de kinderwagenbak naast mijn bed en merkte ik dat hij moeite had met de overgang naar zo'n groot ledikant, dit heb ik echt een beetje op moeten bouwen. Dus eerst af en toe een slaapje overdag, toen alle slaapjes overdag (voor zover dat ging natuurlijk) en toen ook 's nachts.
    Maar hopelijk werkt het met de slaapzak vannacht!

18. Drieka

Drieka Niet meer actief

Hij slaapt niet in een gewoon ledikant want dat is inderdaad groot.
    We hebben een klein ledikantje gekocht voor de eerste 6 maanden naast ons bed, daar past hij na daarna waarschijnlijk ook niet meer in dus het is echt niet te groot, is een tikje groter dan de kinderwagenbak zeg maar.

Hij slaapt nu steeds in een rompertje, pyjama en dan gewoon onder 1 lakentje en 1 dekentje en ik doe hem elke ochtend tempen zodat ik een beetje weet hoe warm hij het heeft en zijn temp is erg constant, altijd rond de 37,0- 37,2 graden dus netjes.

Bij ons op de slaapkamer is het normaal circa 18 graden dus niet echt koud, dus dan zou een winterslaapzak wel voldoende zijn.
    Normaal slaapt hij ook prima onder zijn lakentje en dekentje maar als hij zo aan het huilen is dan schopt hij alles af.

Hier jengelt F. ook wel eens maar dan laat ik hem gewoon liggen, valt dan meestal toch wel in slaap en af en toe een kort huiltje, dan laat ik hem ook liggen maar als hij echt flink begint te huilen / krijsen, dan weet ik gewoon dat hij echt niet gaat slapen en dan kan ik hem beter bij me pakken.
    De eerste 4 nachten heeft F. een kruikje in bed gehad omdat hij zijn temperatuur niet goed op peil kon houden maar na die 4 nachten is het niet meer nodig geweest en heeft hij ook prima geslapen in een niet voorverwarmd bedje.

Dus er is niks veranderd in de situatie hier maar toch ineens sinds 2 nachten wil hij vrijwel niet meer slapen :(

Vannacht ga ik in elk geval met de slaapzak proberen en als dat niet genoeg is dan maar tussen ons in op zijn aankleedkussen.

19. Drieka

Drieka Niet meer actief

Vannacht is beter gegaan!

Heb echt wel wat aan jullie tips gehad.

Ik heb F. om 00:00 de laatste fles gegeven, in plaats van 100 cc heb ik 120 cc gegeven, had hem van tevoren verschoond en zijn slaapzakje aangedaan, maar goed dat ik er eentje in maat 50-62 had :)
    Daarna gewoon in zijn ledikantje gelegd want wilde dat toch eerst proberen, tussen ons in op zijn aankleedkussen vind ik echt het laatste redmiddel.
    In eerste instantie begon F. weer te jammeren en te huilen, maar heb hem gewoon eens laten liggen, hij heeft zoiets 20 minuten liggen jammeren en huilen met tussenpozen (niet aaneengesloten gelukkig) en toen viel hij toch in slaap!

Hij werd om 03:45 wakker en had honger, heb hem toen NIET verschoond, wat ik normaal wel altijd doe, ook geen lamp op de slaapkamer aangemaakt maar alleen op de overloop en de deur op een kier, anders zag ik met flessen natuurlijk niks ;)
    Gewoon een fles van 100 cc gegeven en daarna direct terug in zijn ledikantje gelegd, toen begon hij ook weer te jammeren en huilen, heb hem toch laten liggen weer en dat stopte toen na een kwartiertje zoiets en toen heeft hij tot 06:15 geslapen.

Dus vannacht ging het toch weer een stukje beter en volgens mij vindt hij de slaapzak wel fijn, kan hij zich tenminste niks afschoppen wat hij normaal wel altijd doet als hij zo aan het jammeren en huilen is.

Dus zo ga ik het voorlopig de nachten doen, hebben we toch beiden zoiets 5 uurtjes geslapen.
    Vanmiddag als hij weer slaapt dan ga ik ook wel eventjes plat zodat ik aan mijn rust kom maar afgelopen nacht vond ik helemaal zo slecht nog niet.

20. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Goed zo! Hoop dat hij zo verder doet.
    Hier ook een slaapzakje trouwens, vind dat veiliger en ze vinden het aangenamer. Mijn zoon heeft tot zijn 1,5 jaar in een slaapzak willen slapen. Hij wou niet onder een deken. En wat dat verschonen betreft... zolang hij niet doorlekt kan het hoor. Die luiers zouden normaal gezien volgens de reclame toch 12 uur droog moeten blijven, hehe....

Deel Deze Pagina