Wie kan mij dit uitleggen? Hashtag gebeuren..??

Discussie in 'De lounge' gestart door SYRV, 13 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Misschien een hele domme vraag of misschien is het mij totaal ontgaan maar wat houdt dat hashtag gebeuren nou eigenlijk in? Ik lees het hier op het forum regelmatig (en ook op andere fora). Dan typt iemand een verhaaltje en staat er opeens #23626 o.i.d. :(

Ik zie mijzelf toch als een best moderne jonge vrouw die zichzelf goed wegwijs weet je maken op het wereldwijde web, maar wat dat hashtag gebeuren nou toch inhoudt... Al sla je me dood!

Dus wat betekent het en wat voegt het toe? ;)

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik snap het ook niet zo maar doe ook weinig aan social media (dus het zal wel daar aan liggen dan). Enige wat ik gebruik is WhatsApp en daar praten mijn familieleden/vrienden eigenlijk heel normaal.

Ik noem het trouwens ook nog heel ouderwets 'een hekje'. :p

3. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Sja, ik noem mijzelf wel een jonge moderne vrouw maar ik doe ook niet aan social media. Misschien ligt daar het probleem, haha.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Eigenlijk heet het officieel een octothorpe :D Hier lees je er meer over: 'Hashtag' Has Been Added to the O.E.D.

Het wordt op social media gebruikt om een opmerking/bericht vindbaar te maken. Als je bij een bericht bijvoorbeeld #zwangerschapspagina op twitter gebruikt, dan wordt jou bericht vindbaar als je op die hashtag zoekt. Dan vind je alle berichten over zwangerschapspagina op twitter.

Mensen gebruiken de hashtag nu echter ook op andere manieren, zomaar in een bericht. denk om een extra boodschap mee te geven oid. Op een forum hoef je natuurlijk helemaal geen # te gebruiken om te kunnen zoeken op iets.

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een hashtag is een soort tag, een labeltje dat je aan je stelling op sociale media toekent. Oorspronkelijk bedoeld als informatielabel (pakweg #ehbo of #dieettip), maar tegenwoordig ook vaak lollig gebruikt (#teamnosleep na een zeurpost over baby's die niet doorslapen bijvoorbeeld, of #hetleeknochtanseengoedidee als je iets doms gedaan heb).

Op instagram en Twitter kan je ook zoeken op hashtag.

6. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Dat bovenstaande wist ik inderdaad. Maar op een forum een # gebruiken gevolgd door allerlei cijfertjes en tekentjes om zo een extra boodschap mee te geven? Ik ben dan heel benieuwd wat de extra boodschap is! Ik zie namelijk alleen een hekje met wat tekentjes, haha.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ik dacht eerst trouwens ook dat een # iets van alleen Twitter was. Kennelijk is dat niet het geval.

8. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Juist, en dan begrijp ik ook wat er bedoeld wordt (bijv. #teamnosleep). Hier op het forum lees ik echter regelmatig #372727 of iets in die trant. Dus niet zozeer met een woord of woorden achter het hekje, maar een paar willekeurige cijfers. Dan heb ik dus geen idee wat er bedoeld wordt, of wat de extra boodschap is.

9. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Uhm, op het forum (zoals hier rechtsboven) wordt de hashtag gebruikt om het aantal berichten te tellen ;)
    Heb verder nog nooit echte hashtags met alleen maar cijfers gezien in de social media. Heb je een voorbeeld?

ps. Offtopic, ik erger me kapot aan alle domme facebookposts vol met het oneigenlijk gebruik van hashtags. #ikwoudatikkonslapen #maariklignogaltijdwakker
    Grrrrrrrr

10. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik heb er ook geen verstand van, maar met de uitleg van hierboven denk ik dat #34545 oid bedoeld wordt om aan te geven dat het een vaak besproken topic/onderwerp is. Of een vaak gegeven reactie.

11. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik ben nu 33+4, mis het actieve sporten wel moet ik zeggen😐 maar zo snel als mogelijk na de bevalling weer aan de slag 😃 (denk ik nu dan&#128514

Het bovenstaande kwam ik net nog ergens in een topic tegen. Dit is dus niet van social media maar hier van het forum. Het gebruik van # op social media begrijp ik ook wel, maar op een forum niet.

12. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    #123 betekend gewoon nummer 123.
    Dat is naar mijn weten al een stuk ouder als het hele social media gebeuren, dat ken ik al uitmn jeugd.

13. SDonya

SDonya Niet meer actief

Volgens mij probeert iemand dan een smiley te plaatsen die mislukt haha. Geen smiley van zp maar van je telefoon.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.966
    15.605
    113
    Nabij Utrecht
    Die hashtag met cijfers komt doordat de persoon dan een smiley gebruikt die jouw telefoon/systeem/android oid niet kent dus zet hij er dat neer ipv de smiley ;)
    Dat is mij iig opgevallen :)

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.134
    113
    Ja dit inderdaad. Gebeurde mij ook eens

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat vroeg ik me ook al een tijdje af. Zelfs na de uitleg hier snap ik er weinig van. Maar ik gebruik alleen fb als social media. Daar zie ik die # ook regelmatig voorbij komen, vraag me ook wel af hoe je dan bij zo'n #komt. Verzint iemand dat dan gewoon zelf of bestaat zo'n # dan al?

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ontstaan idd. Zodra je ergens een # gebruikt, kun je daar op zoeken. Ze zijn binnen facebook, instagram, twitter etc volgens mij ook aanklikbaar en dan krijg je alles wat daar mee te maken heeft.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan allebei.

En op de concrete vraag van TS: dat is inderdaad een smiley die niet goed weergegeven wordt.

19. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Oh echt? Haha wat dom! Daar had ik dus helemaal niet aan gedacht. Ik dacht oprecht dat het te maken had met de hashtag hype van tegenwoordig en dat het iets betekende. Maar weer wat geleerd, kan ik vannacht weer rustig slapen ;)

20. Vintage35

Vintage35 Bekend lid

7 mei 2015
    909
    885
    93
    En dan nog een vraag;

Wat betekend het als mensen erbij typen (edit) of (lees)
    Ik snap dat soms niet echt.

Deel Deze Pagina