ik heb ff een vraagje, misschien vinden jullie mij wel een ontzettende aansteller maar ik vraag het toch! afgelopen vrijdag heb ik een bakje olijven van de ah gekocht en daar wat van gegeten. het is nu woensdag en ze staan nog in de koelkast, kan ik ze nog eten of is het beter om ze weg te gooien? dit vraag ik omdat je overal leest dat je voedsel niet te lang in de koelkast moet bewaren en zoveel mogelijk vers moet proberen te eten. maar geldt dit dan ook voor olijven? en pakjes voorgesneden kaas? die ligt bij mij ook een behoorlijke tijd in de koelkast voordat ie op is. geopende vleeswaren eet ik ook na 2 dagen niet meer voor de zekerheid.. hoe denken jullie hierover?
ik eet graag groene olijfen,gevult met knoflook,en die eet ik nooit in 1keer op,in 3a4 keer per potje,en die staat echt wel is minimaal 2weken in de koelkast ,denk niet dat het kwaad kan,zolang ze maar wel in het vocht liggen
Over listeria en gekoelde producten: Daarnaast is het verstandig gekoelde levensmiddelen niet te lang te bewaren. Dat geldt vooral voor producten die gekoeld lang houdbaar zijn, zoals vleeswaren, kant-en-klaarmaaltijden en salades. Koelen belangrijk Listeria kan van nature voorkomen in rauwe producten. In tegenstelling tot andere bacteriën blijft listeria zich in de koelkast vermenigvuldigen. De bacterie groeit op koele producten wel langzamer dan op ongekoelde levensmiddelen. Daarom is het belangrijk producten die gekoeld bewaard moeten worden, ook werkelijk koud te houden. Als de olijven in een afgesloten bakje zitten en onder de olie staan, kan het weinig kwaad hoor. Vleeswaar en plakjes kaas idem dito: dus in afgesloten bak en niet langer dan enkele dagen bewaren, zou er geen week mee doen.
ok bedankt voor de info en jullie antwoorden. ik koop namelijk altijd een voordeelverpakking plakjes kaas bij de ah, en daar doe ik soms wel 2 weken mee. mmm denk dat ik toch voortaan maar kleinere pakjes haal.
Ik ben ook dol op olijven. Ik koop ze soms zelfs onverpakt bij een "toko", dan kan je ze zelf opscheppen. Ik bewaar ze niet langer dan een week. Hierna vind ik ze ook niet lekker meer, meestal omdat ze gemarineerd zijn. De groene olijven uit blik en plasticverpakking was ik altijd even voordat ik ze eet.
ik koop geen vast stuk omdat ik lui uitgevallen ben kan ik zo een plak pakken en klaar, errug he de olijven afspoelen voor het eten, dat is ook wel een idee! ben dan alleen bang dat de lekkere knoflooksmaak eraf gaat..
Da's toch zonde! Gewoon een kleiner bakkie kopen dat je geen eeuwen hoeft te bewaren, hier gaan de knoflookolijven in een weekend schoon op! Bovendien: als iets besmet is met ene bepaalde bacterie oid haal je dat toch niet weg door een product af te wassen, dan zit het wel door en door het hele product hoor! Straks ga je nog je vleeswaar en plakjes kaas spoelen, ik zie het al voor me!
ja dat dacht ik ook al van dat wassen... dalijk elk zilveruitjeof elke boterham. dan is een dag van 24 uur tekort
Ik doelde ook op de olijven die gewoon naturel in een blik of verpakking zitten. Die hebben geen knoflooksmaak. Het afspoelen doe ik eigenlijk meer tegen al die conserveringsmiddelen (het vocht waar de olijven in zitten, dit is meestal geen olie maar gewoon water).........enne.....tja ook de augurken en zilveruitjes etc was ik dus Maar dat is meer een persoonlijke tik....
weet je wat het is, mijn vriend lust geen olijven en dus koop ik ze af en toe voor mezelf, maar blijf er altijd mee zitten, en lang bewaren is nooit goed, maar zeker nu ik zwanger ben ga ik daar wat beter op letten.
Dan heb ik wel een tip voor je: koop biologische! Ik koop trouwens nooit olijven op water (niet lekker) of producten in blik, ben daar niet zo happig op. Je moet sowieso geen producten bewaren in geopend blik want dan gaat het oxideren.
afspoelen werkt juist averechts als je ze wilt bewaren! bacterien groeien alleen op dingen die water bevatten. olijven bestaan voor het merendeel uit vet, dus daarmee loopt het wel los. ook in harde kaas zit niet genoeg water op iets op te laten groeien. schimmels kunnen natuurlijk wel hierop groeien, dat zie je als je kaas te lang laat liggen. maar voor de baby is dit niet direct schadelijk, alhoewel gezond natuurlijk anders is. voordeel is dat je de schimmels ziet zitten als het er veel zijn, en je het dus niet zult opeten. zijn ze nog niet zichtbaar dan is het niet genoeg om slecht te zijn. dus: olijven onder olie bewaren: geen probleem! pas op met kant en klare salades en andere veel vocht bevattende levensmiddelen. hierop is wel een risico voor listeria.