Onze dochter krijgt vanaf zes maanden gewoon groentepotjes olvarit.. Vers tussendoor geprobeerd maar dat wilde ze niet dus die pogingen al snel gestaakt. Nu is ze 9 maanden en zitten we tegen de overgang naar de groffere potjes aan te hikken. Ze wil absoluut niks waar stukjes in zitten of grof geprakt is. Verse groente wil ze ook niet. Nou ben ik twee weken geleden begonnen met de 8-maandenpotjes maar niet echt succesvol (ze eet dan gewoon niets) en vorige week begonnen met vers wat al even succesvol was m.u.v. de worteltjes die wil ze wel, hetzij glad gepureerd.. Hoe lang duurt het voordat ze wennen aan stukjes en/of verse groenten? Ben een beetje moedeloos eigenlijk en weet even niet meer hoe ik het aan moet pakken. Oja fruit eet ze overigens wel vers EN met stukjes erin of gewoon uit de hand (appel en banaan).
Net zolang als je het zelf toelaat (uitzonderingen daargelaten). Het is gewoon een kwestie van wennen, op deze leeftijd speelt niet echt 'niet willen'. Ik zou persoonlijk die gladde potjes de deur uit doen en voortaan de grof geprakte eten/ potjes 12 mnd/ stukken gaan aanbieden. Het is echt niet erg als ze op deze leeftijd een week lang geen groente eet. dat komt wel, ze moet door die gewenningsfase heen. Ik heb exspres 8-maanden potjes niet genoemd, want die zijn voor de meeste kinderen erg verwarrend. Ze zijn glad gepureerd maar er zit af en toe een stukje tussen. Dat is net zoiets als vla eten met stukjes erin. De ene hap kun je zo doorslikken, terwijl in de volgende hap iets zit dat je moet kauwen. En dat is vaak erg vreemd voor de kindjes. En ten slotte, als je dochter fruit wel graag eet, dan KAN ze in ieder geval gewoon stukken eten. Het 'gevaar' van 6-maanden potjes is dat ze geen uitgesproken smaak hebben, meestal behoorlijk zoet zijn, en niet echt naar 'echte' groente smaken. Dus als je verse groente aanbiedt (en of vlees) zijn dat gewoon vreemde smaken voor je dochter. Daar moet ze aan wennen. Het feit dat ze wel verse wortels wil, zegt al genoeg (die zijn ook zoet )
Kun je niet vers eten pureren of heel fijn prakken? hier vanaf het begin geprakt en geen problemen. Dan krijgt ze toch vers en kun je als je dat wilt steeds minder prakken. Ik doe dat niet vind een prakkie zelf nog het lekkerst
hoe zit het eigenlijk als je haar hapklare stukje geeft, of voert desnoods...neemt ze het dan wel!? mss vind ze zo'n hele hap wel heel veel...tis echt wennen hoor...maar ik kan me ook voorstellen dat het heel lastig is, om het normaal te vinden als je kindje ineens een hele week amper eet... maarja je zou altijd nog een klein flesje als aanvulling kunnen geven als ze echt heel weinig heeft gegeeten
Lisa heeft ook nooit de potjes met stukjes gewild, dus alleen maar gladde potjes gehad, tot ongeveer 11 maanden. Toen ging ze opeens wel stukken vers fruit eten. Groentepotjes wilde ze glad ook niet meer en verse groente ook niet, behalve doperwten uit blik dan... dus dat eet ze nu 3 keer per week en dan ook echt veel . Het is jammer dat ze geen verse groente eet, maar er is weinig aan te doen, ze wil het gewoon niet, tja, dan maar niet. Nu zijn wij pas met 8,5 maand echt met bijvoeding begonnen (daarvoor alleen sondevoeding) en daar ligt bij ons denk ik het 'probleem'. Ik vind het dus niet echt een probleem, vind het fijn dat ze verder zo goed eet
@adi ze kan het inderdaad ook makkelijk, ze kauwt ook zo een boterham weg (in twee minuten) Je hebt wel gelijk, die 8-mnd-potjes zien er ook heel raar uit. Wortel uit de hand wilde ze vorige week nog niet maar een uur later gaf ik haar een appelpartje in de hand en dat at ze zo op! Prakken vind ze al te grof, misschien wil ik wel te veel tegelijk, vers en groffer.. Maarja ze kan niet eeuwig 6-mnd-potjes eten natuurlijk.
dan zou ik begionnen met vers fijn te prakken en dat steeds groffer maken...dnek eerst haar smaakjes leren en dan steeds vaster
Eeuwig niet nee, maar het is toch ook niet erg als het wat minder snel gaat? Het is echt geen schande als ze met 10 maanden nog 6 maanden potjes eet, het is maar een cijfertje.
Die van mij bliefte die 8-maanden potjes ook niet.. (al had hij sowieso liever vers). Die potjes waren vervelend, want het was ergens dun genoeg om zo door te slikken, maar wel af en toe stukjes die het kauwen waard waren: best verwarrend. Het heeft zeker tot 3 jaar geduurd voordat hij bijv vruchtenyoghurt wilde eten. Ik gaf het gewoon vers in stukken, of vers uit de staafmixer.. En voor de keren dat ik echt een potje moest, nam ik een 6-maanden potje..
Hier wilde ze eerst ook alleen maar gladde potjes. 8mnd potjes wilde ze niet. Inmiddels zijn we toen begonnen met verse groente, echt stukken zeg maar die ze zelf kan afhappen en dat wilt ze wel. Ja de ene keer gaat het beter dan de andere keer en ze eet er minder van dan een potje, maar lijkt me toch beter. Prakken moet ze niks van weten: het is of glad gepureerd of stukken. Dus wie weet heeft jouw kindje dat ook. En van het cb kregen wij te horen dat het leren kauwen zich zo rond de 9 maanden goed gaat ontwikkelen. Het is dan zeker wel belangrijk stukken aan te bieden en niet altijd alleen maar glad gepureerd, anders sla je die belangrijke leerfase over (maar jouw kindje kan al wel fruit eten, dus denk dat het niet zo een vaart loopt).