Olvarit potjes bewaren

Discussie in 'Voeding' gestart door tijdvoormezelf, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt nu fruithapjes uit een potje. Hij krijgt echter maar een paar hapjes per keer. Op de verpakking staat dat je t maar 24 u mag bewaren. Gooien jullie elke dag de rest weg? Is het niet mogelijk om te bewaren?
    Zelf maken zou handig zijn maar kan niet voorlopig met medische oorzaak. Iemand ideeën?

2. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Met een potje kun je twee dagen doen, als je het (eenmaal geopend) in de koelkast bewaart. Wat je dan nog overhoudt kun je óf zelf opeten óf weggooien.
    Wat is de medische reden, waarom je zelf geen fruithapjes kunt bereiden? Ben eigenlijk wel benieuwd, kan zelf niet zo snel een reden bedenken. Het is namelijk veel lekkerder en goedkoper!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is inderdaad onverstandig om een potje langer te bewaren. De beste manier om een potje 1-2 dagen te bewaren is:
    - beetje eruit halen voor gebruik
    - rest overhevelen in bewaarpotje (bij Aventbakjes)
    - deksel goed dichtdraaien
    - bewaren in de koelkast
    - 24-48 uur houdbaar vanaf opening
    (maar wel steeds wat je nodig hebt er eerst uithalen!)

Ben ook benieuwd naar de medische reden.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Medische oorzaak kan toch zo makkelijk zijn als een gebroken arm va de mama ;)

5. tijdvoormezelf

Dankje voor de reacties. Wilde geen discussie over dat vers bereid beter is, daarom heb ik erbij vermeld dat het medisch was. Is een lang verhaal maar heeft met mijn zoontje te maken en niet met mijn armen :)

Hij was dysmatuur en veel eetproblemen. Hij houdt vers gewoon niet binnen en stikt er in ( net niet dan hè:) je krijgt t ook niet helemaal glad zoals in potjes. Heb al eens een banaan in de blender gegooid met wat water maar werd me toch een troep en melk mag hij niet hebben. Op aanraden van logopedist begonnen met potjes vandaag en dat gaat super.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een helder verhaal. Vers is vooral goedkoper maar dat boeit nu lekker even niet toch?

7. adi

adi Niet meer actief

Zo kun je het beste bewaren idd.

Maar krijgt hij nu helemaal geen melk?

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik deed wat uit het potje in een bakje en gaf dat. De rest afgesloten in de koelkast. Als dat aan het einde van de volgende dag nog niet op was, gooide ik het inderdaad weg.
    als ik het advies van Cygnet lees, denk ik dat je het ook nog wel iets langer zou kunnen bewaren. Doe dat dan zo koud mogelijk, dus achterin de koelkast of in een 0-graden vak als je dat hebt.

Qua fruit gaf ik de voorkeur aan de Frisfruitjes e.d. (plastic kuipjes) waar echt alleen maar fruit in zit, en vitamine C geloof ik. vond ik lekkerder qua smaak dan de glazen potjes waar ook tapioca of rijstzetmeel in zit. Die kuipjes zijn maar 100 gram, hoef je er in elk geval minder van weg te gooien als het niet op gaat.
    Ze zijn er van Nestlé maar Kruidvat heeft ze ook van het huismerk.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je iets uit het potje schept en je zet het meteen afgedekt in de koelkast, dan kun je het de dag erop nog geven. En anders eet je toch gewoon de rest zelf op?

Hoe oud is hij?

10. tijdvoormezelf

dankje,
    dat van die versfruitjes wist ik nog niet, daar ga ik zeker eens naar kijken. Ja, mijn man zal minder blij zijn want die eet nu inderdaad de restjes op :)
    Hij is 6 maanden dus het is geen ramp dat er ook rijstebloem in zit. Hij reageerde er ook prima op.
    Hij krijgt nu wel nog melk hoor, neocate, maar hij drinkt echt de minimale grens om niet uit te drogen. Dus alles extra is mooi meegenomen en hij moet er ook aan gaan wennen. Hoe eerder we aan vast voedsel kunnen beginnen hoe beter ivm ernstige reflux.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heb je wel begeleiding van een dietist die ook echt iets weer van allergieën?
    Want alhoewel ik het vloeibaarheidsargument van potjes wel begrijp, als een kind zo allergisch is dat het neocate nodig heeft, dan bevatten potjes wel erg veel toevoegingen waar een gevoelig kind op kan reageren.
    Mijn zoon zat de weinige keren dat er een potje in ging meteen helemaal onder het eczeem.

12. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Je kan overwegen om een staafmixer aan te schaffen. Daarmee krijg je eten wel compleet glad gepureerd. Je hebt met een staafmixer meer controle over de gladheid dan met een blender.

13. tijdvoormezelf

Hij is idd bij een diëtiste. Heb de adviezen van in een ander bakje bewaren opgevolgd. Dank jullie.

Deel Deze Pagina