moeite met aanpassen schema voor bijvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door ann82, 30 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Hallo dames,
    kunnen jullie me misschien helpen?
    Mijn dametje is eem vroeggeborene en slaapt nog ontzettend veel overdag. Nu ze 6 maanden is gaan we uiteraard beginnen met bijvoeding. Al enkele weken krijgt ze een fruithapje op een moment dat ze iets lager wakker is maar nu 'moet' ik van het CB een flesvoeding gaan proberen te vervangen voor een maaltijd.
    Nu weet ik niet welke voeding ik het beste kan laten vallen en wanneer ik fruit of ander tussendoortje kan geven. Na het wakker worden krijgt ze vrijwel direct de fles. Ze is dan zo'n 2,5 uur wakker en gaat dan weer voor 1,5 a 2 uur naar bed. Ik maak haar dan wakker als het weer tijd is voor de fles.
    het schema van nu is als volgt:
    6.30 uur fles 200ml
    10.30 uur fles 200 ml
    14.30 uur fles 200 ml
    18.30 uur fles 200 ml
    22.30 uur fles 200 ml met 2,5 schep rijstebloem

Zelf lijkt me 18.30 uur het beste moment voor de groentehap. Die fles komt dan te vervallen, toch? Maar voor andere tussendoortjes is haast geen tijd omdat mevrouw dan echt moe is en lekker naar bed wilt.
    Hoe zouden jullie het doen?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je zou kunnen kijken of je na de eerste of de tweede fles (ongeveer een uur of anderhalf uur daarna) wat fruit kunt geven, op het moment dat ze nog net niet te moe is.

Ik vind het advies van het CB wat voorbarig, zeker bij een te vroeg geboren kindje. Hoeveel te vroeg is ze geboren? Ik zou haar 2 keer op een dag iets proberen aan te bieden. Als het kan voor de fles (als ze niet te hongerig is) en anders een uurtje na de fles. Het is altijd in het begin zoeken naar een moment dat ze niet te veel honger hebben, niet stampvol zitten en niet slapen of moe zijn. Ik zou het om half 8/8 uur proberen en anders rond 12 uur. Hopelijk is ze dan nog net niet te moe. Voor groente kun je idd het avondmoment gebruiken, maar ik zou dat even aankijken of je dat rond het flesmoment doet (eventueel daarna nog een halve fles om af te bouwen) of dat je het ook weer voor het slapen geeft, als een extra eetmomentje.

Eet ze al veel groente/fruit, of een paar hapjes? Dat verschilt natuurlijk ook! Als ze echt genoeg eet en ze is niet heel hongerig naar de fles, dan kun je eens kijken of je de groente voor de fles kunt geven, en dan nog een kleinere fles daarna.

Succes!

3. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Hey onze kindjes schelen een dag :) dus wij proberen nu ook over te gaan op 4 flessen ipv 5 flessen per dag.

Dit is het schema wat nu heb beste werkt:

700 fles (doorde weeks in het weekend bordje pap)
    1100 bordje pap (in het weekend dus een fles)
    (in het weekend een fruithapje rond 1230 als hij wakker is)
    1500 fles
    +/- 1700 beetje olvarit sap uit van die kleine potjes (in het weekend niets)
    1900 Heel potje olvarit 6 maanden groente en een soort danoontje en hij vind het echt heeerlijk en het gaat er makkelijk in.
    en dan rond 2200 a 2230 avondfles

op zicht werkt het nu wel maar het is nog maar net een week he hihi.

Ojah mijn weekend loopt van vrijdag tm maandag

4. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    @gentle, bedankt voor je advies. Ze eet best veel, zojuist fruit gegeven; een gepureerde nectarine en die was bijna helemaal op. Gisterenavond heb ik haar een potje sperziebonen gegeven en die was ook bijna helemaal leeg. Daarbij heb ik toen 120 cc melk gegeven.

@cynnie1984, jouw schema komt dicht in de buurt bij wat ik wil/doen. Ik ga ook maar eens pap proberen, maar ze geniet nog zo van de fles!
    En dat toetje na de maaltijd vind ik ook een goed idee!

Thanx dames!

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Relax! Je kindje is net 6 maanden!

Je gaat nog helemaal geen fles vervangen nu! Melk is hoofdvoeding en pas als er goed BIJvoeding gegeten wordt, ga je eerst de fles eens kleiner maken en als er echt een bordje aardappeltjes, groente en vlees (of vergelijkbaar) in gaat, komt er een fles te vervallen.

Oh, en je gaat je kindje nie wakker houden hoor, slaap is slaap en op dit moment veel belangrijker dan bijvoeding. Als ze wakker is, geef je eens een hapje van het een of ander!

6. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Dit is ons eerste kindje en daarom is alles helemaal nieuw. Ik heb totaal geen idee wat een kindje wel en niet hoort te krijgen. Daarom ga ik uit van de adviezen van het CB en de kinderarts. Als die mij adviseren steeds meer eten naast de flesvoeding te geven, doe ik dat, tenzij het geheel tegen mijn gevoel in zou gaan.

7. zogelukkig

Precies, NAAST! Dus erBIJ.

Je had het over een fles laten vervallen, dat is in plaats van of bedoelde je dat niet?

8. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    maar je mag niet niet meer dan 800CC flesvoeding geven per dag....

Dus in ons geval kreeg hij 1 liter verdeeld over 5 flessen dus er moest er wel 1 afvallen..

Is dat bij jou ook ts?

9. zogelukkig

Een liter toch?;)

10. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    het is inderdaad de bedoeling dat er een fles komt te vervallen.
    Ik ga het rustig aan proberen wat het beste werkt. Heb nu wat ervaringen/ tips gekregen, dat is heel fijn! Nu maar gaan kijken wat het beste werkt voor mijn dochtertje.

Deel Deze Pagina