He meiden, Ik ben sinds gisteren toch maar begonnen met dingen vers maken, je hoort opeens zoveel verhalen over potjes dus ik heb het liever zelf in de hand. Tot nu toe gaat het fruit erg goed maar ik heb een paar vraagjes. 1. Wat doen jullie door fruit om het gladder te maken? 2. Ik las de hele tijd iets over olijfolie door de groenten en groentenat, moet dit perse olijfolie zijn of is zonnebloemolie ook goed? Bedankt voor jullie reacties
Hier nooit iets nodig gehad om het gladder te maken.... Gebruik altijd het 'nat' wat er na het stomen af is gekomen. Je kunt evt ook gewoon wat borstvoeding of flesvoeding toevoegen. Zelfs rijstebloem naturel werkt ook goed als het wat waterig is.... Doen alleen wat druppels olijfolie door haar eten als het poepen wat moeilijker gaat, maar dat is gelukkig nog bijna nooit nodig geweest!
ik kook en bak voor hem wel alleen met olijfolie.. als ik een stampotje maakte, dee dike rgewoon wat meer kookvocht door
Je kan ook roomboter pakken, daar heeft een kind van die leeftijd meer aan dan aan zonnebloemolie of olijfolie.
Roomboter natuurlijk niet als je een koemelkallergie verwacht! Hier ging er wat olijfolie over de groente. Groente was nooit glad, omdat we nooit pureerden, maar wij vinden allemaal olijfolie het lekkerst. Andere olie is er niet in huis, dus daarom kreeg de baby het ook. Van die lekkere groene koudgeperste die echt naar olijf ruikt. Heerlijk. Kinderen smullen nu ook vaak van boterham met alleen maar wat olijfolie er op gedruppeld, soms nog wat zout en peper of knoflook.
Koemelkallergie verwachten na 4,5 maand? Roomboter bevat goede bouwstoffen. Extra vergine olijfolie is ook goed, maar alleen koud, niet verhit. Lijnzaadolie is ook heel goed, maar smaakt een beetje ranzig, groene olojfolie is veel lekkerder.
Bedankt voor jullie reacties en tips ik ga denk ik maar eens wat roomboter halen, doen jullie die dan gewoon bij de gekookte groenten (smelt vanzelf denk ik toch?) eeum tja koemelkallergie heeft ze denk ik niet Aangezien ze al vanaf het begin af aan kv comfort (niet ha) krijgt en er geen last van heeft...
hoe zit het met Arganolie??? daar kook ik ook mee en sesamolie ook (maar nog niet voor de kleine dus)
Misschien nog een aardige aanvulling naast alle tips over vetsoorten... Eén van de leukste dingen aan eten voor jonge kinderen is de textuur! In het begin is dit natuurlijk wennen maar al snel is het juist harstikke leuk om allemaal verschillende texturen in je mond te voelen. Mijn tip zou zijn om dingen voor niet TE glad te maken. Drinken kunnen ze al en leren eten vinden de meeste kinderen alleen maar heel erg leuk!
Arganolie is lekker en blijkt heel gezond. Is ook goed voor je huid, wordt veel in de cosmetische industrie gebruikt. Maar je kan sommige olieen beter niet verhitten, zoals argan of extra vierge olijfolie.
Nee, dan heeft ze geen kma hoor, dan had je dat allang gemerkt! Roomboter smelt idd vanzelf en geeft de gerechten een romige smaak. Mijn oma's en moeder deden vroeger altijd een lik roomboter over de boontjes en worteltjes. Neem wel ongezouten echte roomboter en geen margarine.
nee idd ik doe die olieen op het laatst, zegmaar als smaakversterker...dus groente oid is dan gewoon in olijfolie of boter gebakken... maar verhit het dan wel eventjes dat wel.. arganolie is onwijs lekker voor je huid!
Roomboter zou ik persoonlijk nooit aan een baby van 4 mnd oud geven. Het is een melkproduct (en minder voorbewerkt dan flesvoeding) en daar zitten die darmen volgens mij nog niet echt op te wachten. Als er geen verhoogde kans op overgevoeligheid is, kun je er met 6-7 mnd mee beginnen, anders zou ik er zelfs nog wat langer mee wachten. Toen ik begon met bijvoeden gaf ik de eerste maand alleen fruit en groente, geen toevoegingen (ook geen olie). Plantaardige olieën zoals olijf of zonnebloem lijken me geen kwaad kunnen. Maar neem in elk geval nog geen noten- of pindaolie (die laatste wordt meestal verkocht onder de naam arachideolie), deze zijn sterk allergeen.
Ik gebruik hier ook een beetje olijf olie of zonnebloem olie over of door het avondeten. De dietiste ( Waar DL loopt ivm koemelk allergie ) gaf aan dat halvarine oid ook mag, maar ik heb meer vertrouwen in onverzadigde plantaardige vetten.
De sperzieboontjes gaan supergoed nog wel steeds met olijfolie want heb nog geen tijd gehad om naar de winkel te gaan . Gisteren worteltjes en doperwtjes geprobeerd maar hier verslikte ze zich de hele tijd in... misschien door de schilletjes van de doperwtjes? Iemand daar last van gehad?? Sperzieboontjes eet ze trouwens echt met smaak dus ik denk dat ik die maar blijf geven eerst ze eet er zo 15 op en ik had haar eentje in haar hand gegeven snapte ze niet wat ze er mee moest dus ik een stuk of 10 x voordoen en toen deed ze hem richting haar mond eerst op haar wang en toen in haar mond ik had wat drap op de boon gedaan
Jeej meiden we hebben hier een doorbraak gisteren bloemkoolroosjes, broccolliroosjes, sperzieboontjes, worteltjes en een aardappeltje (van alles natuurlijk een beetje) in de mixer een beetje gehusseld dus nog best grof en ze kan het gewoon eten !! En broccolliroosjes zelf zachtgekookt gaan ook goed... Ze begint nu wel met haar tandvlees te eten herkenbaar??
Nou eerst zoog ze het van de lepel af of met haar tong maar nu hapt ze naar de lepel en als ik niet snel genoeg ben dan lijkt ze net een leeuwtje ze doet haar lippen zo omhoog dat haar tandvlees helemaal zichtbaar is en hapt dan van de lepel... haha terwijl ik dit typ bedenk ik opeens dat ze nu miss gewoon doorheeft hoe ze moet eten :S... haha