Olvarit potjes gezond?

Discussie in 'Voeding' gestart door Agter, 7 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Wij zijn een tijdje geleden gestart met bijvoeding. Netjes gewacht tot zes maanden. 's Middags een broodje, 's avonds soms alla rapley en soms de verse groene geprakt met een lepeltje gevend.
    Maar wij eten niet iedere dag gezond genoeg om haar altijd met de pot mee te laten eten. Een keertje pizza, patatjes of zoals vanavond een stokbroodje franse kaas etc. Je kent het waarschijnlijk wel.

Die avonden geef ik haar een groentehapje van Olvarit of eigenlijk de biologische variant van de AH. Gewoon uit zo'n potje.
    Als ik de etiketten lees, zitten er geen rare dingen in.

Is dit een goed alternatief voor eigen gemaakte AGV? Is het slechter, en zo ja, waarom?
    Wat is jullie idee?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Je kunt toch ook potjes vers eten invriezen?

3. Meijke

Meijke Niet meer actief

Prima hoor! Hier eet ze mee, krijgt ze vers ingevroren happies en potjes. Een combi van alle drie dus, niets mis mee. En naar mijn idee is een potje veeeeeeele malen gezonder dan pizza of frietjes.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Potjes zijn niet ongezond.. ze zijn wat ze zijn: gemaksvoeding en bij lange na niet zo gemakkelijk (en ongezond) als jouw patat e.d. Voor een keertje is er echt helemaal niets mee.

Je kunt ook zelf potjes maken maar echt, het maakt niets uit.

5. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Zou mijn gekookte, ingevroren, ontdooide en dan weer opgewarmde eten beter zijn dan zo'n potje (qua voedingswaarde en vitaminen)?
    Ik weet het eerlijk gezegd niet.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Verschilt echt niet zo erg veel en wat met liefde gemaakt is smaakt altijd beter!

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Stel, in extreme, dat ze 5 dagen in de week van die potjes zou krijgen. Wat komt ze dan tekort?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Aan voedingswaarde? Niets...

Aan variatie? Erg veel

Aan smaak? ook flink wat

Maar als dit één weekje is (vakantie ofzo).. zeker geen ramp!

9. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    qua vitaminen en mineralen echt helemaal niks.
    Is een potje net zo goed.
    Het enige is dat vers veel beter is voor de smaakontwikkeling.
    De potjes worteltjes smaken bijvoorbeeld helemaal niet naar worteltjes etc. Eigelijk zijn pure smaken het beste.

Ik deed altijd van te voren een hele voorraad invriezen. Vond dat handiger dan voor ons eerst zoutloos koken en aan te passen.

10. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Thanx allemaal! Geeft me weer een goed gevoel.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ach, die potjes zijn iig een stuk gezonder dan melk met alcohol.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Melk met alcohol??? (heb ik iets gemist??)

Sluit me verder aan bij de rest.
    Niks mis met potjes qua vitaminen/mineralen, alleen de smaken verschillen nogal met de pure en verse varianten!

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Was in een topic over drugs, Kristel:

Ik vind het op zijn zachtst gezegd noal opmerkelijk dat iemand, die d'r kind melk met alcohol serveert, kunstvoeding schadelijk vindt en zich zorgen maakt over potjesvoeding ...;)

14. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Pfff wat een overdreven reactie zeg! net of ze een alcoholist is die bv geeft!

15. BabyR

BabyR Fanatiek lid

18 dec 2011
    2.009
    5
    38
    Ohnee moest je dat er persé bijhalen?
    *diepe diepe zucht*

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
  17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hangt af van de leeftijd van een kind. Na 7 maanden zou ik zelf mijn kind liever pizza (zelfgemaakt) geven of stokbrood met wat fruit.
    Maar goed, dat komt ook omdat mijn kinderen potjesprut gewoon absoluut niet wilden eten.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Je kan ook gewoon restjes van je zelfgemaakte maaltijd invriezen voor als jullie ene keer patat eten. Zo deden wij dat meestal. Voor noodgevallen, als de kliekjes op waren of als we ergens anders zijn, dan heb ik ook weleens een potje.
    Soms vraag ik me wel af of er verschil in kwaliteit is tussen verschillende merken potjes. Heb eens een potje van de kruidvat gehad, dat is net behangplaksel. Het was iets met rijst en kip en tussen de genoemde ingrediënten stond: ... geen kip??!! Sindsdien neem ik alleen nog olvarit mocht het noodzakelijk zijn.
    Allerlei vitaminen en mineralen zijn toegevoegd, maar ook conserveermiddelen, smaakversterkers etc. Voor een keer vind ik het niet erg, maar mn voorkeur gaat dan toch wel uit naar een zelfgemaakt en ingevroren/ontdooit/opnieuw opgewarmd prutje.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Vaak zit er ook appelsap door groenten om het zoet te maken enzo. Tsja, mn dochter heeft heel soms weleens een potje gehad, at 't dan ook wel op, maar sinds ze een maand of 10 was echt niet meer. Sinds toen krijgt ze, als wij iets eten wat zij niet mag/lust ( Ivm allergie ) bijvoorbeeld diepvriesgroenten, fruit soepstengeltjes, stukje van van alles en nog wat.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Niks mis mee, de voedingswaarde is prima voor een kleintje.
    En als je alle soorten eens probeert, zit er ook aardig wat variatie in (het is echt niet zo dat het allemaal hetzelfde smaakt). Beetje jammer is alleen dat het heel beperkt wordt als je bijvoorbeeld nog geen tomaat wil geven want dat zit in bijna allemaal.
    En er zit in elk geval geen zout in (wat je van pizza en brood niet kunt zeggen), en voor zover ik mij kan herinneren ook geen conserveermiddelen of smaakversterkers (behalve misschien het genoemde appelsap). In elk geval geldt dit voor de olvarit en het AH huismerk.
    Sommige andere merken vond ik zulke onaantrekkelijke prut dat ik ze maar één keer heb geprobeerd en daarna nooit meer. Er zijn dus wel verschillen in samenstelling / receptuur.

Deel Deze Pagina