Mijn zoontje is nu 11 weken en sinds een week spuugt hij 2-3 uur na z'n voeding het grootste deel weer uit. Na enkele dagen zijn wij hiermee naar de kinderarts geweest, en daar bleek dus dat hij wel al wat afgevallen was. Zij dacht dat hij moeite had met zijn voeding binnen te houden, en aangezien we zijn melk al indikken stelde ze voor om nu al te beginnen met groentepap, en als dat goed ging, binnen een week of 2 ook met fruitpap. Ik heb al altijd geweten dat je ten vroegste pas op 4 maand mag beginnen met vaste voeding, maar zij verzekerde mij ervan dat het geen kwaad kon, dat sommigen zelfs al aan 6 weken beginnen met vaste voeding. Ik geef nu al een dag of 3 groentepap, en tot mijn opluchting krijgt hij er geen krampen van, maar ik weet toch nog niet zogoed of het wel goed is om hem dit nu al te geven. Wat zouden jullie doen?
Tja een kinderarts zal vast wel weten wat ze zegt denk ik. Dus als zij adviseert het te geven zou ik daar naar luisteren. Normaal gesproken mag je vanaf 4 maanden beginnen, ik begon later pas rond de 6 maanden maar goed ieder kind en elke situatie is anders. Volg het advies van de kinderarts op zou ik zeggen, die weten echt wel wat goed is of niet neem ik aan. Succes!
Tjaa kinderarts zal wel weten waar hij/zij over praat.. dus ik zou het ook doen al vind ik het heel erg jong
lijkt mij persoonlijk véél te jong en ook al zou een kinderarts het zeggen zou ik toch het liefst tot 6 of iig minimaal 4 maanden wachten. kinderartsen hebben over het algemeen niet zo heel veel verstand van voeding, het zijn tenslotte geen dietisten... ik denk persoonlijk dat je zijn spijsvertering er meer kwaad mee doen dan goed. Ik vond dit artikel heel verhelderend: Die Zes Maanden | De Groene Vrouw
Tja t lijkt me te jong omdat de ondergrens 4 maanden is maar ik mag toch aannemen dat een kinderarts weet wat hij/zij zegt! Er zullen vast nog veeeel reacties volgen die aangeven: neeee blijf je kind tot 6 maanden alleen melk geven maar dat is in de normale situatie (bij bv vaak 6 mnd en bij kv 4 mnd) maar als een arts dat zegt neem ik iig aanndat je dat aan mag nemen....
Het lijkt mij ook vroeg. Maar zo iemand heeft ervoor geleerd. Die 6 weken is toch iets van 30 jaar terug toch? Voegt de groente nog iets toe nu? Naast de ingedikte melk? Veel van de voedingsstoffen lijken me nog niet echt op te nemen op deze leeftijd.. Mijn cb adviseerde ook bij te voeden bij de oudste ivm honger. Dat was bij 12 weken. Ik heb het net gedaan omdat die paar happen naar mijn idee niet de oplossing zouden. Die paar eetlepels tegenover 2x200 cc die hij teveel kreeg. Andere voeding en indikken bleek de oplossing. Dat was in overleg met de nutrilon-lijn. Wij hebben uiteindelijk tot 5,5 maand kunnen wachten.
Kinderarts of niet, ik zou niet alles zomaar aannemen om die reden. Heb je de flesjes al eens ingedikt met pure jbpm (van natufood)? Dan komt er misschien minder terug. Ik vind bijvoeding voor 4 maanden ook veel te vroeg, al snap ik dat er uitzonderingen zijn. Maar dan zou ik wel alles geprobeerd moeten hebben om het betreffende probleem anders op te lossen.
Kinderartsen zijn geen experts in babyvoeding en dus zou ik het zeker niet zomaar aannemen. Voeding teruggeven vind ik ook een rare reden om dan maar met bijvoeding te beginnen, groentepap (je zou alles heel fijn moeten pureren zo jong) zou net zo hard terug kunnen komen en is veel belastender voor de slokdarm dan melkvoeding. Om over fruit maar te zwijgen... Ik zou proberen de voeding in te dikken met pure johannesbroodpitmeel en dan kijken hoe het gaat. Kindjes die reflux hebben wordt ook niet aangeraden voor 4 maanden al vaste voeding te geven, juist ook omdat de darmen daar nog helemaal niet aan toe zijn. En die 6 weken was volgens mij in de jaren 80, daar zijn ze nu heel hard van teruggekomen.
Ik verdik nu zijn melk met gelopectose, ook op aanraden van de kinderarts. Eerst deed ik het met nutriton (dat is toch met johannesbroodpitmeel?) en daar kreeg hij enorm krampen van. Ik moet wel zeggen, sinds hij groentepap krijgt spuugt hij niet meer.
Wel lastig, je vertrouwd natuurlijk op je kinderarts. Maar ik vind met nog geen 3 maand al bijvoeding geven toch wel echt heel erg vroeg. Zijn die darmpjes er al wel klaar voor? Dacht dat 4 maand toch wel echt de ondergrens was. Zou het zelf persoonlijk niet doen, maar eerder misschien andere oplossingen (?) voor het spugen zoeken. (heb niet echt ervaring met spugen dus weet dat ook niet zo goed)
En merk je dat zijn darmpjes erop reageren? Heeft hij last van het spugen? Als hij zelf er geen last van heeft, is dat echt geen reden om maar met bijvoeding te beginnen onder 3 maanden! Dan moet jij wat vaker wassen, en meer niet. Vind het nog altijd een raar advies en ik hoop dat je je zelf een beetje inleest over de gevaren en nadelen van beginnen met bijvoeden onder 4 maanden. Dat hoeft nu nog geen reacties te geven, maar je zou wel bepaalde allergieën kunnen triggeren, nu of op latere leeftijd, omdat zijn darmpjes nog helemaal niet ingesteld zijn op vaste voeding.
Hier ook vroeg bijvoeding op 3maand en 1 week , op aanrade van de ka , nabzen operatie (pylorus stenose) bleef ie spugen wat irritatie gaf bandaar , nu een heerlijk manneke van 8 maand
Hij heeft niet écht last van het spugen, maar zoals ik al zei, hij was wel afgevallen. Ik heb hem nu gisteren geen vaste voeding gegeven, en ik weet niet of het daaraan ligt, maar ik kreeg hem 's avonds echt weer niet in slaap. Hij was zich telkens aan het overstrekken (zouden dat lichte krampen zijn?), ik heb weer uren met hem rondgelopen, hem aan het wiegen en in slaap aan het zingen tot hij sliep, en vanaf ik hem wegleg in zijn bed huilde hij weer. Dat is hier elke dag zo en ik word er een beetje moedeloos van.
Geef je gewoon standaard flesvoeding??? Heeft hij geen last van KMA of zo??? Ivm het spugen en veel krampen? Zou persoonlijk ook eerst andere voeding gaan proberen voordat ik op zo'n jonge leeftijd al ging bijvoeden! Een kinderarts heeft namelijk niet gestudeerd voor voedingsadviezen, dus dat hij/ zij er veel verstand van zou hebben zou ik met een korrel zout nemen... Hier adviseerde die ook flesvoeding ipv vaker aanleggen toen ze bij 3,5 maand wat afboog in groei. Uit de BV-curven blijkt dat heel normaal te zijn, maar daar was de KA niet van op de hoogte... Gelukkig mezelf erin verdiept, even doorgezet en het ging weer beter na een paar weekjes! Je hebt tegenwoordig zoveel soorten flesvoeding (tegen krampen, tegen spugen, tegen allergieën), zou dat eerst eens allemaal proberen!
Ik heb al verschillende soorten voeding geprobeerd. Na 2 weken borstvoeding, ben ik overgestapt naar nutrilon standaard, dan nutrilon omneo, ivm met zijn krampen, maar daar werd het niet beter van, dan heb ik nan ha geprobeerd, en nu zitten we al meer dan een maand op nan sensitive, en daarmee is het veel verbetert. Ik ben heel bang om nu nog andere voeding te proberen, want voor we deze hadden kregen we maximum 2 uur slaap per nacht doordat hij zoveel krampen had. Dus het is al veel beter, maar toch nog niet ideaal eigenlijk...
Ben persoonlijk niet bekend met Nan Sensitive... is dat hetzelfde als bijv de Nutrilon hypoallergeen??? Bij zoveel krampen zou ik toch eens een voeding proberen voor kinderen met een koemelkeiwitallergie... lijkt me toch niet normaal dat je maar 2u kan slapen en de rest van de nacht met een kindje met krampen zit! En zeker in zo'n geval zou ik nog niet starten met bijvoedingen, darmen zijn blijkbaar erg gevoelig...
Ik ben het met kristelstrijbos eens, probeer eens Pepti. Zijn klachten lijken namelijk heel erg op KMA, misschien in combinatie met reflux. Dan heeft hij gewoon enorme pijn, dat met bijvoeding niet bepaald beter wordt. Raar dat de KA daar niet eens aan gedacht heeft. Ik zou als ik jou was echt voor een second opinion gaan.
Veel spugen en afvallen zijn wel tekenen dat je er iets mee moet doen. Door heel veel te spugen kan de slokdarm beschadigd raken. En dat een baby afvalt is echt geen goed teken; als dat lang duurt is het een teken dat hij iets tekort komt. Als je je afvraagt of het echt wel kan zo jong vaste voeding geven, dan kun je je twijfels nog eens voorleggen aan de kinderarts, samen met alternatieve ideeën zoals KMA. Eventueel kun je het hele verhaal eens aan een andere kinderarts voorleggen. Ik zou niet zelf gaan dokteren en tegen het advies van de arts in gaan zonder het nog eens goed te overleggen.
Na 2.5 uur met hem rond te wandelen, ligt hij eindelijk in slaap, goddank. Mijn vriend heeft naar een andere kinderarts gebeld, die in het ziekenhuis hier werkt, en werd 3x doorverbonden om uiteindelijk weer bij dezelfde persoon terecht te komen... Heel het verhaal gedaan, en het enige wat we kregen te horen was, dat we maar een afspraak moeten maken. Maar ik ben die afspraken zo beu, we hebben sinds zijn geboorte al zeker 6-7 keer bij kinderartsen gezeten, zowel deze als degene die aanraadde vaste voeding te proberen, en er komt nooit iets uit. Ik ben kapot, mijn zoon is nog altijd niet beter, integendeel zelfs, ik loop zo'n 6 uur per dag met hem rond, om hem maar in slaap te krijgen, en dat begin ik ook te voelen aan mijn rug. Nu maar een afspraak maken voor vanavond of morgen en dan zien we wel weer...
Wat naar heel veel sterkte, voor je mannetje en ook voor jullie! En laat je niet afschepen hoor, die (kinder)artsen doen soms zo laconiek terwijl jij ziet dat je kindje pijn heeft...